Opel ökar med drygt 24 procent

2016-apr-11

  • Kraftig försäljningsökning i Sverige under första kvartalet
  • Bra start på 2016 för Opel i Europa: Bästa förstakvartalet sedan 2011
  • Försäljningsvolymen uppåt på 17 marknader
  • Större marknadsandelar på 15 marknader
  • Astra Sports Tourer och Mokka X ger extra skjuts åt siffrorna

 

Opel i Sverige har inlett året mycket positivt. Under första kvartalet ökade registreringarna med hela 24,3 procent jämfört med i fjol. Liksom i övriga Europa är det de senast lanserade modellerna Astra och Corsa som är mest framgångsrika. Även den kompakta SUV:en Mokka och Opel KARL – som lanserades i januari – har bidragit till det positiva resultatet.

Även i Europa som helhet blev det för Opel en mycket bra inledning på året, med cirka 303 000 sålda fordon under första kvartalet – en ökning med nästan 24 000 fordon, eller åtta procent, jämfört med samma period 2015. Resultatet är det bästa på fem år och beror till stor del på den pågående och mycket framgångsrika produktoffensiven. Opel visade en starkare utveckling än den samlade europeiska marknaden, som bara ökade med fem procent från januari till och med mars. Opels marknadsandel ökade med cirka 0,2 procentenheter till sex procent. Bolaget registrerade sitt bästa första kvartal på fem år, både när det gäller försäljningssiffror och marknadsandelar.

 

Tyskland, Spanien, Frankrike och Belgien är de främsta exemplen på Opels uppåtgående trend. Försäljningen första kvartalet ökade på 17 marknader och marknadsandelen ökade på 15 marknader. Utvecklingen i Spanien var särskilt tillfredsställande, då Opel placerade sig i toppen av personbilsförsäljningen i Q1 för första gången sedan år 2000. Dessutom är Opel det snabbast växande märket bland topp fem i Belgien (+ elva procent). Andra framgångsrika marknader var bland annat Nederländerna, där marknadsandelen ökade med nästan en fjärdedel till 7,4 procent och Sverige, där registreringarna ökat med drygt 24 procent.

Årets Bil 2016, nya Opel Astra, är starkt bidragande till märkets senaste framgångar. Under första kvartalet har 37 000 Astra kombikupé sålts, vilket är en ökning med cirka 40 procent jämfört med föregångaren förra året. Opel har hittills tagit emot drygt 150 000 order på nya Astra från hela Europa, trots att den viktiga kombiversionen, Astra Sports Tourer, inte har lanserats förrän nu. Astra Sports Tourer gör debut i Sverige den 23-24 april.

 

– En bra start på året. Kunder över hela Europa gillar verkligen vårt unga och attraktiva modellprogram, med Astra och Astra Sports Tourer som de nuvarande höjdpunkterna. Mokka X kommer att sätta ytterligare fart på försäljningen senare i år. Vi är god väg mot en rejäl försäljningsökning under 2016, säger Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales Opel Group.

 

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2015 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav ca 16 500 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

 

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x