Frågor & svar om myOpel och Connected Services
Om du har frågor om MyOpel eller Connected Services, kan du se om du hittar svar på din fråga bland våra frågor och svar här nedan.
Om du inte hittar svaret här, skicka nedan uppgifter till connectedservices@kwbruun.se för att få så bra svar och hjälp som möjligt. Förväntad svarstid inom 48 timmar (med undantag helger och helgdagar).
- Registreringsnummer.
- Skärmdump på startsidan i appen.
- Vilken telefon som brukas/parkopplas.
- Beskrivning av felet.
Allmänt
Vad är Opel Connect?
Vi påminner dig om att prenumerationen är gratis.
Efter att ditt konto har skapats och aktiverats, får du ett nytt e-postmeddelande med ditt användarnamn och lösenord, samt en ny länk för att slutföra din registrering.
Vilka tjänster är tillgängliga med Opel Connect?
Vilka bilar är tillgängliga med Opel Connect?
Är alla tjänster tillgängliga i alla bilar?
Kan jag få tillgång till Opel Connect i min nuvarande bil?
Kom igång
Hur skaffar jag Opel Connect?
Hur kommer jag igång och använder Opel Connect?
Behöver jag registrera mig för att använda Opel Connect-tjänster?
Hur får jag åtkomst till mitt konto?
Jag har ny e-postadress. Hur ändrar jag e-postadress på mitt konto?
Opel Connect Store
Vad är Opel Connect Store?
Hur aktiverar jag mina tjänster?
Måste alla tjänster aktiveras på Opel Connect Store?
Nödsamtalet är inställt för att skicka data till räddningstjänsten endast i nödsituationer. Assistanssamtal kan bara genereras manuellt i bilen, det är ditt beslut att använda det eller inte. För assistanssamtal kan du anpassa dina personliga inställningar och bestämma vilka data som ska skickas om ett assistanssamtal genereras.
Hur säger jag upp en tjänst?
Kan jag lägga till mer än en bil på mitt Opel Connect Store-konto?
Hur raderar jag mitt konto på Opel Connect Store?
Prissättning
Behöver jag betala för Opel Connect-tjänster?
Hur köper jag tjänster?
Dataintegritet
Med vem delar Opel Connect dina personuppgifter och i vilket syfte?
Skickar bilen platsinformation?
Vilka personuppgifter samlas in?
Kan jag bestämma vilka uppgifter som samlas in?
Hur ändrar jag sekretessinställningar?
Nödsamtal
Hur genereras ett automatiskt nödsamtal?
Kan jag generera ett nödsamtal manuellt?
Var kopplas nödsamtalet?
Vilken data skickas från min bil?
Hur kommer informationen som skickas från bilen användas?
I vilka nödsituationer kan jag trycka på SOS-knappen?
112 via telefonen och du kopplas till närmsta larmcentral.
Vad händer om jag råkar trycka på SOS-knappen av misstag?
Vad händer om jag inte kan prata med operatören på larmcentralen eller om han/hon inte förstår mig?
Kommer nödsamtalsfunktionen alltid fungera?
Måste jag parkoppla en mobil enhet för nödsamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?
Fungerar nödsamtalsfunktionen i en parkerad bil som har tändningen avstängd?
Kan jag använda den röda SOS-knappen även för andra syften, t.ex. när jag behöver råd eller information?
Assistanssamtal
Hur fungerar assistanssamtal?
Vilka data skickas från min bil?
För assistanssamtalet skickas också information om bilen, som är värdefull för bärgningsteamet.
Kan jag bestämma vilka data som skickas från min bil?
I vilka situationer kan jag trycka på den svarta assistansknappen?
Kan jag använda den svarta assistansknappen för andra syften, som inte är assistansrelaterade?
Kommer assistanssamtalsfunktionen alltid fungera?
Måste jag parkoppla en mobil enhet för assistanssamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?
Vem betalar för vägassistans?
Men oavsett är telefonsamtalet till Opel Assistans gratis.
myOpel-appen
Vilka mobila enheter är myOpel-appen tillgänglig för?
Hur kan jag ladda ned och installera myOpel-appen?
Vilken information visas i MyOpel-appen om min bil?
Vilken information visas i MyOpel-appen om mina resor?
Fordonsstatus & Information
Vad är fördelen med tjänsten Vehicle Status & Information?
Mätarställning och bränslenivå visas inte korrekt. Vad beror det på?
Varför blev jag inte kontaktad av min Opelåterförsäljare eller informerad via min Opel-app, när jag fick upp en varning i bilen?
- avtalet gällande Vehicle Status & Information är korrekt aktiverat
- du har valt en prioriterad återförsäljare på ditt MyOpel-konto (krävs endast för överföring av information till återförsäljare)
- sekretessläget i din bil är avstängt för att aktivera datadelning
- fordonet har körts i minst 5 minuter med varningen, så att en rörelsesignal skickas
Obs: det är inte alla varningar som går att skicka.
Kan alla Opelåterförsäljare se varningarna som skickas från min bil?
Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster.
Hur kan jag kontrollera att ärendet är löst och varningen inte gäller längre?
Hur får jag reda på att min bil upptäckt en varning gällande tjänsten Vehicle Status & Information?
Relevant teknisk information skickas från bilen till den Opel-auktoriserade återförsäljare som nämns på ditt Opel-konto under avsnittet “Min Återförsäljare”.
Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster. Du kommer då att kontaktas av din återförsäljare och bli erbjuden förebyggande service, eller en inbokad tid, då varningen kräver tekniskt ingrepp på din bil.
Behöver jag skapa ett MyOpel-konto för att utnyttja Vehicle Status & Information?
När du skapar ett Opel-konto, kan du använda de två andra plattformarna: MyOpel Web och MyOpel-appen, genom att logga in med samma användaruppgifter.
MyOpel Web och/eller appen kan ge dig ytterligare fördelar när du använder Vehicle Status & Information: - genom att välja din prioriterade återförsäljare i avsnittet “Min återförsäljare” på ditt MyOpel-konto, godkänner du att din prioriterade återförsäljare tar emot relevant teknisk information som skickas från din bil och att de kontaktar dig för att erbjuda förebyggande service eller verkstadsbesök då en varning kräver tekniskt ingrepp på din bil.
På MyOpel Web och/eller i appen hittar du detaljer om varningen.
Varför behöver jag ange mitt telefonnummer på Opel Connect Store när jag prenumererar på Vehicle Status & Information?
Trip & Drive Management
Bilens position visas inte korrekt. Vad beror det på?
Kan appen guida mig till min bil?
Live Navigation
Vilka tjänster ingår i Live Navigation?
Hur länge ingår tjänsterna i mitt navigationssystem?
Var skaffar jag kartuppdateringar för Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) och Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, Corsa)?
Vad är fördelen med trafikinfo i realtid?
Vad betyder färgkodningen på gatorna? Vad visas på kartan förutom trafikinformation?
För vilka gator finns trafikinformation i realtid?
Hur ofta uppdateras trafikinformationen?
Tar man automatiskt hänsyn till trafikinformationen för min rutt?
Tar navigeringssystemet hänsyn till vädret när det beräknar rutt?
Vilken information visar väderrapporten?
Vad är fördelen med parkeringsinformation?
Hur ofta uppdateras parkeringsinformationen?
Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till en ledig parkeringsplats?
Vilken information ger bränslepristjänsten?
Hur ofta uppdateras bränslepriserna?
Kan jag få information om alla bränsletyper?
Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till närmsta bensinstation?
Vad är online-sökning av POI (intressepunkter)?
Vilken information ger online-sökningen efter intressepunkter?
Trafiksäkerhetsvarningar
Vilka tjänster finns det mer?
Vad är fördelen med Trafiksäkerhetsvarningar?
Är tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar tillgänglig i alla europeiska länder?
Hur kan jag köpa tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?
Vilken information ger tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?
Jag har upptäckt en ny riskzon/hastighetskamera på min rutt som inte visades i mitt navigationssystem. Hur kan jag rapportera denna nya riskzon/fartkamera till forumet?
Fjärrstyrning
Vad är Fjärrstyrning/e-Fjärrstyrning?
Vilka funktioner finns i e-Fjärrstyrning?
Se en informationsvideo om e-fjärrstyrning här: https://www.youtube.com/watch?v=S8CjMXITOEo&t=1s
Information om fordonsstatus
Startsidan visar viktig information om batteriet: laddningstillstånd och uppskattad återstående räckvidd. För att visa ny information behöver du uppdatera appen genom att:
- dra sidan uppifrån och nedåt
- klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger
Rätt information visas inom en minut. När appen uppdateras behöver du ha internetuppkoppling. Uppkopplingen får inte ändras från Wi-Fi till 3G/4G/5G eller tvärtom. I så fall avbryts kommunikationen.
Fjärrladdning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra och starta laddning av din bil när den är ansluten. Du kan också ändra från att starta laddning direkt till fördröjd laddning, eller tvärtom. Fördröjd laddning kan också aktiveras genom att trycka på en speciell knapp i laddningsluckan. När laddningen når 100 % skickas ett meddelande.
Fjärrstyrd värme och kyla
Med den här funktionen ställer du in behaglig temperatur i bilen. Du behöver inte konfigurera förkonditionering själv, eftersom e-Fjärrstyrningen alltid uppnår en behaglig temperatur på 21°C.
Allmänna användarvillkor
Att använda den här funktionen under laddning påverkar inte bilens räckvidd, utan innebär endast att bilen kommer få behaglig temperatur. Vid programmerad förkonditionering startar programmet mellan 30 och 45 minuter innan inställd tid, så att bilen har uppnått behaglig temperatur och förblir aktiv 10 minuter senare. Därför ska du programmera den tidpunkt då du ska använda bilen.
Beroende på utrustningen i din bil kan du också programmera laddning från ditt navigationssystem på skärmen, via sidan “LADDNING”, i menyn “ELEKTRISKT” och programmera tidpunkten för förkonditionering under “TIDSINSTÄLLNING” på sidan “KLIMAT”.
För att förkonditionering ska starta måste det vara 45 minuter från programmering till den valda tidpunkten. När förkonditioneringen är programmerad sparas inställningen och den startar även om det inte finns bra internetuppkoppling.
Dörrar och bagagelucka måste vara låsta. Om du låser upp bilen under förkonditioneringen kommer den avslutas efter 1 minut.
Begäran om laddning som görs under förkonditionering kommer starta när förkonditioneringen avslutas. Ett informationsmeddelande kan visas i appen.
Speciella förutsättningar för hybridfordon.
Att starta förkonditionering innebär att pågående laddning avbryts. Laddningen återupptas när förkonditioneringen avslutats, förutsatt att laddstationen medger det. Om batterinivån är under 20 %, och bilen inte laddas, är förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig.
Speciella förutsättningar för elfordon
Snabbladdningsläge fungerar villkorslöst med förkonditionering. Men, vid vanlig laddning, är utomhustemperaturen villkorad:
- Mellan 5 och 35°, kan förkonditionering och laddning fungera samtidigt.
- Om du startar förkonditionering utanför detta temperaturintervall kommer laddningen avbrytas. Den återupptas efter att förkonditioneringen avslutats.
Om batterinivån är under 50 % är förkonditioneringsfunktionen inte tillgänglig.
Vilka funktioner finns i Fjärrstyrning?
För alla fjärrstyrda funktioner kan du på 2 sätt, efter 20 sekunder, kontrollera om begäran har skickats:
- genom en banner (om appen MyOpel är öppen)
- genom ett meddelande (om appen MyOpel är i bakgrunden eller om din smartphone är låst)
Låsstatus
Med den här funktionen kan du styra låsningen av din bil. För att uppdaterad status ska visas på sidan, behöver du uppdatera genom att:
- dra sidan uppifrån och nedåt
- klicka på den runda pilen (uppdatera) längst upp till höger
Observera: Så fort en dörr låses upp så ändras status i appen MyOpel till olåst.
Fjärrstyr låsning/upplåsning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra låsning/upplåsning av bilens dörrar. Animerade knappar i appen visar att begäran pågår. Bilen låses/låses upp senast 8 sekunder efter begäran.
Oavsett om bilen är låst eller upplåst, visas knappen för “lås” och “lås upp”.
Fjärrstyrd belysning
Med den här funktionen kan du fjärrstyra varnings- eller sidoljus, beroende på bil. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:
- först, att begäran pågår
- sedan, under 10 sekunder, att ljusen slagits på.
Fjärrstyr tuta
Med den här funktionen kan du fjärrstyra tutan. Animerade knappar i appen visas att begäran pågår, inom 8 sekunder efter din begäran:
- först, att begäran pågår, ett meddelande om att uppfylla gällande lagar och bestämmelser för användning av tutan.
- sedan, under 10 sekunder, att bilen tutar.
Om bilen får en andra begäran om att aktivera tutan innan den förra är avslutad, kommer bilen tuta en andra gång med begränsad ljudnivå.
Hur prenumererar och aktiverar jag e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning?
Fjärrstyrning kräver säker autentisering för användarigenkänning. För korrekt autentisering, följ instruktionerna nedan:
Observerva: Om det redan finns ett avtal för en annan användare och den här bilen, kommer det avslutas automatiskt när din aktiveringsprocess är avslutad.
- Ladda ned appen MyOpel till din mobiltelefon och skapa ett konto
- Ange ditt chassinummer
- Gå till fliken “Bil”, sedan “Tjänst”
- Välj önskad tjänst i listan över tillgängliga Connected Services
- Prenumerera på tjänsten
- Slutför aktiveringen i 3 steg:
- Ange ett betrott telefonnummer
- Registrera din smartphone genom att använda en SÄKERHETSKOD och/eller Face ID/Touch ID. För att använda Face ID, krävs som lägst iPhone 9. För att använda Touch ID, krävs som lägst iPhone 7/8; eller en Android
- Gå till din bil med din smartphone och nyckel:
i. Starta bilen
ii. Upprätta Bluetoothanslutning mellan bilen och din smartphone
iii. Följ stegen för att identifiera nyckeln
* Vid behov kommer fordonsuppdateringar visas och installeras i appen under kommande resor som är 15 minuter eller längre. Så fort bilen är uppdaterad kan du börja använda Fjärrstyrningstjänster.
Observera: Uppdatera appen regelbundet genom att dra sidan uppifrån och ner.
Uppförandekod
- Se till att du har fullföljt prenumerations- och aktiveringsprocessen
- Se till att du befinner dig i ett område med internetuppkoppling
- Se till att du var sjunde dag gör en resa med bilen på minst 15 minuter
- Kontrollera att bilens sekretessläge är avaktiverat här
- Du kan använda e-Fjärrstyrning och Fjärrstyrning på olika smartphones förutsatt att du loggar in på ditt konto för tjänsten. I appen guidas du genom olika steg för att registrera din smartphone.
Om du trots dessa rekommendationer stöter på problem, vänligen kontakta vår Kundsupport och fyll i formuläret för appen MyOpel. Du kommer bli ombedd att skicka in analysloggar.