Utmanarna – Kraftfulla, rymliga, innovativa och prisvärda

2017-mar-28

• I stil med Monza Concept: Sportig elegans med aerodynamik i toppklass

• Trimmad: Grand Sport upp till 175 kg och Sports Tourer upp till 200 kg lättare

• Rymlig: Kombin har drygt 130 liter mer i maxlast än föregångaren

• Rolig: Alerta och säkra köregenskaper, fyrhjulsdrift med automatisk momentfördelning

• Säker: Med filhållare, automatisk nödbroms, 360° kamera

• Natt blir till dag: Senaste generationens Opel IntelliLux LED® matrixstrålkastare

• Uppkopplad: IntelliLink infotainment inklusive Opel OnStar med utökad service

• Behaglig: AGR-certifierade säten, eluppvärmd vindruta samt baksäte

• Prisvärd: Grand Sport från 229 900:- och Sport Tourer från 237 900:-

Helt nya Insignia är Opels nya flaggskepp och erbjuder som sig bör mycket hög komfort, goda utrymmen och exemplarisk säkerhet. Den andra generationens Insignia imponerar med sin avancerade design, ett bagageutrymme som vuxit rejält och en mängd högteknologiska lösningar; från Opel IntelliLux LED® matrixstrålkastare till ultramoderna förarstödsystem inklusive head-up-display. Dessutom kommer Insignia med Opel-typiskt infotainmentsystem med förstklassig uppkoppling och ännu en ny Opel OnStar funktion; den ”personlige rådgivaren” hjälper nu även till med att boka hotellrum¹ eller hitta ledig parkeringsplats².

 

Det nya flaggskeppet är också Opels första modell med 8-växlad automatlåda, 360-graders kamera och intelligent fyrhjulsdrift med automatisk vridmomentfördelning.

 

Beroende på drivlina och utrustning är nya Opel Insignia upp till 200 kg lättare (beroende på version) än den utgående modellen, vilket främst uppnåtts med hjälp av lättviktsmaterial i kombination med smart konstruktion. Detta har tillsammans med en lägre sittposition för föraren bidragit till påfallande smidiga köregenskaper.

 

Insignia är utrustad med många hjälpsystem av den senaste generationen och detta gäller inte bara säkerheten för passagerarna: Det här är den första Opelmodellen med en aktiv aluminiumhuv som, i händelse av en kollision med en fotgängare, på millisekunder lyfter något för att öka avståndet till de hårda motordelarna och därmed förbättras skyddet för fotgängaren avsevärt.

 

– Vårt nya flaggskepp är fullmatat med ”högteknologi för alla”, med rimlig prissatt teknik som gör körningen både säkrare och bekvämare. Ingen annan bil i klassen kan skryta med så mycket ultramodern teknologi. Vi har gjort den lätt, smidig och fantastisk att köra. Och våra designers har givit Insignia en unik kombination av elegans och sportighet som till och med bilar i premiumsegmentet kommer att vara avundsjuka på, säger Opels VD Dr Karl-Thomas Neumann.

 

Nykomlingen har stora möjligheter att toppa den första Insignia-generationens succé: ”Årets Bil 2009” uppnådde en volym på drygt 900 000 enheter.

Ren känsla: Designen inspirerad av Monza Concept

Mycket av inspirationen till Insignia Grand Sport och Sports Tourer är hämtad från den beundrade konceptbilen Monza – uppdraget var att göra det nya flaggskeppets utseende lika exklusivt och sportigt som konceptbilens och resultatet talar sitt eget språk.

 

Insignia Grand Sport ser lika smidig ut som den är lätt. Den nya generationen väger upp till 175 kilo mindre; nya Sports Tourer är upp till 200 kilo lättare. Medan hjulbasen på den helt nya arkitekturen har förlängts med 92 mm till 2 829 mm, har Insignia Grand Sports överhäng minskat samt dess spårvidd breddats med 11 millimeter. En 29 mm lägre, svepande taklinje, framträdande grill med strömlinjeformade strålkastare och ett bakparti med hightech-look bidrar till modellens dramatiska design som ger den en kraftfull men elegant siluett som påminner om en fyra-dörrars coupé. Den nya Grand Sport är lika nätt som det ser ut: den har en luftmotståndskoefficient på 0,26 vilket gör den till ett av de mest aerodynamiska fordonen i sin klass

 

Insignia Grand Sport har många drag av den atletiska Monza Concept, men likheterna är ännu fler hos nya Insignia Sports Tourer. Nykomlingen ser mycket mer atletisk ut och har en smidigare framtoning. Till det bidrar bland annat den längre hjulbasen, det reducerade överhänget samt den ökade spårvidden. Det kända Opel-bladet börjar på framdörren och sveper bakåt vilket hjälper ögat att söka sig längs bilen, framifrån och bakåt. De standardmonterade takrelingarna som bidrar till att ”sträcka ut” bilen gör att den ser lägre ut än sina 1 483 millimeter och bidrar till den solida kvalitetskänslan.

Överraskande praktisk: Interiör med garanti på välbefinnande

Varje detalj är genomtänkt i nya Insignia. Liksom utsidan återspeglar interiören också tydligt Opels designfilosofi "skulpturalt artisteri möter tysk precision". Föraren sitter lägre än tidigare och är därför bättre integrerad i bilen vilket ger en sportigare, mer engagerande och intensivare körupplevelse. Mycket arbete har lagts på reglagen och infotainmentsystemets gränssnitt. Medan head-up-displayen förstärker den digitala karaktären av instrumenteringen, har den ramlösa pekskärmen till IntelliLink-systemet en sofistikerad och teknisk karaktär. För att förenkla gränssnittet kan många funktioner styras via pekskärmen. Mittkonsolen har utformats med reglage utifrån tre funktionszoner:

 

Den översta är reserverad för infotainmentsystemet, med den mellersta raden styrs uppvärmning, ventilation och luftkonditionering och med den nedersta raden hanteras de olika förarstödsystemen.

 

Baksätespassagerarna gynnas också av de omarbetade proportionera då de fått mer utrymme. Bagageutrymmet i Insignia Grand Sport är imponerande. Volymen är 490 till       1 450 liter, medan den nya Sports Tourer maximalt erbjuder 1 665 liter – över 130 liter mer än den utgående modellen. Och en utmärkt utsikt går att få med tillvalet panoramasoltak som är 1,400 x 860 mm och sträcker sig bakåt över bakre passagerarnas huvuden.

 

Nya Sports Tourer har ett par nya praktiska detaljer: För att göra lastningen så enkelt som möjligt kan bakluckan öppnas med en ”tåflört” utan att man rör bilen. I kombination med "Keyless Open" är en enkel liten fotviftning under den bakre stötfångaren tillräckligt för att öppna bakluckan (en fordonssilhuett som projiceras på marken visar rätt ”viftområde”). Ännu en fotviftning under stötfångaren stänger bakluckan. Systemet kan upptäcka eventuella hinder och stoppar då luckans rörelse. Sedan är det detaljen med tanklocket: Opels ingenjörer har beslutat att ta bort de vanliga vridlocken i nya Insignia vilket gör tankningen enklare, snabbare och framför allt renare.

Framdrivningsteknologi som ökar körglädjen

Nya Insignia är lika spännande att köra som den ser ut. Den kommer med en rad olika turboladdade bensin- och dieselmotorer tillsammans med senaste generationens växellådor. De är framtagna för att ge bästa möjliga effektivitet vid verklig körning samt låga bränslekostnader. Tester utförda enligt den nya körcykeln WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure som, jämfört med den nuvarande NECD-cykeln, är mer representativ när det gäller körning i verkliga förhållanden) visar att bränsleförbrukningen för de tillgängliga volymmotorerna i nya Insignia har gått ner med tre respektive tio procent jämfört med likvärdiga motorer i de utgående versionerna.

 

Motorportföljen börjar med en nydesignad extremt effektiv bensinmotor; en 1,5-liters Turbo med 103 kW/140 hk och 121 kW/165 hk (bränsleförbrukning NECD Grand Sport: stadskörning 7,3 l/100 km, landsvägskörning 4.8-4,7 l/100 km, blandad körning 5,7 l/100 km; 130-129 g/km CO2).

 

En annan höjdpunkt är värstingmotorn till nya Insignia; en 2,0-litersturbo som levererar 191 kW/260 hk och har ett maximalt vridmoment på 400 Nm (bränsleförbrukningen NECD Grand Sport: stadskörning 11,0 l/100 km, landsvägskörning 7,0 l/100 km, blandad körning 8,4 l/100 km; 197 g/km CO2). Den fyrcylindriga 2,0-litersenheten levereras i kombination med en helt nya åtta-stegad automatlådan och det mycket sofistikerade fyrhjulsdriftsystemet med aktivt vridmomentsfördelning – en unik funktion i mellanklassegmentet. Motorns vridmoment fördelas till hjulen via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggöra mer exakt kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.

 

Motorerbjudandet rundas av med den nya sex-växlade manuella växellåda till den populära dieselmotorer på 1,6 liter med 81 kW/110 hk respektive 100 kW/136 hk (NEDC bränsleförbrukningen Grand Sport: stadskörning 5,1-4,6 l/100 km, landsvägskörning 3,9-3,6 l/100 km, blandad körning 4.3-4,0 l/100 km; 114-105 g/km CO2). Avslutningsvis kommer den raffinerade 2,0-litersdieseln med 125 kW/170 hk (NEDC bränsleförbrukningen Grand Sport: stadskörning 6,7 l/100 km, landsvägskörning 4.3 l/100 km, blandad 5,2 l/100 km; 136 g/km CO2).

Säkerhet i första hand: Enastående assistanssystem.

Nya Insignia imponerar inte bara med den senaste framdrivningsteknologin utan också med toppmoderna assistans- och komfortfunktioner. Ingen annan modell i segmentet erbjuder ett så brett utbud av intelligent teknologi som den senaste generationen av Opels flaggskepp.

 

En av de – bokstavligen – starkast lysande tekniknyheterna är de innovativa och prisbelönta adaptiva IntelliLux LED® matrixstrålkastare, med en ny generation LED-teknik och 32 LED-segment i var och en av modellens slimmade strålkastare. Det ökade antalet LED-segment gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och växlingarna mellan olika ljusmönster sker snabbare och smidigare. För att ytterligare förbättra sikten på kurviga vägar finns en aktiv kurvljusfunktion som beroende på styrvinkel och ljusintensitet förstärker helljuset extra mycket längs innerspåret. Ytterligare en lysande finess är en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset till hela 400 meter!

 

Fler förarstödsystem:

• Head-up display: Viktig information om hastighet, trafikskyltar, hastighetsbegränsarens inställning och navigering kan projiceras i vindrutan i förarens direkta siktlinje, så att hon eller han kan hålla ögonen på vägen.

• 360-graders kamera, som egentligen utgörs av fyra kameror och täcker alla sidor av bilen. Det möjliggör ett 360-graders fågelperspektiv och därmed underlättas alla typer av parkering och manövrar i låga farter.

• Adaptiv farthållare ACC med automatisk nödbroms använder en radarsensor för att mäta avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatisk nödbromsning om avståndet minskar abrupt.

• Filhållningsassistent (Lane Keep Assist) inkluderar automatisk styrkorrigering och Lane Departure Warning (LDW). Systemet korrigerar med försiktiga rattrörelser – och LDW varnar om det behövs för att motverka att föraren oavsiktligt lämnar sitt körfält.

• Varning för korsande trafik bakom bilen(Rear Cross Traffic Alert). Via radarsensorer i den bakre stötfångaren kan systemet upptäcka bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt båda sidor bakom bilen; en mycket användbar funktion vid till exempel backning ut från en parkering med begränsad sikt.

Förstklassig: Toppkomfort och infotainment

Den nya Insignia-generationen sätter också en hög standard när det gäller komfort. Det bästa exemplet är de nya generationens ergonomiska säten som är certifierad av "Aktion Gesunder Rücken" (kampanj för friskare ryggar). De erbjuder en unik kombination av elektriskt inställbara sidostöd, massage, minne och ventilationsfunktioner samt de traditionella justeringsmöjligheterna. Baksätespassagerarna kan också se fram emot högre komfort då de två yttre baksätena finns tillgängliga med värme. Den uppvärmda vindrutan garanterar bra sikt snabbt även på kalla vinterdagar medan den uppvärmda ratten håller förarens händer varma under hela resan.

 

Underhållning och uppkoppling säkerställs av IntelliLink i samverkan med de senaste Apple CarPlay- och Android Auto-systemen. Smarta telefoner integreras trådlöst i bilens infotainmentsystem och kan nu även laddas trådlöst. Naturligtvis finns även serviceassistenten Opel OnStar med ombord och erbjuder en lång rad tjänster dygnet runt. Den kan bland mycket annat larma vid en olycka eller assistera om bilen blir stulen och den senaste tjänsten, som lanseras med Insignia, gör det möjligt att via OnStar boka ett hotellrum samt finna en tillgänglig parkeringsplats.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x