Ny 3-cylindrig turbomotor debuterar i Opel ADAM

2014-feb-17

  • Helt ny 3-cylindrig bensinmotor med spjutspetsteknik i Opel ADAM
  • Den nya direktinsprutade 1-litersmotorn höjer ribban för trecylindriga motorer
  • Mer vridmoment och dragkraft än i en 1,6-liters sugmotor
  • Låg miljöpåverkan – bara 99 g/km CO2-utsläpp
  • Helt ny 6-växlad låda som är 30 procent lättare än föregångaren
  • Nya färger och dekorer för ännu fler personliga valmöjligheter

 

 

Rüsselsheim. Opel ADAM har redan efter ett år på marknaden etablerat sig som den mest anpassningsbara och bäst uppkopplade småbilen på marknaden. Vid årets bilsalong i Genève (6-16 mars) kommer ADAM dessutom med en helt ny, trecylindrig bensinturbomotor som sätter ny standard när det gäller förfinad gång, kraft på lågvarv och effektivt bränsleutnyttjande. Inte nog med det: den nya motorn kopplas till en helt ny 6-växlad manuell växellåda. Dessutom erbjuds fler färger och utrustningsalternativ som gör de personliga valmöjligheterna till Opel ADAM närmast obegränsade.

 

ADAM är den första Opel som kan förses med den helt nya aluminiummotorn 1.0 ECOTEC med direktinsprutning och turbo, en motor som utvecklats vid Opels tekniska centrum i Rüsselsheim, Tyskland. Det kompakta kraftpaketet kommer med två olika specifikationer, antingen 90 hk/66 kW eller 115 hk/85 kW. Båda har ett starkt vridmoment från lågvarv, 166 Nm redan från 1 800 varv per minut. Precis som de båda 1,6-litersmotorer som Opel lanserade nyligen (1.6 ECOTEC direktinsprutad bensinturbo och 1.6 CDTI direktinsprutad dieselturbo) erbjuder den nya, trecylindriga 1.0 ECOTEC direktinsprutade bensinturbon klassledande förfining och enastående ljud- och vibrationsdämpning som till och med är överlägsen många fyrcylindriga motorers. Motorn är kopplad till en helt ny, sexväxlad låda och har start-/stoppfunktion som standard. Versionen med 90 hk/66 kW har preliminärt en blandad bränsleförbrukning på bara 4,3 l/100 km och CO2-utsläpp på bara 99 g/km (enligt EU:s körcykel). Det är enastående för en bensinmotor, särskilt med så hög effekt och så starkt vridmoment. Direktinsprutning, variabla ventiltider, viktsparande aluminiumkonstruktion och vattenpump med automatisk avstängning hör till de bränslesparande finesserna.

 

Försäljningen av Opel ADAM med den nya 1.0 ECOTEC-motorn inleds till senvåren 2014 och serieproduktionen startar i sommar. Då kommer inte bara nya kraftkällor utan också nya färger, några av dem visade redan vid Frankfurtsalongen i höstas. På Genèvesalongen kommer ytterligare färger, möjliga interiördekorationer och klädselutföranden.

 

Silkesmjuk: Den nya lilla motorn höjer ribban för trecylindriga motorers förfining

Stark, len och ren: ADAM:s nya motor är liten men har stora egenskaper. Precisionsutveckling och klassledande teknologi ger motorn prestanda som trotsar dess lilla format. Motorn ger också anmärkningsvärt låg bränsleförbrukning och därmed låga CO2-utsläpp, vilket betyder en klar fördel för ADAM i de länder där bilskatten baseras på utsläppsnivån.

 

Motorn är också den första i ett helt nytt, växande program med små direktinsprutade bensinmotorer och steg två i Opels motoroffensiv, som nyligen inleddes med introduktionerna av de nya 1,6-liters bensin- och dieselmotorfamiljerna. De tre motorerna har ett gemensamt ”DNA” och utvecklingsmål: att vara de mest förfinade i sina respektive kategorier.

 

Opels ingenjörer i Rüsselsheim började konstruktionen med “ett blankt papper” och fokuserade på att komma åt de hårda gångegenskaper som ofta stör det ekonomiska nöjet med att köra en bil med trecylindrig motor.

 

– Vi bestämde oss för att inte bara minimera förbrukning och utsläpp utan också att visa att en trecylindrig motor kan vara precis lika förfinad som en fyrcylindrig eller ännu större motor. Vi åtgärdade de typiska problemen med balans, ljud och vibrationer redan vid källan och är övertygade om att ADAM-köparna verkligen kommer att gilla resultaten, berättar Dr. Matthias Alt, Opels chefsingenjör för små bensinmotorer.

 

Motorn är helt av aluminium och utformad för att vara lätt och för att minska både luftburen och strukturell ljudnivå. Högtrycksinsprutningen och dess injektorer är isolerade från topplocket så att det inte finns någon kontakt metall mot metall som kan överföra pulserande energi genom motorn. Både bränslepumpen och bränsleledningarna är ljudisolerade.

 

Balansaxel i oljesumpen är en annan finess som bidrar till den förfinade upplevelsen. Axeln är motroterande, drivs av en kedja med inverterade tänder för tyst gång och är optimerad för att utjämna inneboende vibrationer från de tre cylindrarna.

 

Ytterligare ljuddämpande åtgärder är akustiskt optimerade ventil- och frontkåpor, insugningsrör och kamaxelkåpa, vevaxelisolering med järnramlager, inverterade tänder för kamaxeldrivningen, tystgående kompressor i turbon och oljetråg av stål.

 

Sammantaget betyder dessa konstruktionsdetaljer att den nya 1.0 ECOTEC bensinturbon inte bara är mer förfinad än andra trecylindriga motorer utan även tystare än många fyrcylindriga. I bänktester vid fullgas har motorn till exempel uppvisat lägre ljudnivå än lika starka 1,6-liters bensinsugmotorer.

 

Stark: Liten motor med stor attraktionskraft

Den nya direktinsprutade turbomotorn är dessutom stark och har en kraftkaraktär som gör att litet känns rätt; vridmomentet är till exempel högre än för de flesta sugmotorer med 1,6 liters volym.

 

I ADAM finns hela 166 Nm redan från 1 800 varv per minut. Det är nästan 30 procent mer än vad sugmotorn på 1,6 liter ger vid samma varvtal. I versionen med 115 hk/85 kW förlängs vridmomenttoppen ända upp till 4 700 r/min. Integrationen av det vattenkylda avgasgrenröret är gjord med juvelerarprecision inne i topplocket, på vilket den lilla, lättsnurrande och likaledes vattenkylda turboladdaren är direkt fästad. Den kompakta installationen bidrar till den snabba turboladdning som ger den lilla motorn så starkt vridmoment på lågvarv.

 

Bränsleinsprutarna med vardera sex ”duschar” är centralt placerade ovanför varje kolv för att ge effektiv förbränning, och kamaxeln ger variabel öppning/stängning av ventilerna så att motorn kan andas optimalt. En ”behovsreglerad” oljepump och en avstängningsbar vattenpump, som för att spara bränsle är urkopplad medan motorn ännu är kall, bidrar också till den låga förbrukningen.

 

Den nya generationen 1.0 ECOTEC trecylindrig bensinturbomotor och sexväxlad manuell låda kompletterar det hittillsvarande motorprogrammet med fyrcylindriga sugmotorer och femväxlad manuell låda för ADAM: 1,2 liter, 70 hk/51 kW och 115 Nm, samt de båda 1,4-versionerna med 87 hk/64 kW och 100 hk/74 kW, som båda ger 130 Nm vridmoment.

 

Exakt: Ny, lätt växellåda för smidiga växlingar

En helt ny, sexväxlad manuell växellåda är kopplad till den nya trecylindriga motorn i ADAM. Lådan har kompakta mått och väger bara 37 kg, vilket är ungefär 30 procent lättare än den växellåda den ersätter.

 

Lådan ger överlägsen växlingskvalitet och utsökt precision, med korta slag och lågt motstånd. Den innehåller många nya detaljer som underlättar smidiga växlingar, exempelvis drev med breda, asymmetriskt skurna kuggar och en synkronisering med trippelkoner mellan ettan och tvåan, samt dubbelkoner mellan trean och fyran. Även backväxeln är synkroniserad. Förutom i ADAM kommer denna nya, lättväxlade låda att successivt introduceras i andra Opel-modeller.

 

Individuell: Ännu fler möjligheter att skräddarsy den mest uppkopplade småbilen

ADAM är Opel-mästare för den som vill skräddarsy sin bil – och nu blir den ännu bättre. Möjligheterna till tvåtonslackering utökas de närmaste månaderna, sju nya karossfärger och fyra nya takkulörer tillkommer, vilket ger totalt 18 olika karossfärger och sex olika takkulörer att välja mellan. Under våren lanseras fem nya karossfärger: en elegant silver (”Silverwalker”), en fylligt brun (”Mr. Darkside”), en intensivt blå (”Let it Blue”), en tufft grön (”Dancing Green”) och en diskret, varmt grå (”Pink-Kong”). Listan över individuella tillval fortsätter också att växa och innehåller nu fem nya klädslar, sju nya interiördekorer, fyra nya interiörfärger, två nya färger för innerbackspegeln och fyra nya kåpor för ytterspeglarna. Dessutom kommer fyra nya färger på ADAM-logobar och två nya karossdekalset. Vid Genèvesalongen kommer ännu fler karossfärger och interiörutföranden att visas – möjligheterna för ägaren att göra sin Opel ADAM personlig är närmast oändliga.

 

När kunden gett bilen exakt den önskade designen är det dags att njuta av småbilsklassens bästa uppkopplingsmöjligheter. ADAM är utrustad med Opels sofistikerade system IntelliLink, som innehåller klassledande uppkoppling och utbud av appar. Systemet är fullt kompatibelt med smartphones för både Android och Apple iOS. USB-kontakt, Bluetooth, streamade ljudfiler, en sjutums högupplöst färgskärm med touchfunktion, samt sju högtalare – allt ingår. IntelliLink-systemet omfattar också navigering med BringGo-, Stitcher- och TuneIn-appar.

 

Med en Apple iOS-enhet kan man också röststyra funktioner via SIRI EYES FREE, exempelvis få e-post uppläst eller skicka sms genom att tala in dem medan man håller ögonen på vägen och händerna på ratten. IntelliLink är en prisvinnande och säker teknik, enkel att använda och överkomlig i pris. Den gör ADAM till marknadens mest uppkopplade småbil.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x