Frågor & svar om myOpel och Connected Services
Om du har frågor om MyOpel eller Connected Services, kan du se om du hittar svar på din fråga bland våra frågor och svar här nedan.
Om du inte hittar svaret här, skicka nedan uppgifter till connectedservices@kwbruun.se för att få så bra svar och hjälp som möjligt. Förväntad svarstid inom 48 timmar (med undantag helger och helgdagar).
- Registreringsnummer.
- Skärmdump på startsidan i appen.
- Vilken telefon som brukas/parkopplas.
- Beskrivning av felet.
Allmänt
Vad är Opel Connect?
Vi påminner dig om att prenumerationen är gratis.
Efter att ditt konto har skapats och aktiverats, får du ett nytt e-postmeddelande med ditt användarnamn och lösenord, samt en ny länk för att slutföra din registrering.
Vilka tjänster är tillgängliga med Opel Connect?
Vilka bilar är tillgängliga med Opel Connect?
Är alla tjänster tillgängliga i alla bilar?
Kan jag få tillgång till Opel Connect i min nuvarande bil?
Kom igång
Hur skaffar jag Opel Connect?
Hur kommer jag igång och använder Opel Connect?
Behöver jag registrera mig för att använda Opel Connect-tjänster?
Hur får jag åtkomst till mitt konto?
Jag har ny e-postadress. Hur ändrar jag e-postadress på mitt konto?
Opel Connect Store
Vad är Opel Connect Store?
Hur aktiverar jag mina tjänster?
Måste alla tjänster aktiveras på Opel Connect Store?
Nödsamtalet är inställt för att skicka data till räddningstjänsten endast i nödsituationer. Assistanssamtal kan bara genereras manuellt i bilen, det är ditt beslut att använda det eller inte. För assistanssamtal kan du anpassa dina personliga inställningar och bestämma vilka data som ska skickas om ett assistanssamtal genereras.
Hur säger jag upp en tjänst?
Kan jag lägga till mer än en bil på mitt Opel Connect Store-konto?
Hur raderar jag mitt konto på Opel Connect Store?
Prissättning
Behöver jag betala för Opel Connect-tjänster?
Hur köper jag tjänster?
Dataintegritet
Med vem delar Opel Connect dina personuppgifter och i vilket syfte?
Skickar bilen platsinformation?
Vilka personuppgifter samlas in?
Kan jag bestämma vilka uppgifter som samlas in?
Hur ändrar jag sekretessinställningar?
Nödsamtal
Hur genereras ett automatiskt nödsamtal?
Kan jag generera ett nödsamtal manuellt?
Var kopplas nödsamtalet?
Vilken data skickas från min bil?
Hur kommer informationen som skickas från bilen användas?
I vilka nödsituationer kan jag trycka på SOS-knappen?
112 via telefonen och du kopplas till närmsta larmcentral.
Vad händer om jag råkar trycka på SOS-knappen av misstag?
Vad händer om jag inte kan prata med operatören på larmcentralen eller om han/hon inte förstår mig?
Kommer nödsamtalsfunktionen alltid fungera?
Måste jag parkoppla en mobil enhet för nödsamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?
Fungerar nödsamtalsfunktionen i en parkerad bil som har tändningen avstängd?
Kan jag använda den röda SOS-knappen även för andra syften, t.ex. när jag behöver råd eller information?
Assistanssamtal
Hur fungerar assistanssamtal?
Vilka data skickas från min bil?
För assistanssamtalet skickas också information om bilen, som är värdefull för bärgningsteamet.
Kan jag bestämma vilka data som skickas från min bil?
I vilka situationer kan jag trycka på den svarta assistansknappen?
Kan jag använda den svarta assistansknappen för andra syften, som inte är assistansrelaterade?
Kommer assistanssamtalsfunktionen alltid fungera?
Måste jag parkoppla en mobil enhet för assistanssamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?
Vem betalar för vägassistans?
Men oavsett är telefonsamtalet till Opel Assistans gratis.
myOpel-appen
Vilka mobila enheter är myOpel-appen tillgänglig för?
Hur kan jag ladda ned och installera myOpel-appen?
Vilken information visas i MyOpel-appen om min bil?
Vilken information visas i MyOpel-appen om mina resor?
Fordonsstatus & Information
Vad är fördelen med tjänsten Vehicle Status & Information?
Mätarställning och bränslenivå visas inte korrekt. Vad beror det på?
Varför blev jag inte kontaktad av min Opelåterförsäljare eller informerad via min Opel-app, när jag fick upp en varning i bilen?
- avtalet gällande Vehicle Status & Information är korrekt aktiverat
- du har valt en prioriterad återförsäljare på ditt MyOpel-konto (krävs endast för överföring av information till återförsäljare)
- sekretessläget i din bil är avstängt för att aktivera datadelning
- fordonet har körts i minst 5 minuter med varningen, så att en rörelsesignal skickas
Obs: det är inte alla varningar som går att skicka.
Kan alla Opelåterförsäljare se varningarna som skickas från min bil?
Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster.
Hur kan jag kontrollera att ärendet är löst och varningen inte gäller längre?
Hur får jag reda på att min bil upptäckt en varning gällande tjänsten Vehicle Status & Information?
Relevant teknisk information skickas från bilen till den Opel-auktoriserade återförsäljare som nämns på ditt Opel-konto under avsnittet “Min Återförsäljare”.
Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster. Du kommer då att kontaktas av din återförsäljare och bli erbjuden förebyggande service, eller en inbokad tid, då varningen kräver tekniskt ingrepp på din bil.
Behöver jag skapa ett MyOpel-konto för att utnyttja Vehicle Status & Information?
När du skapar ett Opel-konto, kan du använda de två andra plattformarna: MyOpel Web och MyOpel-appen, genom att logga in med samma användaruppgifter.
MyOpel Web och/eller appen kan ge dig ytterligare fördelar när du använder Vehicle Status & Information: - genom att välja din prioriterade återförsäljare i avsnittet “Min återförsäljare” på ditt MyOpel-konto, godkänner du att din prioriterade återförsäljare tar emot relevant teknisk information som skickas från din bil och att de kontaktar dig för att erbjuda förebyggande service eller verkstadsbesök då en varning kräver tekniskt ingrepp på din bil.
På MyOpel Web och/eller i appen hittar du detaljer om varningen.
Varför behöver jag ange mitt telefonnummer på Opel Connect Store när jag prenumererar på Vehicle Status & Information?
Trip & Drive Management
Bilens position visas inte korrekt. Vad beror det på?
Kan appen guida mig till min bil?
Live Navigation
Vilka tjänster ingår i Live Navigation?
Hur länge ingår tjänsterna i mitt navigationssystem?
Var skaffar jag kartuppdateringar för Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) och Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, Corsa)?
Vad är fördelen med trafikinfo i realtid?
Vad betyder färgkodningen på gatorna? Vad visas på kartan förutom trafikinformation?
För vilka gator finns trafikinformation i realtid?
Hur ofta uppdateras trafikinformationen?
Tar man automatiskt hänsyn till trafikinformationen för min rutt?
Tar navigeringssystemet hänsyn till vädret när det beräknar rutt?
Vilken information visar väderrapporten?
Vad är fördelen med parkeringsinformation?
Hur ofta uppdateras parkeringsinformationen?
Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till en ledig parkeringsplats?
Vilken information ger bränslepristjänsten?
Hur ofta uppdateras bränslepriserna?
Kan jag få information om alla bränsletyper?
Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till närmsta bensinstation?
Vad är online-sökning av POI (intressepunkter)?
Vilken information ger online-sökningen efter intressepunkter?
Trafiksäkerhetsvarningar
Vilka tjänster finns det mer?
Vad är fördelen med Trafiksäkerhetsvarningar?
Är tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar tillgänglig i alla europeiska länder?
Hur kan jag köpa tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?
Vilken information ger tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?
Jag har upptäckt en ny riskzon/hastighetskamera på min rutt som inte visades i mitt navigationssystem. Hur kan jag rapportera denna nya riskzon/fartkamera till forumet?
Fjärrstyrning
Vad är Fjärrstyrning/e-Fjärrstyrning?
Vilka funktioner finns i e-Fjärrstyrning?
Se en informationsvideo om e-fjärrstyrning här: https://www.youtube.com/watch?v=S8CjMXITOEo&t=1s
Information om fordonsstatus
Startsidan visar viktig information om batteriet: laddningstillstånd och uppskattad återstående räckvidd. För att visa ny information behöver du uppdatera appen genom att:
- dra sidan uppifrån och nedåt
- klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger
Rätt information visas inom en minut. När appen uppdateras behöver du ha internetuppkoppling. Uppkopplingen får inte ändras från Wi-Fi till 3G/4G/5G eller tvärtom. I så fall avbryts kommunikationen.
Fjärrladdning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra och starta laddning av din bil när den är ansluten. Du kan också ändra från att starta laddning direkt till fördröjd laddning, eller tvärtom. Fördröjd laddning kan också aktiveras genom att trycka på en speciell knapp i laddningsluckan. När laddningen når 100 % skickas ett meddelande.
Laddningsbegränsningar
I specifika fordon kan du välja att stoppa din pågående laddning vid en förvald batterinivå, vilket minskar laddningstiden och det kan även förbättra batteriets prestanda och hållbarhet. Om ditt fordon är kompatibelt kommer det synas på två platser: dels som ett alternativ under avsnittet ”Ladda” i MyOpel-appen, dels kommer det synas på pekskärmen i ditt fordon. Tänk på att laddningsbegränsningen inte går att tillämpa vid DC-snabbladdning.
Fjärrstyrd värme och kyla
Med den här funktionen ställer du in behaglig temperatur i bilen. Du behöver inte konfigurera förkonditionering själv, eftersom e-Fjärrstyrningen alltid uppnår en behaglig temperatur på 21°C.
Allmänna användarvillkor
Att använda den här funktionen under laddning påverkar inte bilens räckvidd, utan innebär endast att bilen kommer få behaglig temperatur. Vid programmerad förkonditionering startar programmet mellan 30 och 45 minuter innan inställd tid, så att bilen har uppnått behaglig temperatur och förblir aktiv 10 minuter senare. Därför ska du programmera den tidpunkt då du ska använda bilen.
Beroende på utrustningen i din bil kan du också programmera laddning från ditt navigationssystem på skärmen, via sidan “LADDNING”, i menyn “ELEKTRISKT” och programmera tidpunkten för förkonditionering under “TIDSINSTÄLLNING” på sidan “KLIMAT”.
För att förkonditionering ska starta måste det vara 45 minuter från programmering till den valda tidpunkten. När förkonditioneringen är programmerad sparas inställningen och den startar även om det inte finns bra internetuppkoppling.
Dörrar och bagagelucka måste vara låsta. Om du låser upp bilen under förkonditioneringen kommer den avslutas efter 1 minut.
Begäran om laddning som görs under förkonditionering kommer starta när förkonditioneringen avslutas. Ett informationsmeddelande kan visas i appen.
Speciella förutsättningar för hybridfordon.
Att starta förkonditionering innebär att pågående laddning avbryts. Laddningen återupptas när förkonditioneringen avslutats, förutsatt att laddstationen medger det. Om batterinivån är under 20 %, och bilen inte laddas, är förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig.
Speciella förutsättningar för elfordon
Snabbladdningsläge fungerar villkorslöst med förkonditionering. Men, vid vanlig laddning, är utomhustemperaturen villkorad:
- Mellan 5 och 35°, kan förkonditionering och laddning fungera samtidigt.
- Om du startar förkonditionering utanför detta temperaturintervall kommer laddningen avbrytas. Den återupptas efter att förkonditioneringen avslutats.
Om batterinivån är under 50 % är förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig.
Vilka funktioner finns i Fjärrstyrning?
För alla fjärrstyrda funktioner kan du på 2 sätt, efter 20 sekunder, kontrollera om begäran har skickats:
- genom en banner (om appen MyOpel är öppen)
- genom ett meddelande (om appen MyOpel är i bakgrunden eller om din smartphone är låst)
Låsstatus
Med den här funktionen kan du styra låsningen av din bil. För att uppdaterad status ska visas på sidan, behöver du uppdatera genom att:
- dra sidan uppifrån och nedåt
- klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger
Observera: Så fort en dörr låses upp så ändras status i appen MyOpel till olåst.
Fjärrstyr låsning/upplåsning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra låsning/upplåsning av bilens dörrar. Animerade knappar i appen visar att begäran pågår. Bilen låses/låses upp senast 8 sekunder efter begäran.
Oavsett om bilen är låst eller upplåst, visas knappen för “lås” och “lås upp”.
Fjärrstyrd belysning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra varnings- eller sidoljus, beroende på bil. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:
- först, att begäran pågår
- sedan, under 10 sekunder, att ljusen slagits på.
Fjärrstyr tuta
Med den här funktionen kan du fjärrstyra tutan. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:
- först, att begäran pågår, ett meddelande om att uppfylla gällande lagar och bestämmelser för användning av tutan.
- sedan, under 10 sekunder, att bilen tutar.
Om bilen får en andra begäran om att aktivera tutan innan den förra är avslutad, kommer bilen tuta en andra gång med begränsad ljudnivå.
Hur prenumererar och aktiverar jag e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning?
Fjärrstyrning kräver säker autentisering för användarigenkänning. För korrekt autentisering, följ instruktionerna nedan:
Observerva: Om det redan finns ett avtal för en annan användare och den här bilen, kommer det avslutas automatiskt när din aktiveringsprocess är avslutad.
- Ladda ned appen MyOpel till din mobiltelefon och skapa ett konto
- Ange ditt chassinummer
- Gå till fliken “Bil”, sedan “Tjänst”
- Välj önskad tjänst i listan över tillgängliga Connected Services
- Prenumerera på tjänsten
- Slutför aktiveringen i 3 steg:
- Ange ett betrott telefonnummer
- Registrera din smartphone genom att använda en SÄKERHETSKOD och/eller Face ID/Touch ID. För att använda Face ID, krävs som lägst iPhone 9. För att använda Touch ID, krävs som lägst iPhone 7/8; eller en Android
- Gå till din bil med din smartphone och nyckel:
i. Starta bilen
ii. Upprätta Bluetoothanslutning mellan bilen och din smartphone
iii. Följ stegen för att identifiera nyckeln
* Vid behov kommer fordonsuppdateringar visas och installeras i appen under kommande resor som är 15 minuter eller längre. Så fort bilen är uppdaterad kan du börja använda Fjärrstyrningstjänster.
Observera: Uppdatera appen regelbundet genom att dra sidan uppifrån och ner.
Uppförandekod
- Se till att du har fullföljt prenumerations- och aktiveringsprocessen
- Se till att du befinner dig i ett område med internetuppkoppling
- Se till att du var sjunde dag gör en resa med bilen på minst 15 minuter
- Kontrollera att bilens sekretessläge är avaktiverat här
- Du kan använda e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning på olika smartphones förutsatt att du loggar in på ditt konto för tjänsten. I appen guidas du genom olika steg för att registrera din smartphone.
Om du trots dessa rekommendationer stöter på problem, vänligen kontakta vår Kundsupport och fyll i formuläret för appen MyOpel. Du kommer bli ombedd att skicka in analysloggar.
e-ROUTES
Vad är e-ROUTES?
Appen visar tillgängliga laddningsstationer i din närhet och hjälper dig att planera dina rutter genom att föreslå de bästa laddstoppen och optimal laddtid under varje stopp. Dina rutter anpassas fortlöpande till trafiken, eftersom appen tar hänsyn till realtidsförhållanden (trafikinformation, tillgänglighet för laddstationer, väder, laddstatus, os.v.).
Är min bil kompatibel med e-ROUTES?
Är min smartphone kompatibel med e-ROUTES?
Var hittar jag prisuppgifter om e-ROUTES och var kan jag teckna abonnemang för tjänsten?
Jag har redan ett avtal som inkluderar e-ROUTES. Hur gör jag för att börja använda tjänsten?
När du har tecknat ett avtal som inkluderar e-ROUTES i SAMS ska du slutföra parkopplingsproceduren i MyOpel-appen. Om du redan har gjort detta för en annan tjänst/funktion behöver du inte göra det igen.
Därefter öppnar du Apple Store eller Google Play och laddar ner appen e-ROUTES. Välj Opel, ange dina inloggningsuppgifter för MyOpel-kontot och klicka på logga in för att börja använda e-ROUTES.
Jag äger två fordon som är kompatibla med e-ROUTES, kan jag använda samma app för båda?
Ja, det kan du.
Om båda fordonen är från samma varumärke kan du ändra ditt önskade fordon i appen genom att klicka på ”Ändra fordon” efter att du har valt varumärke och loggat in.
Om fordonen är från olika varumärken: välj det varumärke du vill använda och logga in med motsvarande varumärkeskonto. För att ändra till ett fordon från ett annat varumärke, logga ut och välj ditt andra varumärke, genom att logga in med motsvarande konto.
Jag är redan inloggad i e-ROUTES-appen. Hur använder jag den?
Hitta laddstationer i närheten
e-ROUTES upptäcker automatiskt vilken typ av kontakt du har och visar laddstationer i din närhet (inom en radie på 10 kilometer). Tjänsten visar även uppgifter om stationerna, inklusive tillgänglighet, även om du kör utan någon angiven rutt.
Ändra dina batteriinställningar
e-ROUTES upptäcker automatiskt din batterinivå, men det kan ta upp till 1 minut att uppdatera med de senaste uppgifterna, beroende på hur bra din anslutning är. Du kan ändra följande parametrar manuellt:
- Batterinivå vid avresa.
- Lägsta batterinivå vid en viss destination.
- Lägsta batterinivå vid laddstation.
- Maximal batterinivå.
Notera att ändringar av dessa inställningar inte kommer att ha en direkt inverkan på ditt fordon, eftersom e-ROUTES inte styr laddningen. Om du exempelvis ställer in en högsta batterinivå på 80 % och låter ditt fordon ladda över natten, kommer appen inte hindra fordonet från att uppnå 100 % laddning.
Ändra dina navigationsinställningar
Du kan välja att undvika vägtullar, färjor och motorvägar. Du kan även aktivera fartkameravarningar* och röstanvisningar.
*Notera att fartkameravarningar inte är tillåtna i Tyskland.
Optimera dina laddstopp
Om du planerar att göra en långresa så kan du ändra frekvens/längd på dina laddstopp genom att klicka på ”Optimera för”. Du kan välja mellan kortare och längre stopp, samt bästa rutt (vilket är den rutt som är mest effektiv för att minska din totala restid).
Ange en destination och planera din rutt
När du anger en destination kommer e-ROUTES att effektivisera rutten åt dig. Bland annat genom att föreslå laddstationer längs vägen, där du kan stanna när ditt batteri behöver laddas upp. Appen tar hänsyn till dina batteri-, navigations- och optimeringsinställningar, och berättar hur länge du ska ladda vid varje stopp. Du kan även välja alternativa rutter, eller ändra batteri-, navigations- och optimeringsinställningar.
När du klickar på knappen ”Go” får du en vägledning som inkluderar:
- Sväng för sväng-navigering.
- Hastighetsbegränsningar.
- Aktuell hastighet.
- Fartkameravarningar (tillval) realtidstrafik.
- Röstanvisningar (tillval).
- Skriftliga vägbeskrivningar.
Upprätta en Mirror Screen-anslutning
För att visa e-ROUTES på pekskärmen i ditt fordon måste du ansluta din smartphone till Mirror Screen (med hjälp av Android Auto eller Apple CarPlay).
Då ska du först planera din rutt i din smartphone och därefter aktivera speglingen i din bil. Alternativt så kan du även upprätta spegling först och därefter planera din rutt på pekskärmen.
Oavsett vilket alternativ du väljer så måste du välja e-ROUTES på pekskärmen när Android Auto eller Apple CarPlay-anslutning har aktiverats. Då kommer e-ROUTES öppnas och du kommer enkelt att kunna nå tjänsten via pekskärmen.
Jag har problem med e-ROUTES. Vad kan jag göra?
Om du har problem med appen, vänligen säkerställ att du har tecknat ett abonnemang som inkluderar e-ROUTES.
- Att din smartphone är kompatibel med e-ROUTES (se punkt ovan).
- Att du har slutfört parkopplingsproceduren i din MyOpel-app (se punkt ovan).
- Att ditt fordon befinner sig i ett område med god 3G/4G-täckning.
- Att ditt fordons sekretessläge har inaktiverats.
- Att din e-ROUTES-app är uppdaterad.
- Att du ger appen tillräckligt med tid att ladda ner ny data (det kan upp till 1 minut att uppdatera smartphonedatan med exempelvis den senaste batterinivån).
- Att spegling konfigurerades korrekt.
Om du uppfyller samtliga dessa punkter men ändå har problem, vänligen kontakta vår kundtjänst.
ChatGPT
Vad är SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?
SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API är en avancerad röstassistent som är integrerad i din bils multimediasystem. Det är en helt ny funktion från Opel som förstår komplexa frågor, skapar utförliga förklaringar och ger förslag på många olika ämnen – tack vare generativ artificiell intelligens.
Lär dig mer om vilket ämne som helst, ta del av råd eller skapa personliga berättelser under tiden du kör – utan att du behöver vända blicken bort från vägen.
Se frågorna nedan för att lära dig mer om rekommendationer och begränsningar när du använder generativ artificiell intelligens. Du kan även hitta en fullständig beskrivning av tjänsten på webbplatsen för SAMS.
Är min Opel kompatibel med SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?
Genom att besöka webbplatsen för SAMS kan du kontrollera om din bil är kompatibel med funktionen. Logga in med ditt MyOpel-konto och välj därefter din modell. Om tjänsten redan finns i ditt land och om din bil är kompatibel kommer tjänsten att visas under ”Upptäck våra uppkopplade tjänster”, som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS.
Om din Opel-modell är kompatibel kommer det dessutom att visas ett popup-fönster på pekskärmen i din bil, som introducerar dig till tjänsten.
OBS! Tjänsten är endast tillgänglig om din Opel har ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation (antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS), och om funktionen är aktiverad i din bil.
Var kan jag läsa mer om priser och teckna abonnemang på SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?
Du hittar all information om priser och abonnemangsvillkor på webbplatsen för SAMS. Logga bara in på webbplatsen med ditt MyOpel-konto.
Om din bil är kompatibel, visas dessutom ett popup-fönster på pekskärmen i din bil med en QR-kod. Skanna den med din smartphone för att få mer information och teckna abonnemang på tjänsten.
OBS! För att kunna teckna abonnemang på tjänsten måste din bil ha ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation, antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS. Den funktionen måste vara aktiverad i din bil.
Behöver jag aktivera tjänsten i min bil?
Nej, du behöver inte aktivera den. Tjänsten aktiveras automatiskt efter att du har tecknat ett abonnemang.
Efter att du har tecknat ditt abonnemang får du ett första e-postmeddelande med information om att din aktiveringsbegäran behandlas. Tjänsten aktiveras i din bil via OTA (Over-The-Air-teknologi), utan att du behöver göra någonting. Men du kan behöva vänta mellan 5 och 10 minuter efter att motorn har startats för att tjänsten ska kunna aktiveras. Ett andra e-postmeddelande bekräftar att tjänsten är aktiverad och redo att användas. Du kan även kontrollera din MyOpel-app för att se om tjänsten har aktiverats.
För att kunna teckna abonnemang måste din bil ha ett aktivt avtal som inkluderar uppkopplad navigation, antingen som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS. Den funktionen måste vara aktiverad i din bil.
Hur använder jag SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?
För att använda tjänsten måste du först ”väcka den”. Det finns flera sätt att göra detta:
- Säg väckningsorden: ”OK IRIS”.
- Tryck på röstigenkänningsknappen på ratten.
- Tryck på mikro-widgeten på pekskärmen.
Nu är funktionen redo att lyssna på dina frågor. Några rekommendationer:
- Använd naturligt språk, håll dig kortfattad och om det behövs så tillhandahåll kontext.
- Om svaret verkar vara inkorrekt, felaktigt eller irrelevant, omformulera din fråga eller ställ ytterligare frågor.
Vilka frågor eller kommandon kan SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API svara på?
SoundHound Artificial Intelligence som drivs av CHAT GPT API kan besvara många olika frågor, eftersom tjänsten täcker fler än 50 ämnesområden. Som historia, vetenskap och litteratur, för att nämna några. Tjänsten har emellertid vissa begränsningar, däribland:
- Den använder sig av data insamlad till och med januari 2022. Den har ingen kunskap om händelser eller information efter det datumet.
- Den kan inte komma åt realtidsinformation, som sportresultat eller butikers öppettider.
- Den kan inte skicka SMS-meddelanden.
- Den kan inte förbereda en rutt med flera stopp och skicka den till navigationen.
Tjänsten är en språkmodell för artificiell intelligens som har utvecklats för att skapa människoliknande svar baserade på djupinlärning. Men eftersom teknologin är relativt ny och under utveckling kanske dess svar eller information inte är helt exakta, korrekta eller objektiva.
Som med alla andra virtuella assistenter rekommenderar vi att du inte enbart förlitar dig på den information som tillhandahålls och att du undviker att dela personlig eller privat information. Dessutom får den inte användas för ändamål för vilka en yrkesmans eller experts råd eller synpunkter krävs. Opel ansvarar inte för svaren du får från ChatGPT. För mer information, se villkor och ”European Connected Vehicles Privacy Policy”, tillgängliga på webbplatsen för SAMS.
Kan jag använda SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API för kommersiella ändamål?
Respekteras min integritet vid användning av SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API?
Ja, det gör den. Dina förfrågningar kommer inte att kopplas till din bil eller ditt konto. Dina uppgifter kommer inte att behandlas av OpenAI (ChatGPT API) för egna syften. I vilket fall som helst rekommenderar vi att du undviker att dela personlig eller privat information när du utför röstkommandon eller ställer frågor. Detta eftersom teknologin bakom tjänsten fortfarande är under utveckling.
För mer information, se villkor och ”European Connected Vehicles Privacy Policy”, som finns tillgängliga på webbplatsen för SAMS.
SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API fungerar inte korrekt. Vad ska jag göra?
Vänligen, säkerställ att:
- Du har ett aktivt avtal som innefattar SoundHound Artificial Intelligence som drivs av ChatGPT API.
- Tjänsten har blivit aktiverad i din bil (du måste ha fått de två e-postmeddelanden som nämns i en tidigare fråga).
- Du har ett aktivt avtal som innefattar uppkopplad navigation (som en fristående tjänst eller som en del av Connect PLUS).
- Ditt privata läge är inaktiverat.
- Din bil har god nätverksuppkoppling.
- Programvaran i din bil är uppdaterad. Uppdatera navigationssystem.
Om du uppfyller dessa krav och fortfarande har problem, vänligen kontakta kundtjänst.