Dreamteam: Dubbelturbodiesel i Opels flaggskepp Insignia

2017-sep-05

  • Turbostark: Sekventiell turboladdning ger 210 hk och hela 480 Nm
  • Redan renare: Den nya turbodieseln uppfyller redan nu Euro 6.2
  • Idealisk kombination: 8-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift
  • Extremt effektiv: Förbrukning och utsläpp 6,9 l/100 km resp. 183 g CO2/km

Opel har nyligen dragit igång produktionen av en ny 2-liters BiTurbo-dieselmotor och av nya Insignia Country Tourer. Den nya motorn är skräddarsydd just för Insignia Country Tourer och övriga versioner av Insignia – Grand Sport och Sports Tourer. Nya Country Tourer vänder sig till kunder som söker en snygg och praktisk kombi med off-road-utseende och lastkapacitet. Nykomlingen får världspremiär på bilsalongen i Frankfurt (IAA) den 14-24 september.

 

Den nyutvecklade turbodieseln på 2 liter ger hela154 kW/210 hk vid 4 000 r/min och ett mäktigt vridmoment på 480 Nm från låga 1 500 r/min tack vare en sekventiell tvåstegsturbo (officiell bränsleförbrukning Grand Sport 2.0 BiTurbo enligt New European Driving Cycle: stadskörning 8,7 l/100 km, landsvägskörning 5,7 l/100 km, blandad körning 6,9 l/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 183 g/km). Med den nya BiTurbo-motorn accelererar Insignia från 0 till 100 km/h på bara 7,9 sekunder och når en toppfart på 233 km/h.

 

Sådana krafter måste överföras till vägen på ett intelligent sätt och därför kommer den här motorn alltid i kombination med en 8-växlad automatlåda med klassledande mjuk växlingskomfort samt det högteknologiska fyrhjulsdriftssystemet med aktiv vridmomentsfördelning. Utöver effekten har körbarheten (turbokraft i varje situation) och förfiningen av den nya common rail-motorn förbättrats ytterligare jämfört med den vanliga 2-litersdieseln med enkelturbo och125 kW/170 hk (förbrukning Grand Sport med framhjulsdrift 5,2 l/100 km, CO2-utsläpp 136 g/km, NEDC blandad körning).

 

Den nyutvecklade fyrcylindriga BiTurbo-motorn är den första Opelmotorn som redan uppfyller de strikta utsläppskraven enligt standarden Euro 6.2 (lagkrav hösten 2018). Dessutom har Opel tagit fram värden, utöver de lagstadgade uppgifterna enligt NEDC, i enlighet med Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) som krävs från och med i höst.

 

WLTP-värdena (förbrukning Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo WLTP 12,2-6,2¹ l/100 km, blandad körning 8,0-7,5 l/100 km, 209-196 g CO2/km) är mycket mer realistiska än hittills tillämpade NEDC-siffrorna (bränsleförbrukning Grand Sport 2.0 BiTurbo stadskörning 8,7 l/100 km, landsvägskörning 5,7 l/100 km, blandad körning 6,9 l/100 km, CO2-utsläpp 183 g/km). WLTP-siffrorna beaktar också olika körstilar, vilket gör det möjligt för kunden att bättre kunna uppskatta sin egen bränsleförbrukning². En översikt över de mer realistiska förbrukningssiffrorna i enlighet med WLTP-cykeln finns på opel.se.

 

Liksom den befintliga 2-litersmotorn på 125 kW/170 hk med enkelturbo har den nya ”värstingdieseln” en mycket effektiv avgasefterbehandlingsteknik med selektiv katalytisk reduktion (SCR) och AdBlue-insprutning, vilket tar bort kväveoxid (NOx) från motorns avgaser.

Ny värstingdiesel med sekventiell tvåstegsturbo

Opel har laddat (!) för både maximal bränsleeffektivitet och maximal körglädje. Den nya dieseln har två turboaggregat som arbetar sekventiellt. Insugsluften komprimeras i den första turbon och skickas vidare till den andra turbon. Denna har variabla turbinskovlar (VGT), vilket resulterar i ökat vridmoment vid låga varvtal och högre effekten på höga varv. VGT justerar sedan skovlarna parallellt med gasflödet, vilket minskar mottryck och sänker bränsleförbrukningen. Den nu hårt komprimerade och mycket varma insugsluften passerar sedan genom en laddluftkylare (intercooler) på väg till förbränningsrummen. Dieselbränsle sprutas in genom sjuhålsmunstycken i upp till tio sekvenser med 2000 bars tryck. Laddtrycket styrs efter varvtal och belastning genom tre bypass-ventiler och en elektriskt manövrerad variabel turbingeometri.

 

Förutom ökad effektivitet, högre effekt och dito vridmoment var förfining och bullerdämpning prioriteringar när man tog fram den nya motorn. Detta har bland annat uppnåtts med en vevaxel i gjutjärn, balansaxlar, ett ännu styvare svänghjul och ett tvådelat oljetråg. För att ytterligare sänka bränsleförbrukningen är den elektriska vattenpumpen endast påslagen när temperaturen kräver det.

 

¹ Spännvidden som nämnts kan förklaras enligt följande: Det lägre värdet representerar det lägsta värdet för de fyra faserna av körcykeln i WLTP som körts med en version av det angivna fordonet med de mest gynnsamma förbrukningssiffrorna med kombinationen av respektive nämnd motor/växellåda. Det övre värdet representerar det högsta värdet av de fyra faserna av WLTP som körts med en version av det angivna fordonet med de mest ogynnsamma förbrukningssiffrorna med kombinationen av respektive nämnd motor/växellåda. De värden som erhålls på detta sätt ger en bra översikt och indikation om den förväntade dagliga konsumtionen.

² De värden som nämns är baserade på körcykeln WLTP. De har fastställts enligt en standardiserad körcykel utförd på en dynamometer. Dagliga värden kan variera beroende på körstil, användning och andra faktorer.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x