Konceptbilar

GT-Stil

ELEGANCE

EXCITEMENT

VISION

FUTURE

STYLE

  • ELEGANCE

  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Excitement

    EXCITEMENT

  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Vision

    VISION

  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Future

    FUTURE

  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Future

    STYLE

Exteriör

UTFORMAD FÖR KÄNSLAN.

En renodlad form som ger en skymt av framtiden. Avskalad till det allra nödvändigaste. Inga dörrhandtag, inga utvändiga backspeglar, inga vindrutetorkare. Opel GT Concept: ett nytt uttryck för den rena körglädjen.

GRÄNSBRYTANDE RÖDA LINJER.

De utmärkande röda detaljerna symboliserar Opels konstanta nyskapande. Röda framdäck på rullskridskofälgar. En distinkt röd linje delar karossen på längden och ger den dess proportioner. Röda säten i kupén. Redo för en oförglömlig färd. LÄS MER VISA MINDRE

TILLBAKA TILL FRAMTIDEN.

Den långa motorhuven, avsaknaden av bagagelucka, det centrerade dubbla avgasröret och även namnet har fått leva kvar från den ursprungliga Experimental GT från 1965. Utöver detta visar Opel GT Concept inga tecken på retrodesign.

EN RIKTIG SPORTBIL.

Främre mittmotor med turboladdning och bakhjulsdrift. Låg, centrerad tyngdpunkt ger en sportigare manövrering och en utmärkt kurvtagning.

INUTI GT CONCEPT.

Eldörrar som öppnas helt när du trycker på tryckplattan på taket. Inuti finns många fler överraskningar. Bildskärmar som visar kamerabilder ersätter backspeglarna. Snart kan du få en första skymt av interiören. GT CONCEPT visades på 86:e internationella bilmässan i Genève (3–13 mars 2016).
  • UTFORMAD FÖR KÄNSLAN.

    En renodlad form som ger en skymt av framtiden. Avskalad till det allra nödvändigaste. Inga dörrhandtag, inga utvändiga backspeglar, inga vindrutetorkare. Opel GT Concept: ett nytt uttryck för den rena körglädjen.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Exterior

    GRÄNSBRYTANDE RÖDA LINJER.

    De utmärkande röda detaljerna symboliserar Opels konstanta nyskapande. Röda framdäck på rullskridskofälgar. En distinkt röd linje delar karossen på längden och ger den dess proportioner. Röda säten i kupén. Redo för en oförglömlig färd.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Exterior

    TILLBAKA TILL FRAMTIDEN.

    Den långa motorhuven, avsaknaden av bagagelucka, det centrerade dubbla avgasröret och även namnet har fått leva kvar från den ursprungliga Experimental GT från 1965. Utöver detta visar Opel GT Concept inga tecken på retrodesign.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Exterior

    EN RIKTIG SPORTBIL.

    Främre mittmotor med turboladdning och bakhjulsdrift. Låg, centrerad tyngdpunkt ger en sportigare manövrering och en utmärkt kurvtagning.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Exterior

    INUTI GT CONCEPT.

    Eldörrar som öppnas helt när du trycker på tryckplattan på taket. Inuti finns många fler överraskningar. Bildskärmar som visar kamerabilder ersätter backspeglarna. Snart kan du få en första skymt av interiören. GT CONCEPT visades på 86:e internationella bilmässan i Genève (3–13 mars 2016).

Interiör

REN KÖRGLÄDJE.

Opel GT Concept ger dig och dina sinnen en extra skjuts. Det här är mer än bara interiören i en sportbil. Det är framtidens gränssnitt mellan människa och maskin.

INGA DISTRAKTIONER.

Känn det kompletta behaget och stämningen i GT Concepts kupé. Aluminiumets strukturella renhet ger tillsammans med en skulpterad känsla av lätthet en inblick i framtiden.

BLI ETT MED MASKINEN.

Låt dig kopplas samman med kupéns holistiska gränssnitt. GT Concept lär sig dina preferenser så att du kan hänge dig till fullo.

DIN SKYDDSÄNGEL.

GT Concepts sjätte sinne i form av ett antal utvändiga kameror är din skyddsängel. Vare sig du kör snabbt och intensivt eller har hamnat i besvärliga förhållanden har GT Concept full koll på varenda rörelse.

IN I MINSTA DETALJ.

De röda detaljerna i Opel GT Concepts iögonfallande hjul återspeglas i de blänkande bältessträckarna. Ett rullande konstverk utformat för känslan.
  • REN KÖRGLÄDJE.

    Opel GT Concept ger dig och dina sinnen en extra skjuts. Det här är mer än bara interiören i en sportbil. Det är framtidens gränssnitt mellan människa och maskin.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Interior

    INGA DISTRAKTIONER.

    Känn det kompletta behaget och stämningen i GT Concepts kupé. Aluminiumets strukturella renhet ger tillsammans med en skulpterad känsla av lätthet en inblick i framtiden.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Interior

    BLI ETT MED MASKINEN.

    Låt dig kopplas samman med kupéns holistiska gränssnitt. GT Concept lär sig dina preferenser så att du kan hänge dig till fullo.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Interior

    DIN SKYDDSÄNGEL.

    GT Concepts sjätte sinne i form av ett antal utvändiga kameror är din skyddsängel. Vare sig du kör snabbt och intensivt eller har hamnat i besvärliga förhållanden har GT Concept full koll på varenda rörelse.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, Interior

    IN I MINSTA DETALJ.

    De röda detaljerna i Opel GT Concepts iögonfallande hjul återspeglas i de blänkande bältessträckarna. Ett rullande konstverk utformat för känslan.

GT 1965

EXPERIMENTAL GT.

Vision Experimental GT, som först visades på IAA 1965, blev så uppskattad att konceptet tre år senare blev verklighet. Det var första gången i Europa som en konceptbil började serieproduceras och det tog inte lång tid innan andra europeiska tillverkare följde Opels exempel och började utveckla och presentera sina egna konceptbilar. LÄS MER VISA MINDRE

EXPERIMENTAL GT.

Teknik Opel var den första biltillverkaren som visade sina innovationsfärdigheter med en konceptbil i sin helhet skapad i egna designlokaler. ”Opels sportbil ser inte bara otroligt bra ut. Den utformades huvudsakligen för att imponera med sin sofistikerade aerodynamik”, förklarar Erhard Schnell som var med och designade den ursprungliga GT-modellen. Till och med strålkastarna doldes för att minska luftmotståndet. LÄS MER VISA MINDRE

EXPERIMENTAL GT.

Exteriör Exteriörens utformning kallas ofta för ”Coca-Cola-flaskform” och var vanlig i utformningen av dåtidens Corvetter. Slät framdel med fällbara strålkastare, avsmalnande sidor vid dörrarna, utstående bakre flyglar som flyter bakåt med skarpa kanter och runda baklyktor var de designelement som gjorde Experimental GT till en av tidens stora designikoner. LÄS MER VISA MINDRE

EXPERIMENTAL GT.

Interiör Kupén var funktionell och ovanligt rymlig med en imponerande instrumentbräda med bland annat vippkontakter och sportratt. Pakethållaren längst bak i kupén gick att komma åt från dörrarna. Reservhjulet och domkraften fanns bakom pakethållaren, under en uppfällbar panel. LÄS MER VISA MINDRE
  • VISION

    EXPERIMENTAL GT.

    Vision

    Experimental GT, som först visades på IAA 1965, blev så uppskattad att konceptet tre år senare blev verklighet. Det var första gången i Europa som en konceptbil började serieproduceras och det tog inte lång tid innan andra europeiska tillverkare följde Opels exempel och började utveckla och presentera sina egna konceptbilar.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1965

    TEKNIK

    EXPERIMENTAL GT.

    Teknik

    Opel var den första biltillverkaren som visade sina innovationsfärdigheter med en konceptbil i sin helhet skapad i egna designlokaler. ”Opels sportbil ser inte bara otroligt bra ut. Den utformades huvudsakligen för att imponera med sin sofistikerade aerodynamik”, förklarar Erhard Schnell som var med och designade den ursprungliga GT-modellen. Till och med strålkastarna doldes för att minska luftmotståndet.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1965

    EXTERIÖR

    EXPERIMENTAL GT.

    Exteriör

    Exteriörens utformning kallas ofta för ”Coca-Cola-flaskform” och var vanlig i utformningen av dåtidens Corvetter. Slät framdel med fällbara strålkastare, avsmalnande sidor vid dörrarna, utstående bakre flyglar som flyter bakåt med skarpa kanter och runda baklyktor var de designelement som gjorde Experimental GT till en av tidens stora designikoner.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1965

    INTERIÖR

    EXPERIMENTAL GT.

    Interiör

    Kupén var funktionell och ovanligt rymlig med en imponerande instrumentbräda med bland annat vippkontakter och sportratt. Pakethållaren längst bak i kupén gick att komma åt från dörrarna. Reservhjulet och domkraften fanns bakom pakethållaren, under en uppfällbar panel.

GT 1975

OPEL GT2

Vision Opel GT2 förbluffade besökarna på IAA 1975 med sin futuristiska kilform och sina skjutdörrar. Den tillkännagav en ny, rationell era med mer effektiva, bränslesnåla och aerodynamiska konceptbilar. Samtidigt växte kundernas krav på säkerhet och komfort. GT2 var Opels övertygande svar på dessa tendenser. LÄS MER VISA MINDRE

OPEL GT2

Teknik Opel GT2:s aerodynamiska utformning såg till att bränsleförbrukningen var låg och att prestandan och komforten var bästa möjliga. Dragkoefficienten var 0,326, upp till 16,6 % bättre än den aerodynamiskt briljanta Experimental GT.

OPEL GT2

Exteriör GT2 ger ett mycket futuristiskt intryck med sin släta kilform och sina fällbara strålkastare. Den funktion som väckte mest nyfikenhet var de iögonfallande skjutdörrarna utan synliga skenor. Öppningsmekanismen fanns i backspegelhöljena.

OPEL GT2

Interiör Även interiören var före sin tid: ventilerade säten och för första gången digitala mätare i stället för vanliga instrument, samt en färddator. Med GT2 förutspådde Opel Design den framtid för bilen som nu har blivit verklighet.
  • VISION

    OPEL GT2

    Vision

    Opel GT2 förbluffade besökarna på IAA 1975 med sin futuristiska kilform och sina skjutdörrar. Den tillkännagav en ny, rationell era med mer effektiva, bränslesnåla och aerodynamiska konceptbilar. Samtidigt växte kundernas krav på säkerhet och komfort. GT2 var Opels övertygande svar på dessa tendenser.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1975

    TEKNIK

    OPEL GT2

    Teknik

    Opel GT2:s aerodynamiska utformning såg till att bränsleförbrukningen var låg och att prestandan och komforten var bästa möjliga. Dragkoefficienten var 0,326, upp till 16,6 % bättre än den aerodynamiskt briljanta Experimental GT.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1975

    EXTERIÖR

    OPEL GT2

    Exteriör

    GT2 ger ett mycket futuristiskt intryck med sin släta kilform och sina fällbara strålkastare. Den funktion som väckte mest nyfikenhet var de iögonfallande skjutdörrarna utan synliga skenor. Öppningsmekanismen fanns i backspegelhöljena.
  • Opel, Experience Opel, Concept Cars, GT Concept, GT 1975

    INTERIÖR

    OPEL GT2

    Interiör

    Även interiören var före sin tid: ventilerade säten och för första gången digitala mätare i stället för vanliga instrument, samt en färddator. Med GT2 förutspådde Opel Design den framtid för bilen som nu har blivit verklighet.