Opel | Sustainable Mobility - Conventional Propulsion Systems
Hållbara lösningar från Opel – e-Mobility

Kompromisslös elektrisk mobilitet

Glöm oron över att bli stående – här kommer mobilitetslösningar som håller dig i rörelse.

Dra nytta av elkraften
Konventionella drivsystem – ecoFLEX®-utbud

ecoFLEX®-modellutbud

Skonsamt för både miljön och plånboken.

Se Opels ecoFLEX®-modellutbud

PÅ VÄG MOT EN GRÖNARE FRAMTID.

Den första bilen med katalysator som standard i Tyskland, den första tredecilitersbilen i världen, den första dieseln som följer Euro 4-utsläppsstandarden: vi har alltid haft en ledande roll när det gäller att bry sig om både din ekonomi och miljön. Vägen framför oss handlar inte bara om långsiktig utveckling av alternativa drivsystem och hållbara koncept, utan även kortsiktig och kontinuerlig minskning av bränsleförbrukning och utsläpp redan idag.


För att nå målet tillhandahåller vi miljövänlig teknik som Start/Stop-system, nedtrimning av motorer och vårt omfattande utbud av bränslebesparande ecoFLEX®-modeller.



Enlarge

BlueInjection-teknik – högre effektivitet genom mindre utsläpp

BlueInjection-systemet minskar dieselmotorernas utsläpp av kväveoxider (NOx) för att uppfylla de stränga Euro 6-kraven. I BlueInjection-systemet används en ofarlig, luktfri AdBlue®-lösning (även kallad DEF; Diesel Exhaust Fluid) som lagras i en extratank och sprutas in i avgaserna så att kväveoxid i katalysatorn omvandlas till vanligt vatten och kväve.


Enlarge

Spara kostnader med bränslebesparande ecoFLEX-modeller


Hållbarhet har en lång historia på Opel. Därför kan vi idag erbjuda massor av smarta och nyskapande alternativ. Du hittar vårt ecoFLEX®-märke på de Opel-modeller som ger störst bränslebesparingar. Med andra ord, dessa är de fordon som har lägst förbrukning och koldioxidutsläpp i en viss bilserie.

Välj mellan tre typer av drivteknik utifrån dina behov och preferenser. Vårt omfattande utbud av ecoFLEX®-modeller innefattar bränslebesparande bensin, diesel och naturgas.


Enlarge

"Less is more”: nedtrimning


Principen bakom nedtrimning är ganska enkel: en liten motor får utföra en stor motors arbete. I praktiken kan det dock bli komplicerat: om en motor får arbeta för hårt slits den snart ut. För att undvika detta fortsätter vi använda den senaste tekniken. Exempelvis säkerställer de variabla ventiltiderna och insugningsröret i våra ECOTEC®-motorer hög prestanda och minskar bränsleförbrukning och utsläpp.

Våra turboladdade motorer visar också tydligt principen med nedtrimning: friktionsoptimerade ventilmekanismer, natriumfyllda avgasventiler, kortare kolvar och en overboost-funktion ökar prestanda och drivmoment samtidigt som de minskar förbrukning och utsläpp.


Enlarge

Ivägkörning från stillastående: Start/Stop-system

Den här högeffektiva tekniken, som bäst kommer till sin rätt i stadsområden med täta start och stopp, fungerar på ett mycket enkelt sätt: i en trafikstockning eller vid rödljus stoppas motorn när du lägger i friläget och släpper kopplingen. För att köra iväg trycker du bara ned kopplingspedalen och lägger i en växel.

 

Av säkerhets- och komfortskäl förblir temperaturreglage, servostyrning och bromsförstärkare aktiva medan motorn är avstängd.


Bromsenergiåtervinning

Alla motorer med start/stopp-system kommer också med ett speciellt energiledningssystem för att återvinna rörelseenergin medan bilen rullar fritt eller bromsar. Detta garanterar optimal laddningsstatus för batteriet, vilket ger ytterligare besparingar i bränsle och utsläpp.

 


Enlarge

ECO Drive Assist

ECO Drive Assist visar exakt när det är dags att växla för bästa ekonomi, men det är inte allt. Den utrustning som förbrukar mest energi tillsammans med förbrukningshistoriken för de senaste 50 kilometerna visas dessutom på tre undermenyer på mittdisplayen mellan instrumenten.

 

Läs mer om:

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x