Opel Corsa OPC – ett knallskott från Nürburgring.

2015-feb-04

Ingen Opel Corsa utan en OPC-version. Och den senaste Corsa-versionen från Opel Performance Center lever med marginal upp till de förväntningar som namnet skapar.

 

Med 207 hk och 0-100 km/h på 6,9 sekunder är nya Corsa OPC näst intill lika stark och snabb som ”värstingversionen” av den tidigare Corsa-modellen, som med tillnamnet ”Nürburgring Edition” hade 210 hk och klarade 0 till 100 km/h på 6,8 sekunder (motsvarande siffror för ”standardversionen” av förra Corsa OPC var 192 hk och 7,2 s).

 

Som traditionen bjuder när det gäller Opels olika OPC-versioner har även nya Corsa OPC utvecklats och testats på den drygt 20 km långa tyska racerbanan Nürburgring, känd som en av de tuffaste banorna i världen och en verklig utmaning för både bilar och förare.

 

Men nya Corsa OPC är lika hemma i stadsdjungeln som i ”det gröna helvetet”, som förre F1-föraren Jackie Stewart en gång döpte Nürburgring till. I motsats till många andra högprestandabilar är Corsa OPC smidig, bekväm och lättkörd även till vardags, i kökörning såväl som på vanliga landsvägar och snabba motorvägar.

 

Den 1,6 liter stora turbomotorn har förutom hög maxeffekt – 207 hk/152 kW – även ett högt och brett maximalt vridmoment. Motorn ger 245 Nm redan från 1 900 och ända upp till 5 800 r/min, och tillfälligt kan en så kallad overboost-funktion öka vridmomentet upp till hela 280 Nm – en extra säkerhetsmarginal vid till exempel omkörningar: 80 - 120 km/h på femman tar blott 6,8 sekunder. Toppfarten hos nya Corsa OPC är 230 km/h och bensinförbrukningen är i sammanhanget högst måttliga 7,5 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 174 g/km.

Motorns höga och breda vridmoment är förstås ett av skälen till att Corsa OPC är så smidig och lättkörd; känner man inte för att använda den exakta och kortslagiga växellådan går det bra att ”gubbköra” på höga växlar. En annan komforthöjare är chassits FSD-teknik (Frequency Selective Damping), som utvecklats i samarbete med stötdämparföretaget Koni. I den nyutvecklade FSD-tekniken ingår stötdämpare med en extra oljekammare, som gör att dämpningen blixtsnabbt kan anpassas efter körförhållandena. Trots att Corsa OPC är sänkt 10 mm har den ett chassi som kombinerar de svårförenliga parametrarna sport och komfort.

 

Till de sportiga egenskaperna bidrar också en styrning som optimerats för att bli ännu mer direkt och exakt, prestandadäck från Michelin i dimensionen 215/45 R17 och rejäla 308-millimeters ventilerade bromsskivor fram. För bankörning kan föraren välja ”raceläge”, då ESP-systemet (senaste generationen) kopplas ur.

 

Interiören i nya Corsa OPC domineras av två väl skålade Recaro-stolar med extra sidostöd, en läderratt med OPC-emblem och instrument i OPC-design.

 

Exteriört utmärks bilen bland annat av dubbla avgasrör och en stor luftfördelare (diffuser) under bilen. Dessutom kan köparen välja bakspoiler i två storlekar – normal och stor – och den senare ger förstås ännu högre marktryck och därmed ännu bättre väghållning vid snabb kurvtagning. Framtill har Corsa OPC rejäla luftintag för att ge den vassa motorn maximal kylning.

 

För köpare med tävlingsambitioner finns ett Performance Package som bland annat inkluderar mekanisk differentialbroms från Drexler, 18-tums lättmetallfälgar och högpresterande Brembo-bromsar med 330 millimeters skivor fram.

 

Nya Corsa OPC får världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars och kommer till Sverige senare i vår med ett pris från 248 900 kr.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x