Föregående
  • Opel, Onstar, Contact, FAQ, Header
Nästa

KONTAKT.

Har du inte hittat svaren på dina frågor i vår FAQ? Behöver du hjälp, eller letar du efter mer information? Tveka inte att kontakta oss. Vårt serviceteam är redo att hjälpa dig.

Ring oss

Lokalt avgiftsfritt: 020 109 252
Lokal samtalstaxa: 08 502 522 16

Kontakta oss via e-post

opel.sverige@opel.com

Skriv till oss på adressen

Opel Sverige AB

Box 440 80

100 73

Stockholm

OPEL ONSTAR FAQ.

Allmänt

Allmänt

Vilka bilar har OnStar?

OnStar finns i vårt utbud av personbilar från KARL till Insignia.

 

Hur får jag OnStar?

OnStar kommer att finnas som standard i nästan alla Opel-bilar från MY17. Vänligen se bilkonfiguratorn för specifik tillgänglighet. När du köper din nya Opel, kommer din återförsäljare att förklara hur du får OnStar och hur du aktiverar tjänsterna online.

 

Hur kommer jag igång och använder OnStar?

När du köper ett OnStar-utrustat fordon måste du registrera och aktivera OnStar. Du kommer att få ett mejl från Opel – klicka bara på länken för att slutföra aktiveringsprocessen. Om du köpt ett tidigare utrustat OnStar-fordon, tryck bara på serviceknappen för att tala med en OnStar-rådgivare för att konfigurera ditt OnStar-konto. Om du har några frågor, tryck på serviceknappen för att tala med en OnStar-rådgivare.

 

Hur får jag tillgång till mitt OnStar-konto?

När ditt konto har konfigurerats kommer du att kunna komma åt ditt OnStar-konto via myOpel.

 

Finns alla tjänster tillgängliga på alla bilar?

Det finns några tjänster som inte är tillgängliga för vissa modeller, se bilkonfiguratorn för specifik tillgänglighet.

 

Kan jag få OnStar i min nuvarande bil?

OnStar är endast tillgänglig i Opels senaste modeller. OnStar kan inte läggas till befintliga bilar.

 

Kan jag få OnStar i andra bilmärken?

OnStar är en unik tjänst som endast är tillgänglig i Opels bilar.

 

Hur kan jag avsluta min prenumeration?

Du kan sluta ta emot OnStar-tjänster när som helst, även om vi hoppas att du inte vill. Du kan gå in på ditt OnStar-konto och avbryta prenumerationen där, eller trycka på OnStar-serviceknappen i bilen och prata med en rådgivare som kan hjälpa dig.

 

Kommer Onstar att fungera när jag reser utomlands?

Ja, OnStar-tjänster finns tillgängliga i hela Europa. Wi-Fi-anslutningen kan variera från land till land. Vänligen se landslistan under sektionen "Skaffa OnStar" som visar var tjänsterna är tillgängliga.

 

Lämnas information till mitt försäkringsbolag?

Nej, ditt försäkringsbolag kommer inte att få någon information. Faktum är att dina uppgifter inte delas med någon tredje part såvida du inte ber oss att göra det.

 

Vilka språk kommer OnStar att finnas tillgängligt för?

OnStar finns på 8 språk: engelska, franska, tyska, spanska, italienska, nederländska, polska och portugisiska. Från och med augusti 2016 kommer följande ytterligare språk att finnas: bulgariska, tjeckiska, danska, finska, grekiska, ungerska, norska, rumänska, ryska, slovakiska, slovenska och svenska. För att svara på ditt samtal så snabbt som möjligt, kan du under exceptionella omständigheter först anslutas till en engelsktalande rådgivare.

 

Hur väljer jag mitt språk?

Ditt OnStar-konto ställs in på det språk du valt vid tecknandet. Du kan när som helst ändra språket för ditt konto genom att gå till sidan "Min profil". Du kan också när som helst ändra språket i ditt infotainmentsystem; detta kommer även att ändra det språk som OnStar-rådgivare kommunicerar med dig. Om ditt språk inte är tillgängligt för OnStar är standardspråket engelska. Vänligen se frågan "Vilka språk kommer OnStar att finnas i?" för att se om ditt språk stöds.

 

Kan jag prova OnStar gratis?

Ja, för varje ny bil som köpts med OnStar kommer det att finnas en gratis 12 månaders provperiod av OnStar-tjänster. Det kommer även att finnas en separat gratis provperiod för Wi-Fi Hotspot – detaljer finns i avsnittet "Skaffa OnStar" här på sidan.

 

Tillkommer extra kostnader när man ringer en OnStar-rådgivare från utomlands?

När du är i din bil kommer du inte att debiteras när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.

 

När börjar min 12 månaders OnStar-provperiod?

Din kostnadsfria 12 månaders provperiod (exklusive Wi-Fi-datapaket) börjar vid ditt fordons registreringsdatum, dvs. samma dag som din nya fordonsgaranti.

Priser

Måste jag betala för OnStar-tjänster?

När du köper en bil med OnStar, måste du först registrera dig för OnStar-tjänster och sedan aktivera din kostnadsfria 12 månaders provperiod (exklusive Wi-Fi-datapaket). Efter provperioden måste du prenumerera på OnStar. Vänligen se "Mitt OnStar" för mer information.

 

Kan jag prova OnStar gratis?

Ja, alla nya bilar som köpts med OnStar kommer med en gratis testperiod på 12 månader (exklusive Wi-Fi Hotspot).

 

När börjar min 12 månaders testperiod?

Din kostnadsfria testperiod på 12 månader startar (med undantag för Wi-Fi-datapaket) med första registrering eller leverans från Opel-återförsäljaren, oberoende av kundaktivering.

 

Hur mycket kostar OnStar efter de första 12 månaderna?

Efter ett års provperiod kommer en årlig prenumeration på OnStars tjänster att kosta 109,50 kr i månaden (exklusive Wi-Fi datapaket).

Nuvarande Wi-Fi-marknader: Priser för Wi-Fi-data kan hittas i avsnittet "Mitt OnStar".

Framtida Wi-Fi-marknader: Wi-Fi-datapaket kostar extra, prissättningen kommer att meddelas senare.

 

Hur mycket kostar det att ringa OnStar från bilen?

Du kan kontakta OnStar så ofta du vill, det tillkommer inga extra kostnader för samtalen du gör.

 

Tillkommer extra kostnader när man ringer en OnStar-rådgivare från utomlands?

När du är i din bil kommer du inte att debiteras när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.

Efter min provperiod

Hur köper jag tjänster och data efter min kostnadsfria testperiod?

Gå till avsnittet "Mitt OnStar" för mer information.

Dataintegritet

Vilken (personlig) information delas med OnStar och för vilka ändamål?

OnStar samlar bara in de personuppgifter som är nödvändiga för att identifiera eller skicka mejl angående din prenumeration till din adress.


Kan jag förhindra att OnStar använder min information?

OnStar skickar inte dina uppgifter till någon tredje part utan ditt samtycke.


Vad sägs om OnStar som spårar mig och vet var jag är?

OnStar spårar inte dig. Du har kontroll över när OnStar använder din plats – med hjälp av sekretessknappen kan du dölja din plats när som helst. Om du ändrar dig kan du trycka på sekretessknappen igen för att visa din plats för OnStar-tjänster. Endast i händelse av en nödsituation kommer detta att överstyras för att skydda ditt liv.


Vilken information samlas in?

OnStar samlar bara in den information som du delar med oss ​​för att vi ska kunna tillhandahålla dina prenumererade OnStar-tjänster.

  • Kundinformation – t.ex. namn, adress, e-post, säkerhetsinformation som PIN-kod, nödkontakter (om du vill att vi ska kontakta nära och kära vid en nödsituation).
  • Fordonsdata – t.ex. information såsom kilometermätare, körsträcka, däcktryck, bränsle- och oljenivåer, diagnostik m.m.
  • Fordonsplats – d.v.s. din bils geografiska plats, detta för att tillhandahålla tjänster såsom destinationsnedladdning, hjälp vid bilstöld och akuttjänster.


Kan jag bestämma vilken data som samlas in?

Självklart kan du det! När du registrerar dig, kommer du att bli ombedd att fylla i viss nödvändig kundinformation, detta för att vi ska kunna tillhandahålla dig våra OnStar-tjänster. Du kan sedan själv välja om du önskar dela ytterligare information utöver detta, som t.ex. nödkontaktinformation. Du kan även komplettera, ändra eller ta bort denna ytterligare information senare om du ändrar dig.


Hur vet jag vilken information som samlas in av OnStar?

När du registrerar dig för OnStar kommer vi att ge detaljerad information om vilken information som ska samlas in och vad den används till.


Hur ska denna information användas?

Uppgifterna som OnStar samlar in kommer endast att användas för att leverera prenumererade tjänster till dig. Vi skickar aldrig dina uppgifter till tredje part utan ditt samtycke.


Överförs informationen till andra länder?

Alla OnStar-serviceuppgifter lagras på våra servrar i Tyskland och kommer att förbli i Europa. Vissa av dina allmänna kunddata kan behöva överföras via servrar i USA, till exempel för fakturering och betalningsbearbetning. För detaljer, vänligen se vår sekretesspolicy.

SÄKERHET

Nödsituation

Vad händer om jag oavsiktligen trycker på den röda SOS-knappen?

Ibland händer detta, och det är ingen fara. När du tryckt på knappen och har ringt upp en OnStar-rådgivare, stämmer vi helt enkelt av med dig så att allt är som det ska och om det finns något annat vi kan hjälpa till med.


Vad händer om jag har en olycka på en plats där det är dålig mottagning eller det inte finns någon täckning?

Den större takantennen som levereras med OnStar, ger en starkare signal jämfört med din mobiltelefon – även om du befinner dig i ett område med dålig täckning. Saknas det dock täckning, kan OnStar-tjänsterna vara ej tillgängliga.


Kan jag använda min egen vägassistans-leverantör via OnStar?

Med OnStar ger vi våra kunder tillgång till en förstklassig vägtjänst, Opel Roadside. Vi kan ge dem information om fordonet och, under vissa omständigheter, din plats. Vi kan för närvarande inte tillhandahålla samma tjänst med andra serviceleverantörer.


Hur fungerar vägassistansen och vad kan jag få hjälp med?

OnStar tillhandahåller vägassistans. Om din bil har ett giltig Opel Vägassistans-avtal, skickas en särskilt utbildad och tränad personal att hjälpa dig. Om du saknar ett giltigt avtal för Opel Vägassistans, kan en avgift komma att debiteras av assistansbolaget.


Vilka typer av nödsituationer kan OnStar hjälpa mig med?

OnStar kan hjälpa dig med varje tänkbar nödsituation i fordonet. Oavsett om du har råkat ut för en olycka, en medicinsk nödsituation eller om du ser en olycka på vägen och du vill varna nödtjänsten, behöver du bara tryck på den röda SOS-knappen så finns vi där för att hjälpa till.


Är OnStar endast tillgänglig i nödsituationer?

Nej, OnStar kan erbjuda många extra funktioner som hjälper till, även när det inte är en nödsituation. Du kan kontakta OnStar via den blå serviceknappen i bilen eller myOpels app. Om du behöver adressen till den nya restaurangen, vill kontrollera vad varningslampan i din bil betyder eller om du glömde att låsa din bil, finns vi där för att hjälpa dig dygnet runt, året om.


Fungerar OnStar alltid?

OnStar-tjänsterna förlitar sig på trådlös kommunikation och GPS. Den större antennen – som är standard med OnStar – ger en starkare signal än en vanlig mobiltelefon, vilket gör att OnStar har bra mottagning även i områden som normalt har dålig täckning. Det kan dock finnas vissa platser där täckningen är så dålig, eller obefintlig, att OnStar inte kan ta emot de signaler som krävs för att OnStar-tjänsterna ska fungera.

Hjälp om din bil blivit stulen

Vem har tillåtelse att aktivera tändningen?

Så snart bilen har blivit anmäld stulen, kan OnStar-rådgivaren aktivera tändningen.

ANSLUTNINGSMÖJLIGHETER

Fjärrstyrning

För vilka mobila enheter är appen myOpel tillgänglig?

MyOpel-appen är tillgänglig för både Android och iOS.


Hur kan jag ladda ned och installera myOpel-appen?

MyOpel-appen är tillgänglig för nedladdning från Google Play Store och Apple AppStore.

PERSONLIG RÅDGIVNING

Hotellbokning

Vad är förutsättningen för att använda tjänsten?

Användaren måste vara 18 år samt måste ha ett kreditkort.


Kan rådgivaren boka något hotell?

Rådgivaren kan boka alla hotell som ingår i booking.com-databasen. Övriga boenden kan inte bokas, men rådgivaren kan ladda ned en destination på begäran.


Kan rådgivaren använda kreditkortsinformationen som finns lagrad på mitt OnStar-konto?

Nej, kreditkortsuppgifterna måste ges innan boendet kan bokas.


Kan rådgivaren också avboka min bokning?

Ja, rådgivaren kan avboka bokningen. Rådgivaren informerar dig om eventuella avbokningsavgifter.

Hitta parkering

Vilka parkeringsplatser erbjuder tjänsten?

Tjänsten erbjuder garage- och gatuparkering, om det är tillgängligt. Tjänsten kan generellt ge information om parkeringsplatser som finns i Parkopedia-databasen.


Kan rådgivaren också boka en parkeringsplats åt mig?

Nej, rådgivaren kan bara leta efter parkeringsplatser och ge information om priser, öppettider eller om det finns lediga platser. På begäran kan rådgivaren även skicka adressen till ditt inbäddade navigationssystem.


Vad är skillnaden mellan den nya parkeringstjänsten och den som redan finns via POI-sökningen?

Din rådgivare kommer att använda den nya parkeringstjänsten Parkopedia. Den här databasen ger ytterligare information, såsom priser, öppettider, specialfunktioner samt om det finns lediga parkeringsplatser.

Fordonsdiagnostik

Jag kan se en varningslampa i min bil. Kan OnStar hjälpa mig att förstå vad det innebär och ge råd gällande lämpliga åtgärder?

Ja. Du kan när som helst trycka på serviceknappen och en OnStar-rådgivare kan då utföra en grundlig diagnostisk kontroll av ditt fordons nyckelsystem – även medan du kör.

Destinationsnedladdning

Min Opel är inte utrustad med ett original-navigationssystem, kan jag fortfarande använda OnStars destinationsnedladdning?

Nej. Funktionen destinationsnedladdning kräver ett fabriksinstallerat navigationssystem och relevant kartdata.


Hur fungerar det?

Tryck på den blå serviceknappen för att fråga efter din POI eller adress. Rådgivaren skickar adressen till ditt fabriksinstallerade navigationssystem. När rådgivaren avslutat samtalet är adressen synlig i ditt navigationssystem. Välj adress och navigationssystemet tillhandahåller rutten.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x