Den ljusnande framtid är vår: Nya Opel Astra får intelligenta superstrålkastare.

2015-maj-13

  • Ljus framtid: Ny typ av superstrålkastare i nya Opel Astra i höst
  • Ljust som på dagen på natten: Konstant, bländfritt helljus med LED matrissystem
  • Högsta effektivitet: Intensivare ljus och längre livslängd än vanliga strålkastare
Opel Nyheter - Nya Opel Astra får intelligenta superstrålkastare

Framtidens intelligenta bilstrålkastare får premiär i den nya generationen av Opel Astra, som presenteras på den internationella bilsalongen i Frankfurt i september. Det banbrytande nya LED matrissystemet IntelliLux, som gör det möjligt att köra på helljus utan att blända mötande trafikanter, kommer nu för första gången i en bilmodell som vanliga människor har råd med – att ”demokratisera tekniken” och göra viktiga innovationer tillgänglig för en bred publik är som bekant en gammal god tradition hos Opel.

 

Ljust som på dagen: Helljus som inte bländar mötande trafikanter

 

Efter år av förberedelser är Opels nya, patenterade IntelliLux LED matrissystem redo för serieproduktion. Hittills har den här typen av ljussystem funnits i enstaka exklusiva fordon i lyxklassen, men nu har alltså Opels konstruktörer utvecklat den nya typen av ljussystem för montering i vanliga bilar. Tack vare den senaste generationen av lysdioder blir det nästan dagsljus på natten.

 

IntelliLux består av 16 LED-segment, åtta på vardera sidan i bilens front, och systemet anpassar ständigt och helt automatiskt längden och fördelningen av ljuset efter varje trafiksituation. Med hjälp av den framåtriktade kameran Opel Eye kan IntelliLux till exempel upptäcka mötande fordon, och de LED-segment som skulle blända dess förare släcks då automatiskt och tänds sedan igen efter mötet.

 

När man lämnar tätortsområden tänds bilens helljus – och det förblir påslaget tills bilen åter närmar sig tätort. Systemet leder till en avsevärd ökning av säkerheten, enligt en studie utförd av det tekniska universitetet i Darmstadt och Europeiska LightSightSafety-initiativet.Studien visar att i 80 km/h upptäcker föraren föremål vid sidan av vägen 30 till 40 meter tidigare än med konventionellt halogen- eller xenon- halvljus, vilket i praktiken innebär att föraren kan börja bromsa cirka 1,5 sekund tidigare om till exempel en älg plötsligt kliver upp på vägen – och därmed väsentligt öka chansen att rädda både sig själv och älgen.

 

Och det är inte bara förare av nya Astra som kan dra nytta av de utmärkta ljus- och siktförhållanden som IntelliLux-systemet skapar. Andra trafikanter slipper bli bländade genom att Opel Eye-kameran känner av ljuskällorna från mötande och framförvarande trafik, varvid individuella lysdioder i den relevanta zonen stängs av. Andra fordon "klipps ut" ur ljusbilden, medan resten av vägen och dess omgivning förblir starkt upplyst.

 

Opels ingenjörer har inte bara skapat ett intelligent LED matrissystem som är billigare än andra liknande system, de har också tagit konstruktionen till en ny nivå av intelligens. Alla Astra-kunder kommer inte att välja inbyggt navigationssystem, vilket medför att man måste hitta ett annat sätt för fordonet att veta om det körs i en tätort eller till exempel på en motorväg. IntelliLux-systemet i Astra blir det första matrisljussystemet i serieproduktion som inte är kopplat till navigationssystemet. Förutom systemets många automatiska ljusbildsvariationer har IntelliLux LED också ett särskilt motorvägsljusläge som ytterligare ökar säkerheten på natten.

Opel Nyheter - Nya Opel Astra får intelligenta superstrålkastare

Effektivare, ljusare och längre livslängd med Opels IntelliLux LED

 

Den höga verkningsgraden hos LED matrisljus ger extra säkerhet och komfort. Det lyser upp omgivningen mycket bättre än konventionella belysningssystem och har dessutom betydligt längre livslängd än strålkastare med halogenlampor eller xenonlampor. En annan fördel är att mekaniska rörelser inte längre behövs inne i strålkastarhusen; de individuella LED-segmenten slås på eller av beroende på ljusförhållandena, vilket också bidrar till en hållbarhet som vida överstiger livslängden på en bil.

 

Sist men alls inte minst underlättar det nya belysningssystemet jobbet för bilformgivare, som nu inte är låsta vid att strålkastare av en viss storlek måste sitta där de alltid har suttit. Tack vare de små lysdioder som används i framtidens ljusmatriser kan bilars strålkastare utformas mer fritt och fint.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x