Föregående
  • Opel, Onstar, Contact, FAQ, Header
Nästa

KONTAKT.

Har du inte hittat svar på dina frågor i FAQ? Behöver du hjälp, eller letar du efter mer information? Tveka inte att kontakta oss. Vårt serviceteam är redo att hjälpa dig.

Ring oss

020-33 30 00

Kontakta oss via e-post

opel.sverige@gm.com

Skriv till oss på adressen

Opel Sverige AB

Box 440 80

100 73

Stockholm

OPEL ONSTAR FAQ.

Allmänt

Allmänt

Vilka bilar har OnStar?

OnStar finns i vårt utbud av personbilar från Karl till Insignia.


Hur får jag OnStar?
OnStar kommer att finnas som standard i nästan alla Opel bilar från MY17. Vänligen se bilkonfiguratorn för specifik tillgänglighet. När du köper din nya Opel, kommer din återförsäljare att förklara hur du får OnStar och hur du aktiverar tjänsterna online.


Hur kommer jag igång och använder OnStar?

När du köper ett OnStar-utrustat fordon måste du registrera och aktivera OnStar. Du kommer att få ett mail från Opel - klicka bara på länken för att slutföra aktiveringsprocessen. Om du köpt ett tidigare utrustat OnStar-fordon, tryck bara på serviceknappen för att tala med en OnStar Advisor för att konfigurera ditt OnStar-konto. Om du har några frågor, tryck på serviceknappen för att tala med en OnStar Advisor.


Hur får jag tillgång till mitt OnStar-konto?
När ditt konto har konfigurerats kommer du att kunna komma åt ditt OnStar-konto via myOpel.

Finns alla tjänster tillgängliga på alla bilar?
Det finns några tjänster som inte är tillgängliga på vissa bilar, se "Carline Specifics" för mer information.


Kan jag få OnStar i min nuvarande bil?

OnStar är endast tillgänglig i Opel & senaste modeller. OnStar kan inte läggas till befintliga bilar.


Kan jag få OnStar i andra bilmärken?
OnStar är en unik tjänst som endast är tillgänglig i Opels bilar


Hur kan jag prenumerera?

Du kan sluta ta emot OnStar-tjänster när som helst, även om vi hoppas att du inte vill. Du kan gå online till ditt OnStar-konto och avbryta prenumerationen där, eller du kan trycka på OnStar-serviceknappen i bilen och prata med en rådgivare som kan hjälpa dig. Hur kan jag sluta prenumerera?Du kan sluta ta emot OnStar-tjänster när som helst, även om vi hoppas att du inte vill det. Du kan gå online till ditt OnStar-konto och avbryta prenumerationen där, eller du kan trycka på OnStar-serviceknappen i bilen och prata med en rådgivare som kan hjälpa dig.


Kommer Onstar att fungera när jag reser utomlands?

Ja, OnStar-tjänster finns tillgängliga i hela Europa. Wi-Fi-anslutningen kan variera från land till land. Vänligen se landslistan under avsnittet "Get OnStar" som visar var tjänster och dataroaming är tillgängliga.


Får mitt försäkringsbolag data?
Nej din försäkring kommer inte att få någon information. Faktum är att dina uppgifter inte delas med någon tredje part om du inte ber oss att göra det.


Vilka språk kommer OnStar att finnas tillgängligt i?
OnStar finns på 8 språk: engelska, franska, tyska, spanska, italienska, nederländska, polska och portugisiska.Från och med augusti 2016 kommer följande ytterligare språk att finnas: Bulgariska, Tjeckiska, Danska, Finska, Grekiska, Ungerska, Norska, Rumänska, Ryska, Slovakiska, Slovenska och Svenska. För att svara på ditt samtal så snabbt som möjligt, kan du under exceptionella omständigheter först anslutas till en engelsktalande rådgivare.


Hur väljer jag mitt språk?
Ditt OnStar-konto ställs in på det språk du väljer vid inskrivning. När som helst kan du ändra språket i ditt konto genom att gå till sidan "Min profil".När som helst kan du ändra språket i ditt infotainmentsystem. Detta kommer att ändra det språk som OnStar Advisors kommunicerar med dig. Om ditt språk inte är tillgängligt för OnStar är standardspråket engelska. Vänligen se frågan "Vilka språk kommer OnStar att finnas i? För att se om ditt språk stöds.


Kan jag prova OnStar gratis?
Ja, för varje ny bil som köpts med OnStar kommer det att finnas en gratis 12 månaders rättegång av OnStar-tjänster.Det kommer också att finnas en separat gratis test för Wi-Fi Hotspot. Detaljer finns i avsnittet "Get OnStar" på webbplatsen.
Vid körning i ett annat land kommer OnStar att lägga till extra kostnader när man ringer en OnStar-rådgivare?
När du är i din bil kommer du inte att debiteras när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.


När ska min 12 månaders OnStar-provperiod börja?
Din 12 månaders rättegång (exklusive Wi-Fi-datapaket) börjar på ditt fordons registreringsdatum, samma dag som din nya fordonsgaranti.

Priser

Måste jag betala för OnStar-tjänster?
När du köper en bil med OnStar måste du först registrera dig för OnStar-tjänster och aktivera sedan din kostnadsfria 12 månaders provperiod (exklusive Wi-Fi-datapaket). Efter provperioden måste du prenumerera på OnStar. Vänligen se "MyOnStar" för mer information.


Kan jag prova OnStar gratis?
Ja, för varje ny bil som köpts med OnStar kommer det att finnas en gratis testperiod på 12 månader (exklusive Wi-Fi Hotspot). 


När börjar min 12 månaders rättegång?
Din testperiod på 12 månader startar (med undantag för Wi-Fi-datapaket) med första registrering eller leverans från Opel-återförsäljaren, oberoende av kundaktivering, vad som helst först.


Hur mycket kostar OnStar efter de första 12 månaderna?
Efter ett års provperiod kommer en årlig prenumeration på OnStar tjänster att kosta 109,50 kr i måpnaden. (Exklusive WIfi data-paket)Nuvarande Wi-Fi-marknader: Priser för Wi-Fi-data kan hittas i avsnittet "MyOnStar".Framtida Wi-Fi-marknader: Wi-Fi-dataplaner kostar extra, prissättningen kommer att meddelas senare.


Hur mycket kostar det att ringa OnStar från bilen?
Du kan kontakta OnStar så ofta du vill, det finns inga extra kostnader för samtalen du gör.
 Vid körning i ett annat land debiterar OnStar mig extra för att ringa en OnStar-rådgivare?
När du är i din bil kommer du inte att debiteras när du kontaktar en rådgivare via OnStar-systemet.

Efter min provperiod

Hur köper jag tjänster och data efter min gratis provperiod?
Gå till avsnittet "MyOnStar" för mer information.

Dataintegritet

Vilka (personliga) data delas med OnStar och för vilka ändamål?
OnStar samlar bara in personuppgifter för att identifiera eller skicka mail till din adress för dina prenumere tjänster.


Kan jag förhindra att OnStar använder mina data?

OnStar skickar inte dina uppgifter till någon tredje part utan ditt samtycke.


Vad sägs om OnStar som spårar mig och vet var jag är?
OnStar spårar inte dig. Du har kontroll över när OnStar använder din plats, med hjälp av sekretessknappen kan du maskera din plats när som helst. Om du ändrar dig kan du trycka på sekretessnyckeln igen för att avslöja din plats för OnStar-tjänster. Endast i händelse av en nödsituation kommer detta att överstyras för att skydda ditt liv.


Vilka data samlas in?
OnStar samlar bara in data som du delar med oss ​​för att ge dig dina prenumererade OnStar-tjänster. Kundinformation - t.ex. namn, adress, e-post, säkerhetsinformation som PIN-kod, nödkontakter (om du vill att vi ska kontakta en älskare om du Ha en nödsituation)Fordonsdata - som kilometermätare, körsträcka, däcktryck, oljeliv, bränslenivåer, diagnostik,Fordonsplats - för att tillhandahålla destinationsnedladdning, stöldbilhjälp och akuttjänster.


Kan jag bestämma vilken data som samlas in?
Jo det kan du. Vi kommer att be dig att ge några grundläggande kundinformation när du registrerar dig, så vi kan juridiskt leverera OnStar-tjänster. Du kanske vill dela ytterligare data utöver det som t.ex. Nödkontaktinformation direkt vid registrering eller senare.


Hur vet jag vilka data som samlas in av OnStar?
När du registrerar dig för OnStar kommer vi att ge detaljerad information om vilka data som ska samlas in och vad det används till.


Hur ska dessa data användas?
Uppgifterna OnStar-samlar kommer endast att användas för att leverera prenumererade tjänster till dig. Vi skickar aldrig dina uppgifter till tredje part utan ditt samtycke
Överförs data till andra länder?
Alla OnStar-serviceuppgifter lagras på våra servrar i Tyskland och kommer att förbli i Europa. Vissa av dina allmänna kunddata kan behöva överföras via servrar i USA, till exempel för fakturering och betalningsbearbetning. För detaljer, se vår sekretesspolicy.

SÄKERHET

Nödsituation

Vad händer om jag trycker på den röda SOS-knappen oavsiktligt?

Ibland händer dessa saker, det är inte ett problem. När du är ansluten till en rådgivare ska vi bara kolla om det finns något annat vi kan hjälpa till med.


Vad händer om jag har en olycka på en plats där det är dåligt mottagande eller ingen mobiltelefon täckning finns?
Den större takantennen som levereras med OnStar, ger en starkare signal jämfört med din mobiltelefon, även om du befinner dig i ett dåligt mottagande område. Men där det inte finns någon täckning finns OnStar-tjänster kanske inte tillgängliga.


Kan jag använda min egen vägassistans-leverantör via OnStar?
Med OnStar ger vi våra kunder tillgång till en förstklassig vägtjänst, Opel Roadside. Vi kan ge dem information om fordonet och under vissa omständigheter din plats. Vi kan för närvarande inte tillhandahålla samma tjänst med andra leverantörer av vägarna.


Hur kan vägassistansen hjälpa till?
OnStar tillhandahåller vägassistans.Om din bil ligger inom Opel Roadside Assistance-täckningsperioden och policyvillkor, skickar de ett professionellt uppdelningsgruppen till din plats. Om du befinner dig utanför Opel Roadside-täckningen kan en avgift betalas till leverantören av vägarna.


Vilka typer av nödsituationer kan OnStar hjälpa mig med?
OnStar kan hjälpa dig med varje tänkbar nödsituation i fordonet. Oavsett om du har en olycka, en medicinsk nödsituation eller om du ser en olycka på vägen och du vill varna nödtjänsten, tryck bara på den röda SOS-knappen och vi kan hjälpa till.


Är OnStar endast tillgänglig i nödsituationer?
Nej, OnStar kan erbjuda många extra funktioner som hjälper till utan en nödsituation. Du kan kontakta OnStar via den blå serviceknappen i bilen eller myOpel / MyVauxhall App. Om du behöver adressen till den nya restaurangen, vill du kontrollera vad varningslampan på din bil betyder, eller om du glömde att låsa din bil, finns vi där för att hjälpa dig 24/7, 365 dagar om året.

Stolen Vehicle Assistance

Who is permitted to activate the ignition block?

Once the vehicle has been reported as stolen, the OnStar advisor can activate the ignition block.

CONNECTIVITY

Fjärrstyrning

Vilka mobila enheter är appen myOpel tillgänglig på?
MyOpel App är tillgänglig för Android och iOS mobila enheter.


Hur kan jag ladda ner och installera myOpel appen?
MyOpel-appen är tillgänglig för nedladdning från Google Play Butik och Apple AppStore.

PERSONLIG RÅDGIVNING

Hotellbokning

Vad är förutsättningen för att använda tjänsten?

Användaren måste vara 18 år måste ha ett kreditkort.


Kan rådgivaren boka något hotell?

Rådgivaren kan boka alla hotell som ingår i booking.com-databasen. Övriga boende kan inte bokas, men rådgivaren kan ladda ner en destination på begäran.


Kan rådgivaren använda kreditkortsinformationen som finns lagrad i mitt OnStar-konto?

Nej, kreditkortsuppgifterna måste lämnas in innan boendet kan bokas.


Kan rådgivaren också avboka min bokning?

Ja, rådgivaren kan avboka bokningen. Rådgivaren informerar dig om eventuella avbokningsavgifter.


Hur får jag en bekräftelse för min bokning eller avbokning?

Rådgivaren skickar dig ett bekräftelsemail från booking.com. Om du avbryter får du också en från OnStar. På begäran kan rådgivaren skicka adressen till ditt hotell till din inbäddade sat nav.

Hitta parkering

Vilka parkeringsplatser erbjuder tjänsten?

Tjänsten erbjuder garage och gatuparkering, om det är tillgängligt. Tjänsten kan generellt ge information om parkeringsplatser som finns i Parkopedia-databasen.


Kan rådgivaren också boka en parkeringsplats för mig?

Nej, rådgivaren kan bara leta efter parkeringsplatser och ge information om priser, öppettider eller om ledigt utrymme är tillgängligt. På begäran kan rådgivaren skicka adressen till din inbäddade sat nav.


Vad är skillnaden mellan den nya parkeringstjänsten och den som redan finns via POI-sökningen?

Din rådgivare kommer att använda den nya parkeringstjänsten Parkopedia. Den här databasen ger ytterligare information, såsom priser, öppettider, specialfunktioner eller ledigt utrymme om det är tillgängligt.

Fordonsdiagnostik

Jag kan se en varningslampa i min bil. Kan OnStar hjälpa mig att förstå vad det innebär och ge råd åt lämpliga åtgärder?

Ja. Du kan när som helst trycka på serviceknappen och en OnStar rådgivare kan utföra en grundlig diagnostisk kontroll av ditt fordons nyckelsystem, även vid körning.

Destinationsnedladdning

Mitt Opel fordon är inte utrustat med ett originalt navigationssystem, kan jag fortfarande använda OnStar Destination Download?
Nej. Funktionen Destinationsnedladdning kräver ett fabriksinstallerat navigationssystem och relevant kartdata.


Hur fungerar det?

Tryck på den blå serviceknappen för att fråga efter din POI eller adress. Rådgivaren skickar adressen till ditt fabriksinstallerade Navi-system. När rådgivaren avslutat samtalet är adressen synlig på Navi-systemet. Välj adress och navigationssystemet tillhandahåller rutten.

Activate social sharing now!

Test text social sharing switch message

x