EMIL EUROPAMÄSTARE

2015-jul-18

Det började inte så bra för Emil och Jocke, men sedan gick det allt bättre – och när ekipaget körde i mål efter sista specialsträckan i Rally Estonia var det som totalsegrare i rally-EM för juniorer.

 

I Rally Estonia hade Opels juniorfabriksförare Emil Bergkvist chansen att säkra EM-titeln trots att det återstår ytterligare en tävling, men det började riktigt dåligt på den första specialsträckan den första dagen. Emil och hans kartläsare Joakim Sjöberg var bara tolva i mål och fick dessutom tio sekunders tidstillägg för sen ankomst till den första tidskontrollen.

Men den andra dagen blev det andra takter. Med sin Opel ADAM R2 vann Emil och Jocke en specialsträcka och kom tvåa eller trea på de flesta andra extremt snabba grussträckorna. Lika bra gick det dag tre – och bättre än så behövde de inte vara. Med titelkonkurrenterna bakom sig kunde Emil köra taktiskt och hålla igen en aning – fast bara just en aning.

 

– Det går inte köra för lugnt, då tappar man flytet och koncentrationen, konstaterade en mycket nöjd Emil när han kört i mål som tvåa – och framför allt som Europamästare i juniorklassen.

 

En av de närmsta konkurrenterna om EM-titeln tvingades bryta, medan Opels andra fabriksteam, Marijan Griebel med co-driver Stefan Clemens, körde in på sjätte plats. Därmed kan ingen hota Emil och Jocke, som med två segrar och en tredjeplats tidigare under säsongen skaffat sig ett poängföresprång som nu är ointagligt.

Emil Bergkvist fick fabrikskontrakt med ADAC Opel Rally junior team i Tyskland sedan han förra året vunnit ADAC Opel Rally Cup 2014. Förutom junior-EM körde han i vintras även det svenska VM-rallyt och i augusti ställer han och Jocke även upp i det tyska VM-rallyt med sin Opel ADAM R2.

 

Emil Bergkvist från Torsåker är 21 år ung och jobbar som chaufför, medan utvecklingsingenjör Joakim Sjöberg från Ösmo är hela 29 år gammal.

 

Opel ADAM är en liten och lätt bil, bara 3,7 meter lång drygt 1 000 kilo lätt. Rallyversionen R2 väger in på 1 090 kilo tack vare säkerhetsbur och annan tävlingsutrustning. Motorn är vässad till cirka 190 hk (från 100 hk), och växellådan är sekventiell men 5-växlad, precis som i en vanlig ADAM. Chassit är modifierat och kan justeras för att passa olika typer av underlag, men för att vara en tävlingsbil är ADAM R2 ändå relativt ”civiliserad”.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x