GT CONCEPT.

MORE THAN A DREAM.

Se video
Föregående
  • VISION BLIR VERKLIGHET: SE GT VIDEOS NEDANFÖR

  • VISION BLIR VERKLIGHET: SE GT VIDEOS NEDANFÖR

Nästa
Föregående
Nästa
  • GT CONCEPT
    DESIGNAD FÖR KÄRGLÄDJE.

    GT Concept är radikal och minimalistisk, allt som stör den rena formen har eliminerats. Inga dörrhandtag, inga yttre backspeglar, inga vindrutetorkare. Hisnande och avskalad design för ren körglädje.

  • CROSSING RED LINES.

    1965 utvecklade Opel sin berömda Experimental GT, en modern bil med rena skulpturala former, som med tiden blivit en ikon. Att göra om det konststycket, att återskapa en ikon, är inte lätt. Men lika avantgarde som Experimental GT var på sin tid är GT Concept i dag.

  • TILLBAKA TILL FRAMTIDEN.

    GT Concept hämtar inspiration från sin historia med den långa motorhuven, avsaknaden av baklucka och dubbla mittmonterade avgaspipor – som alla hälsar till den ursprungliga GT-modellen – men i övrigt är GT Concept allt annat än retro.

  • SPORTBIL PÅ RIKTIGT.

    Frontmonterad mittmotor, turboladdning och bakhjulsdrift. Motorn sitter precis som på den första GT inte över framaxeln utan bakom densamma, vilket ger en låg och central tyngdpunkt – perfekt för bra balans och sportiga köregenskaper.

  • INUTI GT CONCEPT.

    De elmanövrerade dörrarna öppnas med en tryckning på ”pekplattor” integrerade i takets röda dekorlinjer, och ger då tillträde till en interiör som bjuder på fler överraskningar. Som två små bakåtriktade kameror som ersätter ytterbackspeglarna. En första titt på insidan kommer snart. Vi väntar med spänning på visningen på den 86e upplagan av International Motor Show, 3:e till 13:e mars, 2016.

Föregående
Nästa
  • ADRENALINRUSH

    Låt Opel GT Concept inspirera dig,väck dina sinnen och upplev den innovativa interiören. Det här är mer än insidan på en sportbil, det är framtidens interface för att koppla samman människa och maskin.

  • INGA DISTRAKTIONER

    Elegansen och känslan i GT Concepts interiör är avskalad och optimerad för föraren. Den vackra instrumentpanelen i borstade aluminium är både en bärande komponent i bilen struktur samtidigt som den framhäver bilen lätthet.

  • BLI ETT MED BILEN

    GT Concept kontrolleras via röststyrning och via en central pekskärm, systemet HMI (Human Machine Interface) lär känna sin förare och anpassar sig efter sin förares egenheter och behov.

  • DIN SKYDDSÄNGEL

    Exteriör kameror visar dig vad som händer runt om bilen. Backspeglarna är ersatta av runda bildskärmar som visar vad de bakåt vända kamerorna fångar. GT Concept håller koll åt dig och kan informera dig om potentiella hot i trafiken.

  • IN I MINSTA DETALJ

    Den iögonfallande röda ratten på Opel GT Concept går igen i designen. Bältessträckaren har fått samma röda detalj.

Föregående
Nästa
Föregående
  • mobile

    EXPERIMENTAL GT

    Vision

    Konceptbilen GT Experimental som visades på Frankfurts bilsalong 1965 blev så hyllad att den gick i produktion tre år senare. Det var den första europeiska konceptbilen som blev serieproducerad. Konceptbilen blev också ett riktmärke för andra europeiska tillverkare som gick i Opels fotspår och sedan utvecklade och presenterade egna konceptbilar.

  • mobile

    EXPERIMENTAL GT

    Teknologi
    Opel var den första biltillverkaren som visade sin innovativa förmåga med en konceptbil som hade skapats helt i den egna designstudion. "Förutom att ha ett fantastiskt utseende var Opels sportbil främst framtagen för att imponera med avancerad aerodynamik", förklarade Erhard Schnell, GT-designer vid den tiden. Även strålkastarna var dolda för att minska luftmotståndet.

  • mobile

    EXPERIMENTAL GT

    Exteriör
    Den exteriöra designstilen kallas ofta "Coke Bottle Shape", och återfanns i utformningen av dåtidens Chevrolet Corvette. Tack vare den släta fronten med de infällbara strålkastare, avsmalnat mittparti, breda bakflyglar och runda bakljus blev GT Experimentals en designikon av sin tid.

  • mobile

    EXPERIMENTAL GT

    Interiör
    Kupén var funktionell och ovanligt rymlig med instrument placerade i en vackert utformad instrumentbräda med klassiska reglage och sportratt. Bagageutrymmet nåddes genom dörrarna. Reservhjulet och domkraften var som idag placerade under en uppfällbar panel.

Nästa
Föregående
  • VISION

  • TEKNOLOGI

  • EXTERIÖR

  • INTERIÖR

Nästa
Föregående
  • mobile

    OPEL GT2

    Vision
    Opel GT2 fick publiken att häpna på bilsalongen i Frankfurt 1975 med sin futuristiska kilform och sina skjutdörrar. Konceptet var starten på en ny era för konceptbilar som var mer rationella och med större effektivitet när det gäller bränsleförbrukning och aerodynamik. Vid samma tid ökade kundernas krav på säkerhet och komfort. Opels svar på dessa trender var GT2.

  • mobile

    OPEL GT2

    Teknologi
    Opel GT2:s aerodynamiskt optimerade design garanterade låg förbrukning, bästa prestanda och högsta komfort. Värdet för luftmotståndet var endast 0,326, vilket var hela 16,6% bättre än Experimental GT som även den var en aerodynamisk fullträff.

  • mobile

    OPEL GT2

    Exteriör
    GT2 gjorde ett mycket futuristiskt intryck med sin kilform och sina infällbara strålkastare. Funktionen som drog till sig mest intresse var dock de iögonfallande skjutdörrarna utan synliga skenor. Öppnings-mekanismen var belägen i backspegeln.

  • mobile

    OPEL GT2

    Interiör
    Interiören var även den före sin tid med ventilerade säten och för första gången digitala mätare i stället för konventionella instrument samt en färddator. Med Opel GT2 förutspådde Opel de formspråk vi har idag.

Nästa
Föregående
  • VISION

  • TEKNOLOGI

  • EXTERIÖR

  • INTERIÖR

Nästa

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x