Opel Mokka - Chassi, motorer och växellådor

FÖRFINING I FULLSTORLEK.

Med Opel Mokka känner du en positiv skillnad från första ögonblicket. Överlägsen körning och manövrering ingår i paketet. Minutiöst fokus på detaljer och omfattande testning innebär att bilen känns lika bra som utseendet ger intryck av.

Alltid full kontroll

Kombinationen av frikopplad McPherson-fjädring fram och torsionsfjädring bak i Opel Mokka harmoniserar perfekt med servostyrningen och alla förarhjälpprogram för att ta körningen och manövreringen till oanade men angenäma höjder. Resultatet är en självsäkerhet bakom ratten som lockar fram det bästa ur alla situationer.


Enlarge

Fyrhjulsdrift när du behöver den

Den intelligenta aktiva fyrhjulsdriften kan väljas till med 1.4 Turbo och 1.6 CDTI. Systemet består av ett kraftuttag från växellådan, en modul för bakhjulsdrift och en momentöverföringsenhet. Vid behov kan momentöverföringsfunktionen överföra upp till 50 procent av tillgängligt vridmoment till bakhjulen, vilken regleras av bakhjulsdriftens styrmodul som är helt integrerad med alla dynamiska styrsystem som ABS och ESP®Plus. Momentöverföringsfunktionen har elektromagnetiska kopplingar som kontinuerligt fördelar fram- och bakaxelns vridmoment från 100/0 till 50/50 i realtid beroende på fordonsstatus och vägförhållanden.

 

Vid bra väglag fördelas kraften till framhjulen för bra ekonomi. När så behövs ger ytterligare vridmoment till bakhjulen maximalt drivgrepp och stabilitet.


Enlarge

Följsam kraft

Opel Mokka erbjuder avancerade bensin- och dieselmotorer, alla av dem Euro 6 certifierade. Om du föredrar för bensin är 1.6 ECOTEC® med 85 kW (115 hk) och 1.4 Turbo enhet med 103 kW (140 hk) perfekta för dig. Det finns också en raffinerad 1.6 CDTI diesel med 100 kW (136 hk) som ger ett användbart och imponerande 320 Nm i vridmoment. Vad du än väljer, är prestandan i kombination med den optimerade bränsleförbrukningen en vinnande kombination.

 

Den stora nyheten kommer med växellådan. Här en helt ny 6-stegad automatisk växellåda tillgänglig för 1.6 CDTI och 1.4 Turbo. Denna ytterst effektiva, mjukväxlade lättviktare analyserar och anpassar sig efter förarens körstil när maximal acceleration eller minimal bränsleförbrukning önskas.


Enlarge

Start/stopp-system som sparar bränsle

Start/stopp-systemet ger bästa möjliga bränslebesparingar, särskilt i stadstrafik. Motorn stoppas när bilen stannar med växeln i neutralläge och startas omedelbart så snart kopplingen trampas ned igen. Systemet kan slås till och från med en knapp på instrumentbrädan. När systemet är aktivt och motorn stoppas går varvräknarens nål till AUTOSTOP för att indikera att bilen är redo för automatisk start. Start/stopp-systemet använder en utbyggd generator och startmotor samt ett specifikt batteri.


Håll förbrukningen i schack

ecoFLEX Drive Assist visar exakt när det är dags att växla för bästa ekonomi, men det är inte allt. Den utrustning som förbrukar mest energi tillsammans med förbrukningshistoriken för de senaste 50 kilometerna visas dessutom på tre undermenyer på mittdisplayen mellan instrumenten.

 

Eco Index och uppväxlingsindikator

Den vänstra grafiken visar den aktuella ekonominivån. Maximal ekonomi är uppnådd när samtliga vertikala paneler är tända. Pilarna visar när det är dags att växla upp för bästa bränsleekonomi.

 

Ytterligare energiförbrukning

Här visas den ytterligare förbrukningen för de elsystem som används för tillfället. Även den genomsnittliga ekonomin visas.

 

Statistik för bränsleförbrukning

Effektiviteten för körmönstret under de senaste 50 kilometerna visas i segment om 5 kilometer. Ju högre nivå de grafiska elementen har, desto högre förbrukning – information som hjälper dig att hålla koll på hur effektiv din körning är.


1:

Bränsleförbrukning stadskörning 4,7-8,2, landsvägskörning 3,8-5,5, blandad körning 4,1-6,6. CO2 utsläpp vid blandad körning är 109-153 gram.

I enlighet med EG-förordning 715/2007 (i respektive tillämplig version).

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x