Föregående
  • KONTAKT & FRÅGOR

    Undrar du över något som inte står i våra svar på de vanligaste frågorna? Behöver du hjälp eller vill du ha mer information? Tveka inte att kontakta oss! Vår kundtjänst står till tjänst.

     

    Ring oss på nummer

    020-33 30 00

    Kontakta oss via e-post

    opel.sverige@gm.com

    Skriv till oss på adressen

    Opel Sverige AB
    Box 440 80
    100 73 Stockholm

Nästa

OPEL ONSTAR FAQ

VANLIGA FRÅGOR


Allmänt

När blir bilar med OnStar tillgängliga?

OnStar kommer att vara tillgängligt från modellår 17 i Sverige, för mer information kontakt din återförsäljare.

Vilka bilar kommer att ha OnStar?

OnStar kommer att finnas som tillval på alla de flesta av våra personbilar allt ifrån lilla ADAM till Insignia.

Hur skaffar jag OnStar?

OnStar kommer att vara standard i Sport, Cosmo och OPC respektive tillval i övriga modeller. Se bilväljaren för specifik tillgänglighet. När du köper din nya Opel/Vauxhall förklarar återförsäljaren hur du skaffar OnStar och aktiverar tjänsterna online.

Hur kommer jag igång med och använder OnStar?

När du har köpt en bil med OnStar behöver du registrera och aktivera tjänsten. Du får ett e-postmeddelande från Opel – klicka bara på länken för att slutföra aktiveringen. Om du har köpt en begagnad bil med OnStar trycker du bara på serviceknappen för att tala med en OnStar-rådgivare som hjälper dig att konfigurera ett OnStar-konto. Om du har några frågor trycker du bara på serviceknappen för att tala med en OnStar-rådgivare.

Hur kommer jag åt mitt OnStar-konto?

När kontot konfigurerats kommer du åt det via myOpel/myVauxhall.

Är alla tjänster tillgängliga på alla bilar?

Det kan finnas en del tjänster som inte är tillgängliga på vissa bilar. Prata med din återförsäljare för mer information.

Kan jag få OnStar i min nuvarande bil?

OnStar är bara tillgänligt i Opel modeller från modellår 17 och måste fabriksmonteras. Det går för närvarande inte att eftermontera OnStar.

Kan jag få OnStar i andra bilmärken?

OnStar är en unik tjänst som endast finns för Opel/Vauxhall-bilar.

Hur säger jag upp tjänsten?

Du kan säga upp OnStar när som helst, även om vi förstås hoppas att du inte vill det. Du kan logga in på OnStar-kontot på webben och avregistrera dig där, eller så kan du trycka på OnStar-serviceknappen i bilen och tala med en rådgivare som kan hjälpa dig.

Fungerar OnStar utomlands?

Ja, OnStar finns tllgänligt i runt om i Europa. WiFi anslutning kan variera från land till land, se lista på länder under Get OnStar för att se var det finns tillgängligt och inte.

Är mina data tillgängliga för mitt försäkringsbolag?

Nej, ditt försäkringsbolag kommer inte att förses med någon information. Faktum är att dina data inte delas med någon tredje part utan ditt medgivande.

På vilka språk kommer OnStar att vara tillgängligt?

OnStar kommer att finnas på 20 olika språk, svenska, engelska, franska, tyska, spanska, italienska, holländska, polska, portugisiska, bulgariska, tjeckiska, danska, finska, grekiska, ungerska, norska, rumänska, ryska, slovakiska och slovenska.

Hur väljer jag språk?

Ditt OnStar-konto kommer att ställas in på det språk du väljer när du aktiverar ditt konto. Du kan när som helst ändra det genom att klicka på din profil i ditt OnStar-konto och ändra din språkinställning.
Så fort du ändrar språket i ditt infotainment system ändrar det vilket språk din OnStar-rådgivare kommer att prata med dig. Om du väljer ett språk som inte finns med i listan i föregående fråga kopplas du till en engelskpråkig rådgivare.

Kan jag prova OnStar kostnadsfritt?

För varje ny bil med OnStar så kommer en 12 månader lång provperiod av OnStars tjänster. WiFi lanseras senare och vilkor för en provperiod för det kommuniceras då det blir aktuellt.

Tillkommer extra kostnader om jag använder OnStar utomlands?

När du befinner dig i bilen debiteras du inget extra när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.


Prissättning

Behöver jag betala för OnStar-tjänsterna?

När du köper en Opel med OnStar behvöer du aktivera dina OnStar tjänster genom att registrera ett konto hos OnStar. När aktiveringen är sluförd startar din provperiod. (Gäller inte WiFI) Efter provperioden behöver du att OnStar abonnemang för att tjänsterna ska fortsätta. Du kan se mer under "Efter min provperiod".

Kan jag prova OnStar kostnadsfritt?

Ja, för varje ny bil som köps med OnStar ingår en kostnadsfri testperiod på tolv månader. Wi-Fi-testperioden kommer att finnas i Storbritannien, Nederländerna och Tyskland vid lanseringen och tillkommer senare på övriga marknader.

När får jag min kostnadsfria testperiod på tolv månader?

Din kostnadsfria testperiod på tolv månader startar från och med bilens registreringsdatum, samma dag som nybilsgarantin börjar gälla.

Hur mycket kostar OnStar efter de första tolv månaderna?

Efter ett år, kan du tecka dig för ett OnStar-abonnemang som kommer kosta 890kr/år eller 89 kr/månad. Priset är preliminärt och kan komma att ändras. Priset inkluderar inte WIFI, utan det kommer att innebära en extra kostnad.

Hur mycket kostar det att ringa OnStar från bilen?

Du kan kontakta OnStar så ofta du vill, det tillkommer ingen extra kostnad för samtalen.

Tillkommer extra kostnader om jag använder OnStar utomlands?

När du befinner dig i bilen debiteras du inget extra när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.


Nödsituation

Vad händer om jag råkar trycka på SOS-knappen av misstag?

Ingen fara – sådant händer ibland. När du kopplas till en rådgivare frågar vi bara om det är något vi kan stå till tjänst med.

Vad händer om jag är med i en olycka på en plats där det är dålig eller ingen mobiltäckning?

Den kraftfulla takantennen som kommer med OnStar ger en stark signal och har bättre täckning än din mobiltelefon, så även om du är i ett område med dålig mobiltäckning fungerar OnStar. I ett område där det inte finns någon täckning är det möjligt att OnStar inte fungerar.

Kan jag använda den vägassistans jag själv valt via OnStar?

Med vår egna lösning Opel Assistans kan vi ge förstklassig hjälp när du behvöer bärgare. Vi kan ge dem bilinformation och beroende på omständigheterna din plats. Vi kan i dagsläget inte garantera samma service med andra bärgningstjänster.

I vilka slags nödsituationer kan jag få hjälp av OnStar?

OnStar kan hjälpa dig med alla tänkbara nödsituationer i bilen. Oavsett om du råkar ut för en olycka, ett medicinskt akutfall i bilen eller om du blir vittne till en trafikolycka och behöver komma i kontakt med räddningstjänst, så trycker du bara på SOS-knappen så att vi kan hjälpa till.

Är OnStar endast tillgängligt i nödsituationer?

Nej, OnStar har många flera tjänster var av att hjälpa till vid akuta situationer bara är en. Du kan alltid kontakta OnStar via den blå serviceknappen i bilen eller via myOpelappen. Du kan fråga om adresser, se vad det är för en varningslampa som tänkts eller om du glömt att låsa bilen. Vi finns 24/7 365 dagar om året.

Fungerar alltid OnStar?

OnStar är beroende av mobilnätet och satellitsystem (GPS) för att fungera. Den stora antennen som kommer med OnStar och som är placerad på taket ger en stark signal jämfört med mobiltelefonen, vilket ger OnStar bättre täckning. OnStar kan därför hålla kontakten med dig och din Opel på ställen där din mobil inte kan. Men det kan finnas avlägsna platser där OnStar inte kan få kontakt och däför inte fungera.


Wi-Fi

Hur ansluter jag en Wi-Fi-enhet till Wi-Fi-hotspoten?

Det är väldigt enkelt, du gör på precis samma sätt som du gör med vilken annan WiFi-anslutnings som helst. Slå på WiFi-anslutningen, leta efter din hotspot i den enhet du vill ansluta och skriv in lösenordet. Om du inte har lösenordet och namnet på din WiFi-hotspot hittar du det genom att trycka på privat-knappen, välja WiFI-inställningar på infotainment skärmen och där ser du namnet och lösenordet, samt kan göra ändringar. Du kan även se och ändra dina nätverksinställningar i OnStar appen. Wi-Fi lanseras senare i Sverige.

Jag har redan ett 3G/4G-abonnemang i min mobil, varför ska jag betala för ett till?

OnStars Wi-Fi-anslutning har starkare signalstyrka än mobilen, tack vare den stora takantennen på bilen, vilket ger en bättre tjänst. Du kan även ansluta upp till sju mobila enheter i bilen, så att även passagerarna kan använda hotspoten.

Hur fungerar det med dataroaming (i EU)?

Det är ingen extra kostnad för dataroaming i de länder där OnStar är tillgängligt. Se landslistan under sektionen "Skaffa OnStar" för att se vilka länder de gäller.

Kan jag stänga av Wi-Fi-hotspoten i bilen?

Ja, om du vill kan du stänga ab WiFi-hotspoten i bilen genom att kontkata en OnStar-rådgivare, via myOpelappen eller genom ditt OnStar-konto i OnStarportalen.

När lanseras Wi-Fi i Sverige?

Inom en snar framtid.


App för smartphone

För vilka mobiltelefoner finns myOpelappen?

MyOpelappen kommer att finnas tillgänglig för Adroid och iOS telefoner.

Hur kan jag ladda ner och installera myOpelappen?

MyOpelappen går att ladda ner från Google Play Store och Apple AppStore. Appen släpps i början av hösten 2016.


Bilstöldsassistans

Vem är behörig att spärra tändningslåset?

När bilen har rapporterats som stulen kan OnStar-rådgivaren spärra tändningslåset.


Diagnostik

Det lyser en varningslampa i bilen. Kan OnStar hjälpa mig att förstå vad den innebär och föreslå åtgärder?

Ja. Du kan trycka på serviceknappen när som helst och en OnStar-rådgivare kan göra en diagnostikkontroll av bilens huvudsystem, även under körning.


Destinationsnedladdning

Min Opel-bil har inte ett originalmonterat navigeringssystem, kan jag använda ändå OnStars nedladdning av destinationer?

Nej, för att en OnStar-rådgivare ska kunna skicka en destination till din navigation måste du ha en inbyggd navigator och relevant kartdata för destinationen.

Hur fungerar det?

Tryck på serviceknappen och begär din POI-plats eller adress. Rådgivaren skickar adressen till ditt fabriksmonterade Navi-system. Efter samtalet visas adressen i Navi-systemet. Välj adressen och Navi-systemet tillhandahåller färdvägen.


Säkerhet och datasekretess

Hur skyddar Opel/GM bilarnas infotainmentsystem mot hackerangrepp och vad är den allmänna strategin i den globala frågan om digital säkerhet?

Våra kunders säkerhet och trygghet är av yttersta vikt och vi arbetar på bred front med att säkra inbyggda och anslutna fordonssystem, övervaka och upptäcka digitala säkerhetshot samt utforma fordonssystemen så att deras säkerhet kan uppdateras när dessa potentiella hot uppstår.

Digital säkerhet är en global fråga som berör praktiskt taget alla branscher idag. GM var först att utse en Chief Product Cybersecurity Officer, Jeff Massimilla, som tillträdde i mitten av 2014. Han leder ett globalt team med proffs som arbetar branschöverskridande med den här viktiga frågan. GM arbetar med specialister i flera branscher, inklusive säkerhetsforskare, leverantörer av säkerhetslösningar, utbildningsinstitutioner, flygbranschen och försvarsorganisationer som använder sina specialistkunskaper för att minimera risken för obehörig åtkomst till fordon och kunddata.

Vilka (personliga) data delas med OnStar och i vilka syften?

OnStar samlar endast in personlig data för att kunna identifiera eller kontakta dig angående de tjänster du abonnerar på.

Kan jag förhindra att OnStar använder mina data?

OnStar vidarebefordrar inte dina data till någon tredje part utan ditt medgivande.

Och om att OnStar spårar mig och vet var jag är?

Du spåras inte av OnStar. Du har kontroll över när OnStar använder din plats, och med hjälp av privatknappen kan du när som helst dölja din plats. Om du ändrar dig kan du trycka på privatknappen igen, så visas din plats för OnStar-tjänsterna igen. Endast i nödsituationer åsidosätts detta för att skydda ditt liv.

Vilka data samlas in?

OnStar samlar endast in data du delar med oss så att du ska kunna använda de OnStar-tjänster du abonnerar på. Kundinformation – som namn, adress, e-postadress, säkerhetsinformation som PIN och nödkontakter (om du vill kontakta en närstående i en nödsituation)
Fordonsdata – som trippmätare, körsträcka, oljans livslängd, bränslenivåer och diagnostik
Fordonets plats – för att tillhandahålla nedladdning av destinationer, bilstöldsassistans och nödtjänster.

Kan jag bestämma vilka data som samlas in?

Ja, det kan du. Vi ber dig att uppge en del grundläggande kundinformation när du registrerar dig, så att vi får juridisk möjlighet att tillhandahålla OnStar-tjänsterna. Du har möjlighet att dela ytterligare data utöver detta, till exempel information om nödkontakter, direkt vid registreringen eller senare.

Hur vet jag vilka data som samlas in av OnStar?

När du registrerar dig för OnStar får du utförlig information om vilka data som samlas in och vad den används till.

Hur används dessa data?

De data som samlas in av OnStar används endast för att tillhandahålla de tjänster du abonnerar på. Vi vidarebefordrar aldrig dina data till tredje part utan ditt medgivande.

Överförs dessa data till andra länder?

All data för OnStar-tjänsterna lagras på våra servrar i Tyskland och förblir i Europa. Viss allmän kunddata kan behöva överföras via servrar i USA, till exempel vid fakturering och betalningshantering. Du kan läsa mer i vår sekretesspolicy.


Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x
Close

Den här webbplatsen drivs av Adam Opel AG (”Opel”) och är lagrad på en server som ägs av General Motors Holdings LLC (Michigan, USA). Alla andra s.k. mikrosajter som drivs av Opel är lagrade på servrar i Europa. Opels säte är Bahnhofsplatz, 65 423 Rüsselsheim, Tyskland.

 

Läs den här policyn noga innan du använder webbplatsen eftersom den förklarar hur vi behandlar personuppgifter och hur vi använder cookies. Genom att använda webbplatsen accepterar du den här policyn. Om du inte accepterar innehållet i den här policyn ska du inte använda webbplatsen.

Hemsidans användarvillkor

1. Immateriell egendom

Allt material på denna webbplats är immateriell egendom som tillhör Opel. Detta material får inte kopieras eller reproduceras, utom i den utsträckning som krävs för att det ska kunna visas on-line. Du får skriva ut kompletta sidor av webbplatsen som papperskopia för eget personligt bruk under förutsättning att:

 

(a) inga dokument eller relaterad grafik på webbplatsen ändras på något sätt,
(b) ingen grafik på webbplatsen används separat från motsvarande text och
(c) Opels copyright och varumärke eller andra meddelanden visas på alla kopior.

 

Oaktat allmängiltigheten i det föregående kan Opel då och då ge dig möjligheten att ladda ned skrivbordsunderlägg, skärmsläckare och andra hjälpprogram från webbplatsen. Sådana nedladdningar omfattas av dessa villkor.


All användning av utdrag från webbplatsen som inte följer dessa villkor för något ändamål är förbjuden. Materialet på webbplatsen har genomsökts och testats noggrant under alla produktionssteg. Opel rekommenderar ändå att du utför en virussökning innan du använder webbplatsen. Opel rekommenderar också att du använder ett aktuellt antivirusprogram.

 

2. Serviceåtkomst

Även om Opel försöker se till att webbplatsen normalt sett ska vara tillgänglig dygnet runt, tar Opel inget ansvar för om webbplatsen av någon anledning inte är tillgänglig under viss tid.

 

Åtkomsten till webbplatsen kan stängas av tillfälligt och utan förvarning i fall av systemfel, underhåll eller reparationer eller av anledningar utanför Opels kontroll.

 

3. Material från uppföranderegler för besökare

Förutom personuppgifter, som omfattas av Opels sekretesspolicy, anses allt material du överför eller postar till webbplatsen som icke-konfidentiellt och icke-immateriellrättsligt. Opel har inga skyldigheter beträffande sådant material. Opel och Opels ansvariga har frihet att kopiera, offentliggöra, distribuera, inkorporera och på annat sätt använda sådant material och data, bilder, ljud, text och annat som ingår däri för alla ändamål.  Du får inte posta material eller överföra material till eller från webbplatsen som:

 

(a) är hotande, kränkande, obscent, oanständigt, uppviglande, stötande, pornografiskt, smädligt, rasistiskt, diskriminerande, skandalöst, provocerande, hädiskt, bryter mot konfidentialitet, bryter mot sekretess eller som kan skapa irritation eller olägenheter, eller

(b) du inte har erhållit alla nödvändiga licenser och/eller godkännanden för, eller

(c) utgör eller uppmuntrar till brottsligt beteende, ger upphov till skadeståndsanspråk eller på annat sätt bryter mot lagen eller kränker tredje parts rättigheter i något land, eller

(d) är tekniskt skadligt (inklusive, utan begränsning, datorvirus, logikbomber, trojaner, maskar, skadliga komponenter, skadade data eller annan farlig programvara eller skadliga data).

 

Du får inte missbruka webbplatsen på något sätt inklusive, men inte begränsat till, att hacka den. Opel samarbetar fullt ut med alla rättsliga instanser eller domstolsbeslut som kräver att Opel avslöjar identitet eller plats för en användare som postar material som bryter mot paragraf 4.

 

4. Uppgifternas tillförlitlighet

Informationen på den här webbplatsen är avsedd för Opel-kunder i Sverige. Opel kommer att vidta alla rimliga åtgärder för att garantera att innehållet på denna webbplats är korrekt och uppdaterat. Beroende på fordonslagren och ändringar i bilspecifikationer under årliga uppdateringar o.s.v. kan produkterna som visas på webbplatsen skilja sig från den senaste specifikationen. Delar av den utrustning som beskrivs eller skildras kan vara tillgänglig bara i vissa länder eller mot en extra kostnad. Kunderna tillråds att kontrollera specifika bilegenskaper hos återförsäljaren vid beställningen.

 

Opel förbehåller sig rätten att när som helst ändra produktspecifikationer och frånsäger sig allt ansvar för skadeståndsanspråk som hänvisar till begränsningar i innehållet på webbplatsen.

 

Alla uttalanden som görs på webbplatsen och allt material på webbplatsen tillhandahålls "i befintligt skick", utan några förutsättningar, garantier eller andra villkor av något slag. Med undantag för vad som följer av tvingande lag, tillhandahåller Opel webbplatsen med villkoret att Opel frånsäger sig alla utfästelser, garantier och förutsättningar eller andra villkor (inklusive, men inte begränsat till, villkor underförstådda i lag) som, förutom dessa villkor, kan gälla rörande webbplatsen.

 

5. Ansvar

Opel och Opels chefer, tjänstemän, anställda eller representanter avsäger sig allt ansvar för alla belopp eller slag av förluster eller skador som uppstår för dig eller tredje part (inklusive, utan begränsning, alla direkta, indirekta, straffliga eller påföljande förluster eller skadestånd, eller förlust av inkomst, vinst, rykte, data, kontrakt, penninganvändning, eller förluster eller skador som härrör från eller på något sätt är kopplade till verksamhetsavbrott, och antingen på grund av (inklusive utan begränsning) försumlighet, kontraktsbrott eller övrigt) i samband med webbplatsen på något sätt eller i samband med användning, oförmåga att använda eller resultat av att använda webbplatsen, alla webbplatser som är länkade till webbplatsen eller materialet på sådana webbplatser, inklusive men inte begränsat till förluster eller skador på grund av virus som kan infektera din datorutrustning, programvara, data eller annan egendom som följd av att du ansluter till, använder eller surfar till webbplatsen eller laddar ned något material från webbplatsen eller andra webbplatser som är länkade till den. Inget i dessa villkor utesluter eller begränsar Opels ansvar för:

 

(a) dödsfall eller personskador som orsakas av Opels försumlighet;

(b) bedrägeri eller bedräglig oriktig framställning;

(c) ansvar som inte kan uteslutas eller begränsas under tillämplig lag.

 

6. Gällande lag och lagstiftning

Eventuell tvist som kan uppstå i relation till webbplatsen kommer att prövas i enlighet med  lagstiftning i Tyskland av domstol i Frankfurt am Main, Tyskland.