WLTP vs. NEDC
WLTP | NEDC | |
---|---|---|
Starttemperatur | 14°C | 20–30°C |
Cykeltid
|
30 min | 20 min |
Stillastående tid | 13 % | 25% |
Cykellängd |
ca. 23 km |
ca. 11 km |
Hastighet |
Genomsnitt: 46.6 km/h Maximalt: 131 km/h |
Genomsnitt: 34 km/h Maximalt: 121 km/h |
Drivkraft |
Genomsnitt: 7 kW Maximalt: 47 kW |
Genomsnitt: 4 kW Maximalt: 34 kW |
Påverkan från tillvalsutrustning, luftkonditionering och rullmotstånd. |
Tillvalsutrustning beaktas för krav på vikt, aerodynamik och VES (Vehicle Electronics Systems) (ingen belastningsström). Ingen AC. |
Tas ej i beaktning i nuläget. |
WLTP: Mer realistiska förbrukningssiffror
Det nya harmoniserade världsomfattande provningsförfarandet för lätta nyttofordon (WLTP) infördes den 1 september 2017 för nya fordonstyper. 12 månader senare blev den tvingande för alla personbilar och efterträder den tidigare använda NEDC (den nya europeiska körcykeln).
Även om WLTP fortfarande är ett labbtest har det introducerats i avsikt att förse kunderna med uppgifter om bränsleförbrukning som ligger närmare det faktiska körbeteendet och för att skapa en ny nivå av transparens.
WLTP beaktar:
- Mer realistisk kördynamik och utomhustemperatur
- Längre teststräckor
- Högre genomsnittliga och maximala hastigheter
- Mindre fördröjningar
- Mer inbromsning och acceleration
Tillvalsutrustning har också en påverkan på de siffror som fastställs med körcykeln WLTP. Du kan hitta WLTP-värden för det Opelfordon du är intresserad av i konfiguratorn.
Vad är WLTP-körcykeln?
WLTP-körcykeln
WLTP-körcykeln består av flera faser, som baseras på vardagskörningsprofiler från förare världen över. Jämfört med NEDC är den mer dynamisk, har färre stoppfaser och bygger på högre hastigheter över längre tid för att återspegla dagens körförhållanden.
Varje kombination av motor och växellåda i en viss fordonstyp testas med både den mest ekonomiska och den mest bränsleintensiva fordonsutrustningen. Även om införandet av WLTP har resulterat i en ökning av de publicerade siffrorna för bränsleförbrukning och CO2-värden så ligger dessa nu mycket närmare verklighetens faktiska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.
Observera: Värdena baserade på WLTP-körcykeln bestäms med en standardiserad och fördefinierad körcykel på en testbana.
Varje kombination av motor och växellåda i en viss fordonstyp testas med både den mest ekonomiska och den mest bränsleintensiva fordonsutrustningen. Även om införandet av WLTP har resulterat i en ökning av de publicerade siffrorna för bränsleförbrukning och CO2-värden så ligger dessa nu mycket närmare verklighetens faktiska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.
Observera: Värdena baserade på WLTP-körcykeln bestäms med en standardiserad och fördefinierad körcykel på en testbana.
-
WLTP-körcykeln
WLTP-körcykeln
WLTP-körcykeln består av flera faser, som baseras på vardagskörningsprofiler från förare världen över. Jämfört med NEDC är den mer dynamisk, har färre stoppfaser och bygger på högre hastigheter över längre tid för att återspegla dagens körförhållanden.
Varje kombination av motor och växellåda i en viss fordonstyp testas med både den mest ekonomiska och den mest bränsleintensiva fordonsutrustningen. Även om införandet av WLTP har resulterat i en ökning av de publicerade siffrorna för bränsleförbrukning och CO2-värden så ligger dessa nu mycket närmare verklighetens faktiska bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.
Observera: Värdena baserade på WLTP-körcykeln bestäms med en standardiserad och fördefinierad körcykel på en testbana.
Euro 6 och RDE
Provningsförfarandets parametrar | WLTP | RDE |
---|---|---|
Temperatur |
14°C–23°C |
3°C–30°C måttliga testförhållanden |
Vikt |
Bil utan innehåll + förare + 15 % last |
Upp till 90 % valbar last |
Längd |
30 minuter |
90–120 minuter |
Färdvägar |
Definierad cykel |
Oavsett rutt (stad, land, motorväg) inom ramen för testförhållandena) |
Realistiskt test
Enligt de nya utsläppsnormerna för Euro 6d-TEMP måste fordonet redovisa sina utlovade utsläpp i framtiden under strängare testförhållanden. Det innebär att gränsvärdena för kväveoxider (NOx) och partikelutsläpp inte bara måste följas under de nya WLTP-laboratorieförhållandena utan de måste också verifieras i ett vardagstest.
Därför kräver RDE-testproceduren (realistiska körutsläpp) inte en fast körcykel. Avstånd, acceleration, utetemperatur, vindförhållanden och trafikförhållanden är fritt valbara inom givna statistiska gränsvillkor.
Därför kräver RDE-testproceduren (realistiska körutsläpp) inte en fast körcykel. Avstånd, acceleration, utetemperatur, vindförhållanden och trafikförhållanden är fritt valbara inom givna statistiska gränsvillkor.