Opel ökade till nästan 1,1 miljoner bilar under 2014.

2015-jan-12

Trots ekonomiska kriser i Sydeuropa och Ryssland ökade Opel sin försäljning i Europa under 2014 mer än marknaden totalt. Cirka 1 076 000 sålda bilar innebär en ökning med 35 000 bilar. Opel ökade därmed med tre procent, medan marknaden bara ökade med två procent. Opels andel av den totala europeiska bilmarknaden blev 5,74 procent och 2014 års siffror är därmed Opels bästa sedan 2011.I Sverige sålde Opel över 7000 bilar under 2014. En ökning med drygt 600 bilar jämfört med 2013.

 

– Ryssland är en av våra viktigaste marknader. Där har rubelkrisen lett till kraftigt minskad bilmarknad och att vi trots det ökade vår totala försäljning gör att vi ser framtiden an med optimism, förklarar Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales Opel Group

 

Opel fortsätter sin intensiva modelloffensiv i år. Redan nu är 85 000 nya Corsa förhandsbeställda, till sommaren kommer lilla KARL – Opels första modell i den allra minsta klassen – och mot slutet av året kommer så den nya versionen av storsäljaren Astra. Under de kommande tre åren kommer Opels produktoffensiv att resultera i 27 nya modeller och 17 nya motorer, och 2022 siktar Opel på att ha nått en marknadsandel på åtta procent.

 

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x