Nya Opel Mokka X: Vägvinnande vidareutveckling

2016-feb-04

  • Ny drivlina: 1,4-liters turbomotor, automatlåda och fyrhjulsdrift
  • Ny infotainmentteknik: Integrerad smartphone och OnStar-tjänster
  •  Ny framtoning: Djärv och maskulin utstrålning, raffinerad inre elegans
  • Ny synlighet: Adaptiva LED-strålkastare, ny generation Opel Eye-kamera

Rüsselsheim. Ända sedan lanseringen 2012 har Opel Mokka gått från klarhet till klarhet. Med smidig storlek (4,28 meter lång), sportigt utseende och förhöjd körställning ligger modellen helt rätt i tiden. Den har redan sålts i drygt en halv miljon exemplar och är en av de mest populära modellerna i Europa i sitt segment. Med nya Mokka X räknar Opel med att ytterligare öka modellens popularitet. Mokka X begår sin världspremiär på bilsalongen i Genève (3 - 13 mars). När den når återförsäljarna i höst lockar den bland annat med ännu tuffare exteriör, elegantare interiör och ett enastående infotainmentsystem som gör den till en av de bäst uppkopplade SUV-modellerna på marknaden. Bland nyheterna i Mokka X finns en turboladdad 1,4-liters bensinmotor i kombination automatlåda och fyrhjulsdrift som tillägg till de redan existerande turbodieslarna.

Kaxig och elegant

Framgångarna för Mokka är ett av många tecken på Opels comeback under de senaste åren. Den kompakta SUV-modellen har med sin tuffa framtoning och äkta off-road kapacitet lockat många nya kunder till varumärket, och nya Mokka X blir den första i en serie SUV- och crossover-versioner med tilläggsbeteckningen ”X”, som är Opels markering på modeller med lite mer robust framtoning.

 

Exteriördesignen hos Mokka X är djärv på gränsen till kaxig. Den nya fronten ansluter till Opels vidareutvecklade design-DNA med en vingformad horisontell frontgrill och LED-varselljus med dubbel vingsignatur, och samma tema återfinns i baklyktorna (med LED-teknik som tillval). De skulpterade och sportigt muskulösa karossidorna är oförändrade och kryddas som tidigare av Opels typiska ”bladprofil” som sveper uppåt/bakåt. Nya karosskulörer för Mokka X är ”Hot Burning Amber Orange” och ”Absolute Red”.

 

På insidan är det mesta nytt i Mokka X. En helt ny instrumentpanel, med tydlig inspiration från nya Opel Astra, ger ett enklare och renare och samtidigt skarpare intryck. Mittkonsolen har byggts runt de 7 eller 8-tums pekskärmar som hör till den nya generationens infotainmentsystem. Förarmiljön imponerar med raffinerad elegans och en renare design med färre knappar – många funktioner är nu i stället tillgängliga via tryckkänsliga pekskärmar.

Ny sexväxlad automatlåda med adaptiv fyrhjulsdrift

Mokkas tidigare motorutbud, två ”viskande” 1,6-liters turbodieslar på 81 kW/110 hk och 100 kW/136 hk, kompletteras i Mokka X med en direktinsprutad och turbomatad bensinmotor på 1,4 liter och 112 kW/152 hk. Motorn driver på alla fyra hjulen via en sexväxlad automatlåda och enligt preliminära uppgifter blir CO2-utsläpp och bränsleförbrukning 154 g/km respektive 6,6 l/100 km.

 

Den adaptiva fyrhjulsdriften arbetar med en elektromagnetisk lamellkoppling som på torr och rak väg kopplar bort bakhjulsdriften, vilket är gynnsamt för bränsleförbrukningen. Om väg- och körförhållandena så kräver fördelar lamellkopplingen blixtsnabbt och helt automatiskt upp till 50 procent av motorns drivkraft till bakaxeln, till exempel när vägen är is- eller snötäckt.

LED AFL-strålkastare och en ny generation Opel Eye-kamera ökar säkerheten

Opels uppskattade strategi att göra innovativ och viktig teknik tillgänglig för en bred grupp bilköpare manifesteras i Mokka X av det adaptiva AWD-systemet, men också av nya strålkastare typ LED AFL (Adaptivt Front Ljus). De nya strålkastarna anpassar automatiskt belysningen till omgivning och körsituation, så att bästa möjliga ljusprestanda uppnås utan att blända andra förare. LED AFL växlar automatiskt mellan ett eller flera olika lägen, till exempel tätort, landsväg, kurvljus, ”turistläge” och manöverljus. Det strömsnåla LED-systemet ersätter de tidigare BiXenon AFL-strålkastarna, och eftersom det inte finns några rörliga delar i lampmodulen är LED AFL snabbare, mer exakt och ännu mer tillförlitligt.

 

Ytterligare exempel på innovativ teknik är de olika funktionerna som möjliggörs av en ny generation av det framåtriktade kamerasystemet Opel Eye, som med bland annat högre upplösning och ökad bildprocessorkraft kan styra och stödja en mängd olika funktioner (inklusive heljusfunktionen i LED AFL). Trafikskyltavläsningen i Mokka X har ökad kapacitet och fler funktioner, inklusive navigeringsstöd (tillval) från den nya kameran. Avståndsindikatorn detekterar framförvarande fordon med hjälp av kameran och det gör även Kollisionsvarnaren, som nu fått förstärkning av en reflekterande LED-varning – om avståndet till framförvarande fordon minskar alltför snabbt reflekteras röda LED-lampor i vindrutan. Vingelvarnaren aktiveras automatiskt vid 60 km/h och varnar med ljud- och ljussignal föraren om denne oavsiktligt (utan blinkers) lämnar körfältet.

Bekvämast och bäst uppkopplad

Precis som nya Opel Astra får Mokka X alla Opel OnStar-tjänster från start. Dessutom debuterar två versioner av den nya generationen IntelliLink infotainmentsystem i Mokka X. IntelliLink kopplar ihop smarta telefoner med bilen via både Apple CarPlay och Android Auto och infotainmentsystemen har tillgång till min Opel App Shop; tillgängliga appar kan laddas ner direkt till bilens infotainmentsystem.

 

Mokka X är inte bara bäst uppkopplad i sitt segment, den är också en av de mest bekväma bilarna. Liksom de flesta Opel-modeller kan även Mokka X beställas med AGR-certifierade ergonomiska säten som ger suverän sittkomfort oavsett om bilen körs på motorväg eller i tuff terräng. En annan trevlig komfortfunktion är att man med bilnyckeln i fickan eller väskan bara behöver trycka på valfritt dörrhandtag eller baklucka för att öppna eller låsa bilen, och även för att starta bilen räcker det att trycka på rätt knapp.

 

Med ny design, kompletterad drivlina, beprövad off-road kapacitet, enastående uppkopplingsmöjligheter och suverän komfort har Mokka X alla förutsättningar att fortsätta längs den vinnande väg som föregångaren stakade ut – och som bland annat resulterade i utmärkelserna "All-wheel Drive Car of the Year" och "Company Car of the Year".

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x