Nya Opel Insignia tilldelas fem stjärnor av Euro NCAP

2017-jul-05

Opel Nyheter:  Nya Opel Insignia tilldelas fem stjärnor av Euro NCAP

Euro NCAP har bekräftat att Opel Insignia håller högsta standard när det gäller säkerhet. I sin senaste säkerhetsklassificering som publicerats idag har Euro NCAP tilldelat Insignia Grand Sport och Insignia Sports Tourer maximala fem stjärnor. Opels nya flaggskepp har uppnått höga poäng i varje bedömd kategori – skydd av vuxna, skydd av barn, fotgängarskydd och förarstödsystem.

I sina kommentarer har Euro NCAP särskilt nämnt två av modellens innovativa säkerhetssystem: Den helt nya aktiva pop-up huven som vid en kollision på millisekunder lyfts upp vilket ökar avståndet till motorn och på så sätt ger fotgängare bättre skydd samt det raffinerade automatiska nödbromssystemet som kan upptäcka fotgängare och andra fordon vilket gör att olyckor kan undvikas eller mildras.

”Toppbetygen från Euro NCAP visar att de enskilda säkerhetskomponenterna i nya Insignia hänger ihop och bildar ett väl fungerande system”, säger Peter Küspert,Managing Director Sales and Aftersales. ”Men att säkerheten kommer i första hand för oss på Opel gäller inte bara vårt flaggskepp; de nyaste medlemmarna i vår produktportfölj, Crossland X och Grandland X erbjuder även de kollisionsvarning med automatisk nödbroms, eftersom vi vill kunna erbjuda alla våra kunder den senaste säkerhetstekniken”, avslutar Peter Küspert.

Utöver den aktiva motorhuven och den automatiska nödbromsen imponerar nya Insignia med fler förarassistanssystem. Ingen annan bil i den här klassen erbjuder ett så brett utbud av intelligent teknologi som den nya generationen av Opels flaggskepp:


  • Adaptiva IntelliLux LED® matrixstrålkastare: med 16 LED-segment i var och en av modellens slimmade strålkastare gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och växlingarna mellan olika ljusmönster sker snabbare och smidigare.

 

  • Head-up display: Viktig information om hastighet, trafikskyltar, farthållarens inställning och navigering kan projiceras i vindrutan i förarens direkta siktlinje, så att hon eller han kan hålla ögonen på vägen.

 

  • Adaptiv farthållare ACC med automatisk nödbroms: Använder en radarsensor för att mäta avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC:n aktiverar automatiskt nödbromsen om avståndet minskar abrupt – snabbare än reaktionsförmågan hos en människa.

 

  • Lane Keep Assist inkluderar automatisk styrkorrigering: Systemet registrerar om föraren oavsiktligt lämnar sitt körfält och korrigerar då med försiktiga rattrörelser samt visar detta i displayen. Systemet fungerar i hastigheter mellan 60 och 180 km/h.

Ovanstående system kompletteras av assistanssystem som ger Insignia-föraren utmärkt sikt runt om bilen, vilket har särskilt stor betydelse i stadstrafik:

 

  • 360-graders kamera som egentligen utgörs av fyra kameror och täcker alla sidor av bilen. Det möjliggör ett 360-graders fågelperspektiv och därmed underlättas alla typer av parkering och manövrar i låga farter.

 

  • Backkamera: Visar området bakom fordonet på IntelliLink-systemets pekskärm så snart backväxeln är ilagd. Dynamiska riktlinjer baserade på rattens vinkel visas på displayen och underlättar korrekt backning in i t.ex. en parkeringsficka.

 

  • Varning för korsande trafik bakom bilen(Rear Cross Traffic Alert). Via radarsensorer i den bakre stötfångaren kan systemet upptäcka bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt båda sidor bakom bilen; en mycket användbar funktion vid till exempel backning ut från en parkering med begränsad sikt.

 

  • Avancerad parkeringsassistans: Ultraljudssensorer på bilens främre och bakre stötfångare identifiera lämpliga parkeringsplatser och upptäcker eventuella hinder. När parkeringsplatsen är identifierad, parkerar systemet automatiskt fordonet utan att föraren behöver röra ratten. Föraren styr bara pedaler och växling.

Ytterligare ett antal radar- och kamerabaserade automatiska hjälpsystem gör erbjudandet komplett och nya Insignia ännu säkrare. Dessa inkluderar system såsom:

 

  • Filbytesvarnare med döda-vinkel-varnare. Bakåtriktade radarsensorer som täcker en räckvidd upp till 70 meter bakom vänster och höger yttre backspegel och varnar således föraren om bilar i angränsande körfält närmar sig. På detta sätt förhindrar systemet kollisioner vid filbyte.

 

  • Indikering av avstånd till bilen framför: Den främre kameran eller den främre radarn hjälper till att upptäcka fordon som är i rörelse framför bilen och beräknar avståndet till dem i sekunder, vilket är mer användbart än avstånd i meter. En ikon i form av en grön bil symboliserar att där finns en framförvarande bil. Om avståndet är otillräcklig, aktiveras en varnare och ikonen blir gul.

 

  • Frontalkrocksvarning: Hjälper föraren att undvika eller mildra effekterna av en frontalkrock med situations-beroende akut inbromsning. Om bilen närmar sig fordonet framför för snabbt, varnar systemet föraren med ett högt akustiskt larm, en visuell varning i instrumentklustret och en LED-projektion på vindrutan. Föraren kan välja vid vilket avstånd han ska varnas, nära mellan eller långt.

 

  • Trafikskyltsavläsning: Den nyaste generationens TSA kan upptäcka och visa runda trafikskyltar såsom hastighetsbegränsningar samt många rektangulära skyltar. Systemet bearbetar data som tillhandahålls av den främre kameran samt kartinformation som tillhandahålls av navigationssystemet (tillval). Hastighetsbegränsningar är också synliga i head-up-displayen om bilen är utrustad med sådan.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x