
Opel presenterar nu den femte generationen av sin kompakta och multifunktionella transportbil Combo, som utvecklats för maximal transporteffektivitet kombinerat med den lägsta ägandekostnaden inom segmentet. Nya Combo bygger på en helt ny plattform med genialt utrymmesutnyttjande och unik teknik, och den representerar ett stort steg i jämförelse med den utgående versionen. Världspremiär blir det på transportbilsmässan IAA Commercial Vehicles i Hannover den 19 september 2018. Orderböckerna i Sverige öppnar i oktober 2018 och lanseringen blir i januari 2019.
Med två karosslängder, 4,4 och 4,75 meter, och flera olika hyttutföranden inklusive en dubbelhytt, kommer nya Combo i en mängd olika versioner. Den nya kompakta transportbilen överglänser de flesta av sina huvudkonkurrenter med en lastvolym på upp till 4,4 m3, en nyttolast på upp till 1 000 kg och en lastlängd på upp till 3,44 meter. Avgörande för många transportbilsköpare är inte bara stor lastvolym utan också att lastutrymmet är välplanerat och lättillgängligt; redan den korta versionen av nya Combo rymmer två Europallar. Extremt lång last kan stuvas i vinkel tack vare en extra girafflucka (tillval), och en unik funktion i segmentet är en sensorbaserad överlastindikator som gör det enkelt för föraren att undvika överlast.
Dessutom kommer nya Combo med ytterligare innovativ teknik och upp till 19 hjälpsystem som gör körningen enklare, säkrare och bekvämare. En bakåtriktad kamera1(tillval) fungerar som "digital backspegel”, vilket påtagligt förbättrar bakåtsikten när man kör med full last. En annan kamera i höger ytterspegel eliminerar den döda vinkeln på bilens högersida. Nya Combo kan dessutom utrustas med det nya sensorbaserade Flank Guard-systemet, som hjälper till att undvika irriterande och dyra skador på bilens sidor; vid manövrering i trånga utrymmen i hastigheter under 10 km/h varnas föraren när det finns risk för att bilens sida kan kollidera med en pelare, vägg, fordon eller annat hinder.
Yrkesförare med arbetsplatser som kräver extra god framkomlighet kan uppgradera sin framhjulsdrivna Combo med utrustningspaketet "byggarbetsplats", som inkluderar den elektroniska differentialbromsen IntelliGrip, 30 mm högre markfrigång, styvare krängningshämmare fram och bak, ökad däckdiameter samt annan stötdämparsättning. De ultramoderna infotainment-systemen Apple CarPlay och Android Auto (tillval) säkerställer dessutom att alla förare enkelt hittar till och från även de mest ödsliga och avlägsna arbetsplatser.
– Opel Combo är den idealiska arbetskamraten och som klarar nästan alla jobb tack vare sin robusta konstruktion och klassledande lastvolym. Dessutom kommer den med ultramodern teknik som tidigare bara funnits i personbilar.Detta gör Combo till en transportbil med personbilskvaliteter när det gäller förarstöd, säkerhet och komfort – en allt-i-allo i ordets bästa bemärkelse, konstaterar Peter Küspert, försäljnings- och marknadschef.
Sedan 1987 har varumärket Combo i fyra generationer varit synonymt med kompakta multifunktionella transportbilar för proffs. Den första generationen baserades på Opel Kadett, de två som följde byggde på då aktuella Corsa-modeller och den fjärde var resultatet av ett samarbete med Fiat. Den nya femte generationen har utvecklats på en helt ny plattform inom PSA-gruppen, det ledande europeiska företaget inom kommersiella fordon – och därför är det inte särskilt förvånade att nya Combo är den mest kompetenta kompakta transportbilen på marknaden.
Den finns i flera olika versioner med otaliga applikationer:
Att kunna lasta tunga föremål genom bakdörrarna med så låg lasthöjd som bara 557 mm är en stor fördel. Mellan hjulhusen är det så brett att en gaffeltruck kan lasta två Euro-pallar redan i den korta Combo-versionen. Lasten säkrast smidigt i sex lastöglor i golvet och som tillval finns ytterligare fyra lastöglor i väggarna.
En viktig säkerhetsfunktion, den så kallade överlastindikatorn1, är ny för Opel. Systemet mäter automatiskt lastens tyngd vid start av motorn. Alternativt kan föraren be det sensorbaserade systemet att mäta lasten på axlarna genom att trycka på en knapp. En vit LED-lampa tänds om vikten överstiger 80 procent av den tillåtna maxlasten. Om vikten ligger över gränsen lyser en orange signal med ett utropstecken.
Nya Combo kommer också som dubbelhytt med bekväm plats för upp till fem personer inklusive föraren plus en ansenlig mängd arbetsmaterial/verktyg/last säkert placerat bakom skiljeväggen. Vid behov den bakre soffan fällas ner och skiljeväggen flyttas fram mot framsätena, och så är bilen tvåsitsig och lastutrymmet större! En lucka i skiljeväggen medger transport av extra långa föremål.
När det gäller lastutrymme och -kapacitet är Combo en transportbil ut i hjulnaven, men den erbjuder också spetsteknologier som är unika i segmentet och en komfortnivå för de åkande som den delar med personbilen Combo Life som också har premiär i januari.
Innovativa hjälpsystem som den ”digitala backspegeln” bidrar till enastående runtomsikt och gör körningen mer avslappnad. Alla som har kört en transportbil vet att det kan vara svårt eller – med fullpackat lastutrymme – till och med omöjligt att se bakåt via innerbackspegeln, och att man då helt måste förlita sig till ytterspeglarna. Men detta gäller alltså inte nya Combo, som kan förses med en bakåtriktad kamera som visar området bakom bilen på infotainment-skärmen. Vid backning fungerar den som en vanlig backkamera, men när man kör framåt visas ett område från 4 till 30 meter bakom bilen; kameran kan alltså användas som en permanent "digital backspegel”. En andra kamera1 monterad i höger ytterspegel förbättrar dessutom helhetsvyn. Så snart höger blinkers aktiveras visas bilens högersida på bildskärmen och den farliga ”döda vinkeln” är därmed eliminerad.
Annan hjälpsam spetsteknik, som Combo delar med personbilen Combo Life och som är unik utrustning på transportbilsmarknaden, inkluderar bland annat:
Sist men inte minst; en ny generation infotainment-system sörjer för en enastående uppkoppling. Apple CarPlay och Android Auto-kompatibla Multimedia Radio och Multimedia Navi Pro-system kan enkelt hanteras via den lättlästa och lättåtkomliga åtta tum stora pekskärmen. Det integrerade navigationssystemet med europeiska kartor och 3D-navigering visar också uppdateringar från TMC (Traffic Messaging Channel), vilket underlättar för föraren att alltid välja rätt väg.
Till den höga komforten i nya Combo bidrar både värme och kyla. Vid behov rejält med värme från det vanliga värmesystemet men också elvärme i stolar och ratt, och är det varmt ute blir det svalt inne med hjälp av ett tvåzons klimatsystem.
Precis som systerbilen Combo Life kommer Combo med ett flertal pigga och effektiva motorer i kombination med moderna transmissioner. Med klassledande lastvolym, komfort i personbilsklass och avancerad infotainment är nya Opel Combo ett idealiskt nyttofordon som klarar så mycket mer än bara arbete.
Fotnot: 1/ Tillgänglig från 2019