Sportig utan kompromisser: Nya Opel Astra OPC EXTREME

2014-feb-26

Rüsselsheim. Nya Opel Astra OPC EXTREME debuterar på Genèvesalongen om sex dagar och är verkligen extrem. Bilen utvecklades på världens mest krävande racerbana – Nürburgrings Nordslinga – och är försedd med en tvåliters turbomotor på över 300 hk. Alla de viktigaste högteknologiska komponenterna från racerversionen, Opel Astra OPC Cup, finns i nya Astra OPC EXTREME – bilen som tar racingteknologi till vanliga vägar. Om publikreaktionerna blir lika positiva som förväntat startar Opel produktion av EXTREME i en begränsad serie.

 

Då kommer över 300 hk att släppas lösa under motorhuven av kolfiber. Turbomotorn på två liter har bland annat direktinsprutning och variabla kamaxeltider och är Opels starkaste fyrcylindriga motor någonsin. Den är helt av aluminium och driver via en sexväxlad manuell låda och differentialbroms. Racingerfarenheterna kommer väl till pass i OPC EXTREME, som är 100 kg lättare än Astra OPC tack vare komponenter av kolfiber av högsta kvalitet.

 

Kolfiber används flitigt i Formel 1 och sparar mycket vikt. Den aerodynamiskt perfekta bakvingen, den främre spoilern, motorhuven, fjädringsförstärkningen, motorkåpan, fälgarna, den bakre hjulhusventilationen och hela taket – alltsammans är tillverkat av höghållfast, ultralätt kolfiberkomposit. Kolfiberfälgarna är totalt 20 kg lättare än motsvarigheterna av aluminium och är en avgörande faktor för att spara ofjädrad vikt – till både ingenjörernas och förarnas glädje. Taket som är tillverkat internt är av kolfiber och fjäderlätt, väger bara 2,6 kg jämfört med 9,3 kg för ett konventionellt tak av plåt. Detta sänker bilens tyngdpunkt markant. Framskärmarna är gjorda av aluminium och väger bara 800 gram styck i stället för de 2,2 kg tunga plåtskärmarna.

Viktsänkningar på avgörande områden förbättrar bilens reaktioner, köregenskaper och vikteffekt markant. Den här förklädda banracern har näst intill lika fenomenala köregenskaper som sin släkting i Nürburgring Endurance Championship-tävlingarna. Astra OPC EXTREME har Brembo-bromsar med sexkolvsok och 370-millimeters skivor fram. Bromsarna kommer direkt från racerbilen och har en effekt som kan ta andan ur en. Högprestandadäcken i dimension 245/35-19 är specialutvecklade för EXTREME och har nästan samma grepp som däcken på racerbilen. Fjädring och dämpning kan justeras på samma sätt som i en riktig racerbil.

 

Den kompromisslösa konstruktionen går igen inne i bilen: ut med baksätet, in med säkerhetsburen. Föraren och co-drivern sitter perfekt i riktiga skalstolar från Recaro och säkras av sexpunktsbälten. Besättningen inte bara sitter i Astra OPC EXTREME, den blir en integrerad del av den. Föraren greppar en kolfiberförstärkt, mockaklädd ratt med gula dekorsömmar. De typiska färgerna för Opel Motorsport finns läckert applicerade på olika ställen, till exempel i den exklusiva logotypen och i trösklarnas och frontspoilerns lackering.

 

På tal om lackering är karossformen från Astra GTC – som OPC EXTREME utgår från – det perfekta exemplet på Opels designfilosofi. Flerskiktslackeringen på Astra OPC EXTREME kombineras med högkvalitativa dekaler med ”3D-effekt” som ytterligare förstärker karossens tydliga veck, kraftfulla linjer och atletiska proportioner.

 

– Med nya Astra OPC EXTREME visar vi vad verklig körglädje är! Bilen är helt enkelt spektakulär. Entusiasterna kommer att gilla utseendet, utan att vi har gått till överdrifter är detta en bil man kommer att vända sig om efter. Interiören är superb och typiskt Opel: spännande, välgjord, av tysk kvalitet. EXTREME är den nya toppversionen i Astra-familjen och har alla attribut en riktigt sportig bil ska ha, säger Opels vd Karl-Thomas Neumann.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x