Transportbilar

VAD ÄR BLUEINJECTION-TEKNIKEN?

VAD ÄR OPEL BLUEINJECTION-TEKNIKEN?

BlueInjection är en toppmodern SCR-dieseltekniken från Opel som använder AdBlue®* för att ytterligare minska kväveoxidnivån och ge renare utsläpp.

 

  • Den innovativa SCR-tekniken (Selective Catalytic Reduction): BlueInjection är en del av Opels efterbehandlingssystem för avgaser.
  • BlueInjection-tekniken sprutar in AdBlue® direkt i avgasröret och utlöser en kemisk reaktion som minskar skadliga utsläpp av kväveoxid genom att omvandla dem till kväve och vattenånga, som är ofarligt för miljön.
  • AdBlue® är en ren, ogiftig, icke-brandfarlig och luktlös vätska som består uteslutande av 32,5 % urea och 67,5 % vatten.

 

*AdBlue® är ett registrerat varumärke som tillhör Verband der Automobilindustrie e.V.

LÄS MER VISA MINDRE
  • VAD ÄR OPEL BLUEINJECTION-TEKNIKEN?

    BlueInjection är en toppmodern SCR-dieseltekniken från Opel som använder AdBlue®* för att ytterligare minska kväveoxidnivån och ge renare utsläpp.

     

    • Den innovativa SCR-tekniken (Selective Catalytic Reduction): BlueInjection är en del av Opels efterbehandlingssystem för avgaser.
    • BlueInjection-tekniken sprutar in AdBlue® direkt i avgasröret och utlöser en kemisk reaktion som minskar skadliga utsläpp av kväveoxid genom att omvandla dem till kväve och vattenånga, som är ofarligt för miljön.
    • AdBlue® är en ren, ogiftig, icke-brandfarlig och luktlös vätska som består uteslutande av 32,5 % urea och 67,5 % vatten.

     


    *AdBlue® är ett registrerat varumärke som tillhör Verband der Automobilindustrie e.V.

DET SOM ÄR BRA FÖR MILJÖN ÄR BRA FÖR DIG.

DET SOM ÄR BRA FÖR MILJÖN ÄR BRA FÖR DIG.

Genom att äga en bil med BlueInjection-teknik bidrar du till att minska skadliga koldioxidutsläpp (NOx) och minskar därmed din miljöpåverkan.
  • DET SOM ÄR BRA FÖR MILJÖN ÄR BRA FÖR DIG.

    Genom att äga en bil med BlueInjection-teknik bidrar du till att minska skadliga koldioxidutsläpp (NOx) och minskar därmed din miljöpåverkan.

HUR ANVÄNDS ADBLUE® ?

NÄR SKA JAG FYLLA PÅ?

Bilar med BlueInjection-system behöver regelbundet fyllas på med AdBlue® även mellan rekommenderade serviceintervall. Men var inte orolig, en lampa på instrumentbrädan visar när nivån börjar bli låg.

 

Varje AdBlue®-tank är försedd med sensorer som utlöser en rad meddelanden när vätskenivån börjar bli låg. Se ägarhandboken för mer information.

 

Se upp! Om AdBlue®-tanken är tom måste systemet fyllas på med minst 10 liter innan transportbilen går att starta igen.

LÄS MER VISA MINDRE

HUR FYLLER JAG PÅ ADBLUE® ?

Fyll på vid någon av de många AdBlue®-pumpar som finns på bensinstationerna. Eller så kan du välja mellan det stora urvalet flaskor för påfyllning som finns tillgängligt.

 

  • Påfyllningsluckan sitter bredvid dieselpåfyllningsluckan på Vivaro och precis bakom förardörren på Movano.
  • Påfyllningslocket är färgat och kan öppnas för hand.
  • Påfyllning görs enkelt vid någon av AdBlue®-påfyllningspumparna för lastbilar/kommersiella fordon som finns på ett flertal bensinstationer.
  • Du kan även använda alla flaskor och munstycken kompatibla med personbilar som finns tillgängliga på många bensinstationer eller butiker. Eller så kan du gå till din lokala Opel-återförsäljare för en påfyllning.
  • Om en liten mängd AdBlue® kommer i kontakt med fordonets lack torkar du bort den och sköljer vid behov området med vatten.
LÄS MER VISA MINDRE
  • NÄR SKA JAG FYLLA PÅ?

    NÄR SKA JAG FYLLA PÅ?

    Bilar med BlueInjection-system behöver regelbundet fyllas på med AdBlue® även mellan rekommenderade serviceintervall. Men var inte orolig, en lampa på instrumentbrädan visar när nivån börjar bli låg.

     

    Varje AdBlue®-tank är försedd med sensorer som utlöser en rad meddelanden när vätskenivån börjar bli låg.
    Se ägarhandboken för mer information.

     

    Se upp! Om AdBlue®-tanken är tom måste systemet fyllas på med minst 10 liter innan transportbilen går att starta igen.

  • HUR FYLLER JAG PÅ?

    HUR FYLLER JAG PÅ ADBLUE® ?

    Fyll på vid någon av de många AdBlue®-pumpar som finns på bensinstationerna. Eller så kan du välja mellan det stora urvalet flaskor för påfyllning som finns tillgängligt.

     

    • Påfyllningsluckan sitter bredvid dieselpåfyllningsluckan på Vivaro och precis bakom förardörren på Movano.
    • Påfyllningslocket är färgat och kan öppnas för hand.
    • Påfyllning görs enkelt vid någon av AdBlue®-påfyllningspumparna för lastbilar/kommersiella fordon som finns på ett flertal bensinstationer.
    • Du kan även använda alla flaskor och munstycken kompatibla med personbilar som finns tillgängliga på många bensinstationer eller butiker. Eller så kan du gå till din lokala Opel-återförsäljare för en påfyllning.
    • Om en liten mängd AdBlue® kommer i kontakt med fordonets lack torkar du bort den och sköljer vid behov området med vatten.

TRANSPORTBILAR MED BLUEINJECTION.

DE VANLIGASTE FRÅGORNA OM BLUEINJECTION OCH ADBLUE® .

Vad är AdBlue® ?

AdBlue® (som även kallas Diesel Exhaust Fluid) är en luktlös, färglös vätska som består av 32,5 % urea och 67,5 % vatten.
Eftersom den huvudsakligen består av vatten fryser den vid -11 °C (en koncentration på 32,5% ger lägsta fryspunkt för en urea/vattenlösning), så för att bilen ska kunna köras under alla förhållanden är AdBlue ® -tankarna försedda med en värmare som tinar tillräckligt mycket vätska för utsläppsminskningen.

Vad är SCR-teknik?

SCR står för Selective Catalytic Reduction (selektiv katalytisk reduktion) och är en teknik som används för att minska halten av kväveoxid (NOx) i avgaserna från dieselmotorer. Den bygger på AdBlue ® (även kallat Diesel Exhaust Fluid), en lösning med 32,5 % urea i renat vatten som sprutas in i avgasröret. Urean i AdBlue ® frigör ammoniak (NH 3 ) vid avgasernas höga temperaturer. Denna ammoniak reagerar med käveoxiderna (NO och NO 2 ) i katalysatorn och bildar ofarligt kväve (N 2 ) och vattenånga (H 2 O).

Finns det alternativ till SCR-teknikerna?

SCR-teknikerna är de senaste toppmoderna teknikerna på vägen mot de framtida utsläppskraven. Det är anledningen till att Opel beslutat införa BlueInjection (Opels SCR-teknik) för alla dieselfordon från och med 2018.

Vad händer om jag inte fyller på?

Om AdBlue ® -tanken är tom startar inte bilen igen när du stängt av tändningen! Detta är inget fel, utan en lagstadgad funktion i systemet.
Om du kommer till det här stadiet måste systemet fyllas på med minst 10 liter innan bilen går att starta igen.

Vad bör jag tänka på när jag köper AdBlue® ?

  • Först bör du titta efter varumärket AdBlue® och standarderna ISO 22241-1 och DIN 70070.
  • Dessutom rekommenderar vi starkt att du endast använder flaskor eller behållare med tätning på påfyllningspipen (vanligtvis genom en påskruvad adapter). Då minimerar du risken för spill.
  • Eftersom AdBlue® har begränsad hållbarhet bör du slutligen kontrollera bäst före-datum innan du fyller på.

Går det att fylla på AdBlue® vid bensinmackar för lastbilar?

Ja. Du kan fylla på vid de AdBlue®-pumpar som finns vid många bensinstationer för kommersiella fordon (lastbilar och bussar).

Vad ska jag göra om jag råkar spilla AdBlue® på bilen och/eller kläderna?

Om en liten mängd AdBlue® kommer i kontakt med till exempel fordonets lack torkar du bort den och sköljer vid behov området med vatten.
Om du skulle spilla AdBlue ® på kläderna eller händerna är det bara att skölja ordentligt med rent vatten.

Finns det möjlighet att skaffa en större AdBlue® -tank?

Opels bilar har ingen sådan möjlighet. För varje bil finns endast en tankstorlek som är optimalt utformad med hänsyn till plats- och viktbegränsningarna.

Vem tillverkar AdBlue® ?

AdBlue ® är ett registrerat varumärke som tillhör VDA , och General Motors (Opels moderbolag) har en världstäckande licens som täcker alla varumärken. Den tillverkas av kemikalieföretagen och det är endast licensierade tillverkare och återförsäljare som får använda namnet ”AdBlue ® ”.