Opel Insignia GSi: Familjesportbil för entusiaster

2017-jul-19

  • Vässad: Sportigare design fram och bak, maffiga 20-tumshjul
  • Optimerad: FlexRide-chassi och Brembo-bromsar optimerade på Nürburgring
  • Effektiv: låg vikt, högt turbotryck och friktionsoptimerad 8-växlad automatlåda
  • Vägsäker: Fyrhjulsdrift med vridmomentfördelning, greppsäkra Michelin sportdäck
  • Snabbare: GSi kör ifrån sin starkare OPC-föregångare på ”Ringen”

Rüsselsheim. Vassare, mer exakt, ännu effektivare. Nya Opel Insignia GSi är en familjesportbil för dem som söker det där lilla extra. En förarens bil för maximal underhållning på alla typer av vägar. Det avancerade chassit ger i kombination med den likaledes avancerade fyrhjulsdriften en belönande körupplevelse och maximal säkerhet. Till det bidrar också den nya 8-växlade automatlådan, som kan manövreras via ”paddlar” bakom ratten – som i en racerbil.

 

Kännetecknande för den nya Insignia-generationen är kombinationen av lättviktsdesign, låg tyngdpunkt och stark turbomotor, vilket resulterar i utmärkt balans och ett mycket bra vikt/effekt-förhållande – och sådana inbyggda egenskaper förtjänar förstås en speciell exteriör. Med stora krominramade luftintag fram och en effektiv bakre spoiler – som ger ökat marktryck över bakaxeln – ser Insignia GSi lika snabb och sportig ut som den också är. Interiörens läderklädda skålade stolar (speciellt utvecklade för GSi), den läderklädda sportratten och pedalerna med aluminiuminlägg kryddar den smakliga anrättningen.

 

Många små finjusteringar i god Opel-tradition har lett till att den nya GSi-modellen är ännu vassare och spänstigare än den redan starka och smidiga Insignia Grand Sport, vilket också bekräftas av tidtagaruret:

 

– Nya Insignia GSi är klart snabbare runt i Nürburgrings klassiska Nordslinga än den starkare Insignia OPC av den tidigare generationen, och en av anledningarna till det är att GSi är 160 kilo lättare än den jämförbara föregångaren Insignia OPC 2.8 V6 Turbo, konstaterar Volker Strycek, direktör för Performance Cars & Motorsport, efter de avslutande testkörningarna på just Nürburgring.

 

– Det är kombinationen av lägre vikt, speciellt på framaxeln, låg tyngdpunkt, suveräna vägegenskaper samt hög effekt och vridmoment över ett brett varvtalsregister som gör vår nya GSi så snabb. Den höga greppnivån är perfekt på Nordslingan, men ger också stora säkerhetsfördelar på allmänna vägar, avslutar en påtagligt entusiastisk Volker Strycek.

”Det Gröna Helvetet” – världens tuffaste racerbana

Den avslutande finslipningen av Insignia GSi skedde alltså på den legendariska racerbanan Nürburgrings så kallade Nordslinga – den ”Riktiga Ringen”, som tredubbla F1-världsmästaren Jackie Stewart en gång döpte till ”Det Gröna Helvetet”. Här i Eifelbergen har Opel ett testcenter för att utveckla sina prestandamodeller och här har Opels ingenjörer alltså tagit fram och finslipat det nya GSi-chassit. Kortare fjädrar ger GSi 10 millimeter lägre markfrigång och speciella sportstötdämpare reducerar karossrörelserna till ett minimum. Kraftiga Brembo-bromsar med fyrkolvsok samt extra exakt och direkt styrning ingår också i GSi-konceptet, liksom det mekatroniska FlexRide-chassit. Det anpassar kontinuerligt stötdämpare och styrning på bråkdelen av en sekund och styrenheten ändrar också kalibreringen av gasrespons och växlingspunkterna hos den 8-växlade automatlådan. Föraren kan välja mellan de olika chassiinställningarna standard, touring och sport samt – exklusivt i GSi – Competition: läge för Tävling! Med en dubbeltryckning på ESP-knappen kan föraren minska antisladdsystemets känslighet och koppla ur antispinn-funktionen. Till exempel inför ett snabbt varv på Nordslingan.

 

Sportchassit, som utvecklats i kombination med extra greppvänliga Michelin Pilot Sport 4 S-däck och stora 20-tumsfälgar, ger extremt bra väggrepp. Starkt bidragande till detta är fyrhjulsdriften med automatisk omfördelning av vridmoment som standard, vilket är unikt i det här segmentet. I detta högteknologiska system ersätts en konventionell differential i bakaxeln av två kopplingar, som vid behov blixtsnabbt kan omfördela en del av momentet från det inre till det ytter bakhjulet – vilket i sin tur innebär att bromsande understyrning (”plogande” framhjul) i princip eliminerats.

 

Insignia GSi drivs av en fyrcylindrig turboladdad bensinmotor som kombinerar bränsleeffektivitet med imponerande prestanda. Den kraftfulla 2-litersmotorn levererar 260 hk (191 kW) och ett generöst vridmoment på hela 400 Nm, och bränsleförbrukning respektive CO2-utsläpp (NEDC blandad körning) är ändå mycket måttliga 8,6 l/100 km resp 197 g/km. Turbomotorn driver via en helt ny 8-växlad automatlåda som föraren kan växla manuellt med ”paddlar” på ratten. När växellådan växlar automatiskt kan föraren även förprogrammera växlingspunkterna i standard- och sportlägen. Förutom bensinturbon kommer Insignia GSi också med en ny och stark turbodiesel.

Sportiga detaljer: Från nya specialstolar till effektiv bakspoiler.

De sportiga egenskaperna hos Insignia GSi matchas av läckra designdetaljer, tekniska finesser och tuffa tillbehör. Ett av många exempel är de nya sportstolarna, som ger utsökt sidostöd och långdistanskomfort och är ergonomicertifierade av AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V). Precis som i Insignia Grand Sport erbjuder stolarna ventilation, uppvärmning, massage och justerbara sidostöd. I GSi är nackskydd integrerat i det höga ryggstödet. Säkerhetsbältet styrs över axeln på idealisk höjd, vilket inte alltid är fallet med integralstolar. Kunden kan välja mellan två läderkombinationer, båda dekorerade med GSi-emblem.

 

Logotypen pryder också baksidan av bilen, där en effektiv spoiler ger det nödvändiga marktrycket över bakaxeln. Det bakre ”kjolen” liknar en diffusor (luftfördelare) och har två krominramade avgasrör, och krominramade är även luftintagen framför framhjulen. Bilentusiaster kommer också att uppskatta de många trevliga detaljerna i inredningen, till exempel den avfasade underkanten på den läderklädda ratten och pedalernas sportiga aluminiuminläggningar.

33-årig tradition: Opels GSi-modeller

GSi står för "Grand Sport injection" och Insignia GSi ansluter till en lång tradition av sportiga Opel-bilar. Den inleddes 1984 med Manta GSi och Kadett GSi med 1,8-liters insprutningsmotorer på 115 hk, men redan fyra år senare kom Kadett 2.0 GSi 16V med twincam-motor och 150 hk. Den första Astra GSi hade samma motor, men kom 1993 även i en 1,8-litersversion med 125 hk. Det har också funnits flera versioner av Corsa GSi och den första – generation A 1988 med 100 hk – har nu blivit en eftertraktad klassiker.

 

Opel Insignia GSi begår sin världspremiär på höstens internationella bilsalong IAA i Frankfurt (14-24 september) och kommer till Sverige i början av 2018.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x