Opel GT Concept – Människa och Maskin i digital symbios

2016-feb-18

  • Elegant funktion: Bärande struktur med skulptural design
  • Knapplöst: All manövrering via pekskärm och röststyrning
  • Konstgjord intelligens: Självlärande HMI-system känner av förarens önskemål

Rüsselsheim. Opel GT Concept är en drömbil men den är också en god indikation på hur framtidens sportbil kan se ut – minimalistisk men ändå hisnande läcker. Bilen har världspremiär på bilsalongen i Genève den 3-13 mars, då besökarna får en första möjlighet att beundra dess skulpturala linjespel – som smakfullt matchas av interiörens perfekta mix av klassisk sportbil och futuristiska lösningar för människa och maskin i digital symbios.

 

De två sportstolarna passar som en skräddarsydd kostym, ratten och pedalerna kan justeras elektriskt till perfekt millimeterprecision, den låga midjelinjen ger goda möjligheter till ”solbränd armbåge” – medan människa och maskin blir ett. Ingenting distraherar föraren från det väsentliga. Interiören är lika puristisk som exteriören. Den vackra instrumentpanelen i borstad aluminium ingår i bilens bärande struktur som ett konstruktionselement mellan de smala vindrutestolparna, samtidigt som den framhäver konstruktionens lätthet (totalvikt under 1 000 kilo); struktur blir skulptur.

 

Opels designfilosofi ”skulpturalt artisteri möter tysk precision” går igen i hela interiören med alla dess små läckra detaljer: I panelens ytterkanter, infällda i de aluminiumklädda luftutsläppen, finns små runda bildskärmar som med hjälp av bakåtriktade kameror ersätter sidobackspeglarna. Säkerhetsbältenas knallröda upprullningsdon ser ut som små konstverk och går igen i de röda framdäcken – som är en blinkning till Opels motorcykel Motoclub 500 från 1928 – medan rattens speciella ekrar minner om legendariska Opel GT från 1968.

En riktig kompis: GT Concept förutser varje förarens önskemål

Några vanliga knappar eller reglage finns däremot inte. GT Concept kontrolleras enbart via röststyrning och en central pekskärm. Systemet kallas HMI, Human Machine Interface, vilket på svenska innebär ett system där maskinen (bilen) lär sig känna igen föraren och anpassar sig till dennes egenheter och behov. Detta sker i form av en dialog – föraren får svar av en utpräglat charmig röst – och bilen kan till exempel föreslå viss musik, temperatur eller vägval beroende på situationen. Opel HMI är som om en riktig kompis satt i högersätet – efter en tids bekantskap känner systemet av om du önskar jazz, blues eller mello-skval. HMI blir hela tiden bättre, mjukvaran lär sig av varje kommando, varje rattrörelse, gaspådrag och radioinställning, och samlar erfarenheter i dagar, månader och år.

 

Tekniken påminner lite om den i självlärande adaptiva automatiska växellådor, som anpassar sig efter körstilen hos respektive förare, men är oändligt mer avancerad. HMI tar ett helhetsgrepp på ett sätt som gör att fordonsteknik från science fiction-filmer snart är verklighet.

Instrumenteringen speglar också atmosfären i Opel GT Concept. Om föraren haft en stressig dag och inte vill snacka med bilen kan han eller hon styra alla funktioner via den runda pekskärmen mellan stolarna. De två klassiska runda instrumenten är i själva verket projektionsytor som kan bakgrundbelysas i olika färger och visa en mängd information tredimensionellt – en vidareutveckling av det system som visades 2013 i Opel Monza Concept. Varvtal och hastighet visas alltid i den vänstra instrumentrundeln, medan den information som visas i den högra varieras efter behov av HMI – eller av föraren.

 

Bilen hjälper också föraren att hålla ett öga på omgivningen och trafiksituationen och kan till exempel säga: ”Se upp, glöm inte motorcykeln bakom oss”. HMI anpassar sig alltså inte bara efter förarens tycke och smak, utan också efter yttre förutsättningar för att bidra till ökad säkerhet. Opel HMI är mer än bara en osynlig kompis i högerstolen – det är också en extra skyddsängel som alltid finns ombord.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x