Nya Opel Movano – motorer och växellådor
Opel Movano - Vi rekommenderar

Provkörning

En provkörning säger mer än tusen bilder – klicka här för att uppleva verkligheten.

Boka en provkörning

FEM EFFEKTIVA EFFEKTER ATT VÄLJA MELLAN.

Ökat vridmoment vid lägre varvtal med mindre bränsleförbrukning och utsläpp. Låter det omöjligt? Opel Movano klarar detta med fem motoralternativ1. Välj det som passar dina behov bäst och kombinera med rätt karossutförande.

Enlarge

Motoralternativ

Turbo eller biturbo? De 2,3 liters common rail dieselmotorer som driver Opel Movano finns mellan 81 kW (110 hk) till 125 kW (170 hk) och är den senaste tekniken på alla sätt. Oavsett dina behov finns det en hårt arbetande, smidig och bränslesnål motor för att passa dig och dina behov. Du väljer vilken effekt, vridmoment och bränsleförbrukning du önskar, vi tillhandahåller den perfekta mixen av ekonomi, förfining och pålitlighet för att möta dem.


Enlarge

ecoFLEX-modell

Precis som BiTurbo-motorerna har 2.3 CDTI ecoFLEX-modellen på 81 kW (110 hk) start/stopp-system som standard för lägre bränsleförbrukning speciellt i trafik med täta start och stopp1.

 

1 110 hk-motor med Start/Stopp marknadsförs ej i Sverige


BiTurbo-teknik

De högteknologiska BiTurbo-motorerna för Opel Movano kombinerar fördelarna med en liten turboladdare (snabb respons för hög effekt och högt vridmoment vid låga varvtal) med fördelarna med en stor turboladdare (hög effekt och högt vridmoment) vid höga varvtal. En dubbel mellankylare säkerställer ren, effektiv förbränning. Resultatet är konstant högt vridmoment från låga varvtal och hög uteffekt vid högre motorvarvtal samt utmärkt ekonomi.


ECO-läge

Möjlighet att välja ett ECO-läge är standard med BiTurbo-motorerna och ger bränslebesparingar på upp till tio procent. Läget aktiveras med en knapp på instrumentbrädan och indikeras med en lampa i instrumentklustret. I ECO-läget:

 

  • minskas vridmomentet och effekten,
  • modifieras responsen till gaspedalen,
  • signalerar växlingsindikatorn när det är dags att växla för att spara extra mycket bränsle,
  • ändras luftkonditioneringens egenskaper.

ECO-läget kan åsidosättas vid behov genom att du växlar ned eller stängas av helt.

 

Av tekniska skäl kan ECO-läget inte kombineras med tillvalet för förhöjd tomgångshastighet.


Enlarge

Sexväxlad manuell växellåda

Samtliga motorer har sexväxlad manuell växellåda som standard, vilket i jämförelse med fem växlar ger lägre bränsleförbrukning och bättre köregenskaper tack vare det bättre utväxlingsförhållandet. Växelspakens joystickutförande och sofistikerade synkronisering säkerställer utmärkt växlingskvalitet.

För bästa ekonomi är att samtliga modeller utrustade med en visuell växelindikator i instrument som visar när det är dags att växla.


Enlarge

Sexväxlad Techshift®-växellåda

Om du väljer till sexväxlad robotiserad Techshift®-växellåda får du samma höga komfort som med en automatlåda utan att bränsleförbrukningen ökar jämfört med en manuell växellåda. Med Techshift® kan du alltid växla manuellt när du vill. Dessutom finns ett vinterprogram. Sexväxlad robotiserad Techshift®-växellåda finns för 2.3 BiTurbo på 125 kW (170 hk).
Introduceras under kvartal 4 2016


Kraftuttag

Ett extra kraftuttag från motorn finns som tillval för alla Opel Movano-modeller. Ett kraftuttag som drivs från växellådan finns som tillval för alla bakhjulsdrivna modeller för mer krävande tillämpningar.


1: Bränsleförbrukning stadskörning 10,8–7,2 l/100 km, landsvägskörning 9,2–6,5 l/100 km, blandad körning 9,7–6,8 l/100 km.

 

CO2-utsläpp vid blandad körning 255–177 g/km.

 

I enlighet med EG-förordning 715/2007 (i respektive tillämplig version).

 

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x