Opel på den 85e internationella bilsalongen i Genève.

2015-feb-25

Opel KARL, Corsa OPC och OnStar

 

  • Opel OnStar lanseras på 13 europeiska marknader under 2015. Sverige går med nästa år
  • Automatisk omkoppling till räddningstjänst i händelse av en allvarlig olycka
  • Flera andra funktioner: 4G LTE-anslutning, WiFi-hotspot, hjälp att hitta en stulen bil, fjärrupplåsning av bilen, smartphone app
  • KARL till Sverige i augusti
Opel Nyheter - Opel på den 85e internationella bilsalongen i Genève

Med introduktionen av OnStar får Opel bilvärldens mest avancerade system för att hålla kontakt med omvärlden i form av automatiska nödsamtal i händelse av allvarliga olyckor, användning av bilen som WiFi-hotspot , användning av app i bilen och flera andra funktioner. Opel OnStar införs i början av augusti i år i 13 europeiska länder: Österrike, Belgien, Frankrike , Tyskland, Irland, Italien , Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz och England. OnStar har redan sju miljoner användare i USA, Kanada, Kina och Mexiko. Med OnStar blir en Opel en effektiv WiFi-hotspot med enkel tillgång till appar och information som kräver hög hastighet.

 

OnStar blir gratis de första 12 månaderna efter registreringen och detsamma gäller möjligheten att använda trådlöst internet från bilen.

 

WiFi-hotspot för upp till sju enheter samtidigt

Upp till sju enheter kan anslutas åt gången, och passagerarna i bilen kan hålla kontakt med familj och vänner via sociala medier, spela spel, streama filmer, titta på TV eller hålla kontakt med sin arbetsplats.

 

Nödsamtal dygnet runt

Opel OnStar ökar också säkerheten för förare och passagerare. Om bilen är inblandad i en allvarlig olycka lokaliserar OnStar olycksplatsen och skickar automatiskt ett meddelande till den lokala räddningstjänsten så att polis och ambulans tillkallas om ingen i bilen har möjlighet att göra det. Det automatiska samtalet till Opel OnStar sker om en av krockkuddarna aktiveras. I båda dessa fall, ringer en OnStar servicerepresentant upp bilen för att höra vad som hänt och om det behövs en ambulans. Om ingen i bilen svarar skickar OnStar räddningstjänst till bilen. Opel OnStar servicecenter är baserat i Luton, England, som är bemannad dygnet runt alla dagar på året. Bilar med OnStar har även en SOS-knapp som kan användas i händelse av en nödsituation, vilket inte enbart omfattar föraren eller passagerarna i bilen, utan även om en annan bil krockar och passagerare i den bilen behöver hjälp. Det är också möjligt att ringa efter hjälp vid mindre allvarliga händelser, såsom en punktering eller om du har slut på bränsle. Även i dessa fall vill OnStar säkerställa att man får assistans så snart som möjligt.

Opel Nyheter - Opel Corsa OPC

Fjärrstyrning via smartphone -app

Smartphoneanvändare kan ansluta till bilen med hjälp av en app som gör det möjligt för dem att:

 

  • Kontakta OnStar varsomhelst ifrån med en telefonanslutning
  • Få uppgifter om bilen, till exempel oljans livslängd och däcktryck
  • Låsa eller låsa upp bilen
  • Få information om vart fordonet befinner sig
  • Aktivera signalhornet och blinka med strålkastarna
  • Lägga in destinationer i bilens navigationssystem
  • Ändra bilens inbyggda WiFi-hotspot-inställningar

 

Hitta en stulen bil

Opel OnStar kan också användas för att lokalisera en stulen bil, så att information om bilens position kan överlämnas till polisen. Remote Ignition Block - fjärrlåsningsstöldskydd - kan användas för att se till att en stulen bil inte kan startas igen när motorn är avstängd.

 

Opel OnStar erbjuder också möjligheten att få en månatlig sammanställning av de viktigaste uppgifterna i bilen. Det går att få denna rapport när du vill genom att trycka på en knapp. I praktiken ger det möjlighet att se om bilen är redo för en långkörning utan att behöva servas först.

 

Användaren bestämmer vilken information som skickas

 

Europeiska prenumeranter på Opel OnStar ska ge sitt samtycke till användning av systemet och att OnStar automatiskt kan få information om bilens position. Aktiverar föraren en " Privacy " funktion hålls bilens position dolt från OnStar och endast ifall att en krockkudde aktiveras, skickas informationen till servicecentret OnStar om din position, så att räddningstjänsten kan hitta bilen.

Opel KARL på väg till Sverige – lansering i augusti

Opel KARL kommer till Sverige i augusti och kommer att visas för allmänheten för första gången på bilsalongen i Genève.

 

KARL imponerar med nya 1.0 ECOTEC-motorn. Det är samma typ av motor som redan finns för ADAM och nya Corsan – men utan turbo och med en effekt på 75 hk i KARL.

 

Femdörrars KARL är 3.68 meter lång vilket är nästan samma längd som ADAM och 34 centimeter kortare än den nya Corsan. Fronten på KARL karaktäriseras av det typiska ”Opel-leendet” skapat av den kraftfulla kromlisten som omger märkets emblem, och längs sidorna känns Opels skarpskurna skulpturerade designfilosofi igen i den typiska ”bladsignaturen”.

 

Förutom ESP med antispinn och ABS med elektronisk bromskraftfördelning består säkerhetsutrustningen på KARL även av Hill Start Assistans, som förhindrar att bilen rullar bakåt vid start i en sluttning. KARL utrustas även med Lane Deaprture Warning. Denna ”vingelvarnare” har en kamera som skannar av vägen och varnar föraren med ljud- och ljussignal om bilen oavsiktligt avviker från sin kurs.

 

Listan över komfort- och säkerhetsutrustning i KARL kan göras mycket lång. Eluppvärmd läderklädd ratt, som är standard, förhöjer till exempel trivseln på vintern och varma sommardagar blir ännu trevligare med hjälp av en taklucka. Opels prisbelönta IntelliLink infotainment system, kan också levereras till KARL vilket innebär trådlös uppkoppling av Apple iOS- och Android-utrustning.

 

De svenska priserna är inte fastställda men kommer att vara beroende av vald version, nivå på standardutrustning med mera.

Opel Corsa OPC gör sin debut i Genève

Den snabbaste Corsan får också världspremiär på bilsalongen i Genève. Med 207 hk och 0-100 km/h på 6,9 sekunder är nya Corsa OPC näst intill lika stark och snabb som ”värstingversionen” av den tidigare Corsa-modellen, som med tillnamnet ”Nürburgring Edition” hade 210 hk och klarade 0 till 100 km/h på 6,8 sekunder (motsvarande siffror för ”standardversionen” av förra Corsa OPC var 192 hk och 7,2 s).

 

Som traditionen bjuder när det gäller Opels olika OPC-versioner har även nya Corsa OPC utvecklats och testats på den drygt 20 km långa tyska racerbanan Nürburgring, känd som en av de tuffaste banorna i världen och en verklig utmaning för både bilar och förare.

 

Den 1,6 liter stora turbomotorn har förutom hög maxeffekt – 207 hk/152 kW – även ett högt och brett maximalt vridmoment. Motorn ger 245 Nm redan från 1 900 och ända upp till 5 800 r/min, och tillfälligt kan en så kallad overboost-funktion öka vridmomentet upp till hela 280 Nm – en extra säkerhetsmarginal vid till exempel omkörningar: 80 - 120 km/h på femman tar blott 6,8 sekunder. Toppfarten hos nya Corsa OPC är 230 km/h och bensinförbrukningen är i sammanhanget högst måttliga 7,5 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 174 g/km.

 

Motorns höga och breda vridmoment är förstås ett av skälen till att Corsa OPC är så smidig och lättkörd. En annan komforthöjare är chassits FSD-teknik (Frequency Selective Damping), som utvecklats i samarbete med stötdämparföretaget Koni. I den nyutvecklade FSD-tekniken ingår stötdämpare med en extra oljekammare, som gör att dämpningen blixtsnabbt kan anpassas efter körförhållandena. Trots att Corsa OPC är sänkt 10 mm har den ett chassi som kombinerar de svårförenliga parametrarna sport och komfort.

 

Till de sportiga egenskaperna bidrar också en styrning som optimerats för att bli ännu mer direkt och exakt, prestandadäck från Michelin i dimensionen 215/45 R17 och rejäla 308-millimeters ventilerade bromsskivor fram. För bankörning kan föraren välja ”raceläge”, då ESP-systemet (senaste generationen) kopplas ur.

 

Interiören i nya Corsa OPC domineras av två väl skålade Recaro-stolar med extra sidostöd, en läderratt med OPC-emblem och instrument i OPC-design.

 

Exteriört utmärks bilen bland annat av dubbla avgasrör och en stor luftfördelare (diffuser) under bilen. Dessutom kan köparen välja bakspoiler i två storlekar – normal och stor – och den senare ger förstås ännu högre marktryck och därmed ännu bättre väghållning vid snabb kurvtagning. Framtill har Corsa OPC rejäla luftintag för att ge den vassa motorn maximal kylning.

 

För köpare med tävlingsambitioner finns ett Performance Package som bland annat inkluderar mekanisk differentialbroms från Drexler, 18-tums lättmetallfälgar och högpresterande Brembo-bromsar med 330 millimeters skivor fram.

 

Nya Corsa OPC kommer till Sverige senare i vår med ett pris från 248 900 kr.

 

Opel presskonferens på bilsalongen i Genève:
Kl 09:00 til 09:30 i Hall 2, Monter 2231

 

Förpremiär på KARL på Starling Hotel till vänster om Palexpo utställningen från kl 11:00 till 17:00. Opel Vivaro bussar från ankomsthallen till hotellet.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x