Simply Electric

CONNECTED SERVICES

GÅ TILL OPEL CONNECT STORE


Om du har frågor om MyOpel eller Connected Services, kan du se om du hittar svar på din fråga bland våra frågor och svar här nedan.

Om du inte hittar svaret här, skicka nedan uppgifter till connectedservices@kwbruun.se för att få så bra svar och hjälp som möjligt. Förväntad svarstid inom 48 timmar (med undantag helger och helgdagar).

  • Registreringsnummer.
  • Skärmdump på startsidan i appen.
  • Vilken telefon som brukas/parkopplas.
  • Beskrivning av felet.

Frågor och svar

Vad är Opel Connect?             

Opel Connect är ett nytt sätt att vara uppkopplad och säker på vägen. Smart teknik och tjänster som erbjuder säkerhet och innovation. Opel Connect ger föraren lugn och ro och bekymmersfri mobilitet. Med Opel Connect kan du köra smart utifrån både trafiksituation, kördata och väginformation. Opel Connect håller dig trygg och gör varje resa spännande och effektiv.


Vilka tjänster är tillgängliga med Opel Connect?        

Nödsamtal och assistanssamtal finns redan tillgängliga. Fler tjänster är på gång: Live Navigation, Vehicle Status & Information och Fjärrfunktioner. Tillgängligheten för Opel Connect tjänster skiljer sig mellan olika länder och bilar. För fler detaljer:  www.opel.se


Vilka bilar har Opel Connect?              

Opel Connect är tillgängligt för Grandland X, Crossland X, Combo och Vivaro och Zafira Life sedan maj/juni 2019, och för alla nya och framtida modeller, t.ex. Corsa och nya Mokka.


Är alla tjänster tillgängliga i alla bilar?             

Tjänsternas tillgänglighet skiljer sig mellan olika länder och bilar. Så fort du har öppnat ditt konto och loggat in på Opel Connect Store, kan du skriva in ditt chassinummer och få information om vilka tjänster som finns tillgängliga för din bil.


Kan jag få tillgång till Opel Connect i min nuvarande bil?       

Opel Connect kan inte eftermonteras på redan tillverkade bilar, utan måste sättas in på fabriken.

 

Hur kommer jag igång och använder Opel Connect? 

När du har köpt en bil med Opel Connect behöver du registrera och aktivera tjänsten. Baserat på förregistreringen från din återförsäljare, får du ett e-postmeddelande från Opel – klicka bara på länken för att slutföra aktiveringen. Alternativt kan du öppna ditt konto via myOpel-appen eller direkt på Opel Connect Store https://connect.opel.se/.


Behöver jag registrera mig för att använda Opel Connect-tjänster?  

Med undantag för nödsamtal och assistanssamtal behöver du registrera dig innan du kan använda uppkopplade tjänster som exempelvis Live Navigation. Nödsamtal och assistanssamtal är aktiverade när du får din bil. Användarvillkor gäller.


Hur får jag åtkomst till mitt konto?  

När kontot konfigurerats kommer du åt det via hemsidan myOpel, myOpel-appen eller Opel Connect Store.


Jag har ny e-postadress. Hur ändrar jag e-postadress på mitt konto?

Du kan ändra din e-postadress på hemsidan MyOpel, i MyOpel-appen eller på Opel Connect Store. Logga in med din e-postadress och lösenord, gå till “Mitt konto” och ändra dina uppgifter. Den nya e-postadressen uppdateras automatiskt på alla tre ställen: hemsidan MyOpel, MyOpel-appen och Opel Connect Store.

 

Vad är Opel Connect Store?

Opel Connect Store är hemsidan för Opels uppkopplade tjänster. Här finns all information om tjänsten, inklusive priser. Du kommer också kunna hantera alla ärenden gällande uppkopplade tjänster (t.ex. registrera, aktivera och köpa tjänster). Du kan komma direkt till Opel Connect Store via MyOpel-appen eller hemsidan MyOpel.


Hur aktiverar jag mina tjänster?

För att aktivera tjänsterna gå till Opel Connect Store https://connect.opel.se/ och logga in på ditt konto. Har du inte skapat ett konto tidigare, kan du skapa ett konto på Opel Connect Store eller registrera dig här https://connect.opel.se/. En detaljerad beskrivning om hur du startar ett konto, aktiverar eller köper tjänster finns här [insert link to user guide].


Måste alla tjänster aktiveras på Opel Connect Store?   

Alla tjänster måste aktiveras på Opel Connect Store, med två undantag: nödsamtal och assistanssamtal, de kommer att aktiveras som standard.

Nödsamtalet är inställt för att skicka data till räddningstjänsten endast i nödsituationer.  Assistanssamtal kan bara genereras manuellt i bilen, det är ditt beslut att använda det eller inte. För assistanssamtal kan du anpassa dina personliga inställningar och bestämma vilka data som ska skickas om ett assistanssamtal genereras.


Hur säger jag upp en tjänst?

Om du vill säga upp en tjänst, vänligen kontakta kundsupport. Kontaktinformation finns i slutet av denna FAQ. Handläggaren kommer hantera din förfrågan och öppna en ticket. Observera att om du har köpt tjänsten, kommer ditt kreditkort debiteras efter 15 dagar. Inom denna period kan kundsupport ångra inköpet. Efter 15 dagar är återbetalning inte längre möjlig. Observera att radera bilen från din profil inte innebär att tjänsten är uppsagd.


Kan jag lägga till mer än en bil på mitt Opel Connect Store-konto?     

Ja, du kan lägga till upp till 10 bilar på ditt konto. Gå till ”Mitt konto” och skriv in chassinummer i avsett fält. Den nya bilen läggs då till automatiskt på ditt konto.


Hur raderar jag mitt konto på Opel Connect Store?      

Om du vill radera eller ändra din information, logga in på Opel Connect Store med den e-postadress och lösenord som du angav vid registrering. Du kan sedan ta bort specifik information från din profil under “Mitt konto”. För att permanent radera ditt konto och alla tillhörande uppgifter, vänligen skicka ett e-postmeddelande till: privacyrights@opel.com. Observera att genom att ta bort ditt Opel Connect-konto raderar du också ditt konto på hemsidan myOpel och i myOpel-appen.

 

Hur skaffar jag Opel Connect?     

Opel Connect finns som tillval men också som standard med navigationsfunktion, även i  elbilar. Se prislistan eller bilkonfiguratorn för ytterligare detaljer.


Behöver jag betala för Opel Connect-tjänster?  

Med Opel Connect har du tjänster inkluderat i 10 år och möjligheten att köpa tjänster utifrån ditt behov och tillgänglighet.  Tjänster som ingår utan kostnad är till exempel nödsamtal, assistanssamtal,  Vehicle Status & Information, Fjärrtjänster, Trip & Drive Management. Live Navigation är inkluderat i 3 år och är kostnadsfritt. En tjänst som kräver ytterligare betalning är till exempel Vägsäkerhetsvarningar (obs: Vägsäkerhetsvarningar är inte tillgängliga i Tyskland och Schweiz).


Hur köper jag tjänster?          

Du kan köpa tjänster på Opel Connect Store. Logga in genom att ange samma e-postadress och lösenord du skapade, och om du inte redan gjort det, lägg till din bil i din profil genom att ange chassinummer. Du kommer se de tjänster som erbjuds för din bil och du kan aktivera eller köpa tjänster online. När du vill köpa en tjänst kommer du behöva ange dina kreditkortsdetaljer för betalning. Efter köpet läggs tjänsten till på din profil.

 

Med vem delar Opel Connect dina personuppgifter och i vilket syfte?

Opel Connect delar dina personuppgifter för syften och med mottagare som anges i sekretesspolicyn  https://connect.opel.se/legal/personuppgiftspolicy


Skickar bilen platsinformation?  

Din position behövs för att tillhandahålla tjänsten. I dina personliga inställningar kan du dölja din plats när som helst eller förhindra att data skickas (förutom vid nödsamtal). Om du ändrar dig, kan du ändra dina personliga inställningar igen för att visa din plats för Opel Connect-tjänster. Bara i händelse av en nödsituation kommer den att upphävas för att skydda ditt liv.


Vilka personuppgifter samlas in?

För registrering behöver du ange namn, e-postadress och skapa ett lösenord. För att aktivera tjänsten behöver du ange din bils chassinummer. När återförsäljaren gör förhandsregistreringen åt dig, kommer de också spara din adress och telefonnummer.


Kan jag bestämma vilka uppgifter som samlas in?         

Ditt namn, e-postadress, lösenord och chassinummer är minimumkrav på data för att öppna ett konto och aktivera uppkopplade tjänster. Nödsamtal och assistanssamtal kräver inget konto, de finns tillgängliga så fort du skrivit under bestämmelser och villkor vid inköpet av bilen.


Hur ändrar jag sekretessinställningar?   

I de fall din bil inte är utrustad med ett navigationssystem, kan du ändra sekretessinställningarna i bilen genom att hålla den svarta assistansknappen och SOS-knappen intryckta samtidigt under mindre än 1 sekund. I de flesta bilar med navigationssystem kan du ändra sekretessinställningar i Inställningar. Undantag är Crossland X och Grandland X med förbränningsmotor och ej aktiverad Live Navigation. I dessa bilar kan du inte ändra sekretessinställningarna via servicemenyn, istället: håll den svarta assistansknappen och SOS-knappen intryckta samtidigt.

 

Hur genereras ett automatiskt nödsamtal?       

Nödsamtalet genereras automatiskt i händelse av olycka. När airbag eller bältesförsträckare är aktiverade, upprättas omedelbart ett röstsamtal (24/7) till en larmcentral.


Kan jag generera ett nödsamtal manuellt?        

Ett nödsamtal kan också genereras manuellt genom ett långt tryck på den röda SOS-knappen. Det kan användas om du råkar ut för en olycka och behöver hjälp eller om du ser en olycka och vill tillkalla räddningstjänst.


Var kopplas nödsamtalet?          

Nödsamtalet kopplas alltid till närmsta larmcentral. De kontaktar relevant räddningstjänst i förhållande till din nödsituation.


Vilken data skickas från min bil?

A: För nödsamtalet skickas en "Minsta uppsättning data" som har standardiserats av en europeisk standardiseringskommitté som inkluderar den exakta platsen för olyckan, utlösningsläget (automatisk eller manuell), fordonets chassinummer, fordonstyp, typ av drivlina, en tidsangivelse samt körriktningen. Detta är viktigt framför allt på motorvägar med separata körbanor.


Hur kommer informationen som skickas från bilen användas?

Informationen kommer användas av räddningstjänst i nödsituationer eller vid livshotande situationer, eller av bärgningsteam vid tekniska problem för att få hjälp så fort som möjligt.


I vilka nödsituationer kan jag trycka på SOS-knappen? 

Nödsamtalsfunktionen kan hjälpa dig med alla tänkbara nödsituationer eller livshotande situationer i bilen. Oavsett om du råkar ut för en olycka, en medicinsk nödsituation eller ser en olycka och du vill tillkalla räddningstjänsten, tryck bara på den röda SOS-knappen under mer än 2 sekunder när du skulle ringt
112 via telefonen och du kopplas till närmsta larmcentral.


Vad händer om jag råkar trycka på SOS-knappen av misstag? 

Ingen fara – sådant händer ibland. Om du tryckte oavsiktligt på knappen, kan du trycka på den igen för att avsluta samtalet, annars kopplas du genom och kan förklara för larmoperatören.


Vad händer om jag inte kan prata med operatören på larmcentralen eller om han/hon inte förstår mig?   

Nödsamtalet kopplas till närmsta larmcentral där larmoperatören pratar det lokala språket. Om ingen passagerare kan tala, till exempel på grund av skador eller de inte kan, skickas ”Minsta uppsättning data” och räddningstjänst skickas till fordonets position. Om operatören inte pratar ditt språk kan du prova att prata engelska.


Kommer nödsamtalsfunktionen alltid fungera?

Nödsamtal och assistanssamtal är beroende av trådlösa kommunikationsnätverk och satellitpositioneringssystem. I vissa fall kan det finnas avlägsna områden där nöd- eller assistanssamtalsfunktionen kanske inte har någon signal vilket kommer förhindra att den fungerar.


Måste jag parkoppla en mobil enhet för nödsamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?           

Nej, bilen har redan ett SIM-kort för nöd- och assistanssamtal. Att ytterligare parkoppla en mobiltelefon behövs inte.


Fungerar nödsamtalsfunktionen i en parkerad bil som har tändningen avstängd?    

Du kan generera ett nödsamtal genom att trycka på den röda SOS-knappen i bilen och ett assistanssamtal genom att trycka på den svarta knappen. Detta är möjligt även när tändningen är avstängd. Det automatiska nödsamtalet genereras om airbag och bältessträckarna utlöses. Det automatiska samtalet fungerar endast när tändningen är på.


Kan jag använda den röda SOS-knappen även för andra syften, t.ex. när jag behöver råd eller information? 

Nej, detta gäller endast för nödsituationer som olyckor, medicinska akutfall eller livshotande situationer. Att använda den röda SOS-knappen för andra syften anses som missbruk och kan komma att straffas.

 

Hur fungerar assistanssamtal?    

När du trycker på den svarta knappen (bredvid den röda SOS-knappen) i mer än 2 sekunder, kopplas du till Opel Assistans i landet där din bil först registrerades (hemland). Om haveriet sker i annat land än ditt hemland, kommer din Opel Assistans organisera hjälp från närmsta verkstad.


Vilka data skickas från min bil?

För nödsamtalet skickas en "Minsta uppsättning data" som har standardiserats av en europeisk standardiseringskommitté som inkluderar den exakta platsen för olyckan, utlösningsläget (automatisk eller manuell), fordonets chassinummer, fordonstyp, typ av drivlina, en tidsangivelse samt körriktningen. Detta är viktigt framför allt på motorvägar med separata körbanor.

För assistanssamtalet skickas också information om bilen, som är värdefull för bärgningsteamet.


Kan jag bestämma vilka data som skickas från min bil?

Du kan anpassa sekretessinställningarna i din bil. Beroende på infotainmentutrustning kan du dölja din plats eller förhindra att all data för assistanssamtalet skickas.


I vilka situationer kan jag trycka på den svarta assistansknappen?     

Du kan använda assistanssamtalet vid ett fel på bilen som orsakas genom fel på mekaniska delar eller elektrisk utrustning.  Haveri avser också skador orsakade av olyckor, förlorad batterieffekt och söndriga nycklar.


Kan jag använda den svarta assistansknappen för andra syften, som inte är assistansrelaterade?           

Du kan använda den svarta assistansknappen enbart vid haveri. Ingen annan service/reparation finns tillgänglig via Opel Assistans.


Kommer assistanssamtalsfunktionen alltid fungera?    

Nödsamtal och assistanssamtal är beroende av trådlösa kommunikationsnätverk och satellitpositioneringssystem. I vissa fall kan det finnas avlägsna områden där nöd- eller assistanssamtalsfunktionen kanske inte har någon signal vilket kommer förhindra att den fungerar.


Måste jag parkoppla en mobil enhet för assistanssamtalsfunktionen eller köpa ett extra SIM-kort?  

Nej, bilen har redan ett SIM-kort för nöd- och assistanssamtal. Att ytterligare parkoppla en mobiltelefon behövs inte.


Vem betalar för vägassistans?     

Om din bil omfattas av Opel vägassistans täckningsperiod och försäkringsvillkor, kommer de kostnadsfritt att skicka ut ett bärgningsteam till platsen du befinner dig på. I serviceboken finns detaljerad information om tjänster som finns för din bil. Om din bil inte omfattas av Opel vägassistans täckningsperiod och försäkringsvillkor kan kunden komma att debiteras en kostnad för bärgningen.

Men oavsett är telefonsamtalet till Opel Assistans gratis.

 

Vilka mobila enheter är myOpel-appen tillgänglig för? 

MyOpel-appen är tillgänglig för mobila Android- och iOS-enheter.


Hur kan jag ladda ned och installera myOpel-appen?   

MyOpel-appen är tillgänglig att ladda ned från Google Play Store och Apple AppStore.


Vilken information visas i MyOpel-appen om min bil?  

Så fort mobiltelefonen är ansluten via Bluetooth till bilen och MyOpel-appen är nedladdad får du information om körsträcka, bränslenivåer och genomsnittlig bränsleförbrukning. Du får också en påminnelse när det är dags för nästa service och du får en varning om ett tekniskt fel på bilen upptäcks.


Vilken information visas i MyOpel-appen om mina resor?       

MyOpel-appen innehåller datum med tidpunkt för avresa, ankomst och varaktighet, sträcka, genomsnittshastighet eller bränsleförbrukning, bilens senaste position, adresser för avresa och ankomst. Dessutom har appen en vägledning till bilen och vägledning vid sista kilometern.

 

Vad är fördelen med tjänsten Vehicle Status & Information?          

Vehicle Status & Information övervakar bilens huvudsakliga system, ger grundläggande information via MyOpel-appen på din anslutna smartphone. Dessutom när tjänsten aktiveras via Opel Connect Store skickas en diagnosrapport till din prioriterade återförsäljare för att upptäcka avvikelser innan de blir ett problem. Detta inkluderar också information om när service närmar sig. Då får du också en påminnelse via MyOpel-appen.


Mätarställning och bränslenivå visas inte korrekt? Vad beror det på?  

Bilen skickar automatiskt information till smartphonen och MyOpel-appen som finns i bilen. Om du delar bil med andra personer, visas alltid senaste status på smartphonen och senaste förarens MyOpel-app.


Varför blev jag inte kontaktad av min Opelåterförsäljare eller informerad via min Opel-app, när jag fick upp en varning i bilen?           

För att en varning ska skickas till din prioriterade Opelåterförsäljare eller till ditt MyOpel-konto, krävs följande:

1) avtalet gällande Vehicle Status & Information är korrekt aktiverat

2) du har valt en prioriterad återförsäljare på ditt MyOpel-konto (krävs endast för överföring av information till återförsäljare)

3) sekretessläget i din bil är avstängt för att aktivera datadelning

4) fordonet har körts i minst 5 minuter med varningen, så att en rörelsesignal skickas

Obs: det är inte alla varningar som går att skicka.


Kan alla Opelåterförsäljare se varningarna som skickas från min bil?      

Nej, bara den prioriterade återförsäljare som du har valt på ditt MyOpel-konto får varningarna som skickas från din bil och via appen.

Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster.  


Hur kan jag kontrollera att ärendet är löst och varningen inte gäller längre?

När en varning stängs, kommer varningen försvinna från instrumentpanelen, från MyOpel-appen och hos din prioriterade återförsäljare.


Hur får jag reda på att min bil upptäckt en varning gällande tjänsten Vehicle Status & Information? 

Relevant teknisk information visas i realtid (diagnostikvarningar) eller över natten (servicevarningar) på ditt MyOpel-konto. För att se denna tekniska information behöver du ladda ned och installera MyOpel-appen.

Relevant teknisk information skickas från bilen till den Opel-auktoriserade återförsäljare som nämns på ditt Opel-konto under avsnittet “Min Återförsäljare”.

Om du inte har valt återförsäljare på ditt MyOpel-konto, kommer relevant teknisk information skickas till den återförsäljare där bilen köptes, och som uppges i nybilsavtalet, signerat av dig vid inköpet av bilen och/eller Opel Connect tjänster. Du kommer då att kontaktas av din återförsäljare och bli erbjuden förebyggande service, eller en inbokad tid, då varningen kräver tekniskt ingrepp på din bil.


Behöver jag skapa ett MyOpel-konto för att utnyttja Vehicle Status & Information?

För att prenumerera på och använda tjänsten Vehicle Status & Information, behöver du ett aktivt Opel-konto.

När du skapar ett Opel-konto, kan du använda de två andra plattformarna: MyOpel Web och MyOpel-appen, genom att logga in med samma användaruppgifter.

MyOpel Web och/eller appen kan ge dig ytterligare fördelar när du använder Vehicle Status & Information: - genom att välja din prioriterade återförsäljare i avsnittet “Min återförsäljare” på ditt MyOpel-konto, godkänner du att din prioriterade återförsäljare tar emot relevant teknisk information som skickas från din bil och att de kontaktar dig för att erbjuda förebyggande service eller verkstadsbesök då en varning kräver tekniskt ingrepp på din bil.

- på MyOpel Web och/eller i appen hittar du detaljer om varningen.


Varför behöver jag ange mitt telefonnummer på Opel Connect Store när jag prenumererar på Vehicle Status & Information? 

Telefonnummer krävs endast när man abonnerar på Vehicle Status & Information för att göra det möjligt för din prioriterade återförsäljare att ge dig bästa support i händelse av en varning.

 

Bilens position visas inte korrekt. Vad beror det på?    

Bilen skickar automatiskt information till smartphonen och MyOpel-appen som finns i bilen. Om du delar bil med andra personer, visas alltid den senaste positionen på smartphonen och senaste förarens MyOpel-app.


Kan appen guida mig till min bil?

Ja, MyOpel-appen har funktionen “Vägledning till bilen” och “Sista kilometer-vägledning” då din destination är på en gågata och du har parkerat din bil. 

Vilka tjänster ingår i Live Navigation?    

Den uppkopplade tjänsten Live Navigation innehåller Trafikinfo i realtid, bränslepriser, parkeringsinformation, sökning efter online intressepunkter och väderinformation. För elbilar ingår även laddstationer i intressepunkter.


Hur länge ingår tjänsterna i mitt navigationssystem?   

Tjänsterna ingår de första tre åren. Efter den perioden kan du förnya prenumerationen på tjänsten på Opel Connect Store. Tjänsterna använder trådlösa kommunikationsnätverk och GPS satellitnät. Alla tjänster är inte tillgängliga överallt, särskilt inte i avlägsna eller isolerade områden, eller för alla bilar eller hela tiden. Tjänsterna begränsas av omständigheter som vi inte kan påverka. Du meddelar oss när du vill avsluta en tjänst eller när du planerar att sälja eller skrota din bil.


Var skaffar jag kartuppdateringar för Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) och Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, Corsa)?

Du kan ladda ned kartuppdateringar från MyOpels kundportal eller få dem från din lokala Opelåterförsäljare. Obs: för kunder med Crossland X, Grandland X och Combo, är kartuppdateringar för tillfället kostnadsfria och tillgängliga kvartalsvis. Återförsäljaren kan dock ta betalt för installeringen.


Vad är fördelen med trafikinfo i realtid?

Trafikinfo i realtid innebär precis trafikinfo med flexibel och sömlös nätverkstäckning. Trafikinformationen förbättrar färdvägsplanering, speciellt för längre resor och ger mer noggrant uppskattad ankomsttid. Noggrannheten säkerställs av mer än 500 miljoner anslutna enheter och över 5 miljarder trafikmätningar per dag. Föraren får varningar om säkerhetsrelaterade incidenter och kartan ger endast trafikinformation för de körfält som är relevanta för den aktiva rutten. Fältet på höger sida informerar på ett kortfattat och tydligt strukturerat sätt om alla händelser på rutten samt förseningar och beräknad ankomsttid.

 

Vad betyder färgkodningen på gatorna? Vad visas på kartan förutom trafikinformation?

Trafikflödet visas på kartan i navigeringssystemet. Gatorna är färgkodade från gult till mörkrött. Ju mörkare färg, desto mer trafikerad gata. Annan information kan också visas, som avstängda gator eller vägarbete så långt det är möjligt.


För vilka gator finns trafikinformation i realtid?

Trafikinfo i realtid innebär precis trafikinfo med flexibel och sömlös nätverkstäckning och att information endast ges för de körfält som är relevanta för den aktiva rutten.


Hur ofta uppdateras trafikinformationen?

Den uppdateras ungefär varannan minut.


Tar man automatiskt hänsyn till trafikinformationen för min rutt?

För att beräkna rutt och uppskattad ankomsttid tas trafiksituationen i beaktande. En omdirigering måste godkännas av föraren.


Tar navigeringssystemet hänsyn till vädret när det beräknar rutt?

Nej, systemet tar inte hänsyn till vädret vid beräkning av rutt och beräknad ankomsttid.


Vilken information visar väderrapporten?

Tjänsten väderinformation ger information om aktuella väderförhållanden på rutten, på destinationen eller på utvalda platser inklusive en temperaturprognos. Beroende på zoomnivå visas väderförhållandena via ikoner. För en specifik stad kan en 5-dygnsprognos ges.


Vad är fördelen med parkeringsinformation?

Tjänsten parkeringsinformation ger realtidsinformation om lediga parkeringsplatser på sidogator och/eller i parkeringshus. Ytterligare information som öppettider, priser, betalmetoder eller eventuella begränsningar hjälper dig hitta de bästa platserna nära bilen, längs rutten eller på  destinationen. Vi gör vårt yttersta för att ge dig realtidsinformation, men ibland kan förseningar uppstå på grund av omständigheter som vi inte kan påverka.


Hur ofta uppdateras parkeringsinformationen?

Den uppdateras ungefär varannan minut.


Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till en ledig parkeringsplats?

Du kan enkelt välja det valda parkeringshuset som destination i ditt navigeringssystem genom ett klick på navigeringssymbolen. Parkeringsinformationen visar endast de parkeringshus som ingår i rapportsystemet.


Vilken information ger bränslepristjänsten?

Bränslepristjänsten ger tillgång till information om bränslepriser i realtid. Den ger föraren möjlighet att välja närmsta och smidigaste bränsle-/laddstation. Bränslepristjänsten visar endast priser för de stationer som ingår i rapportsystemet.


Hur ofta uppdateras bränslepriserna?

Precis som trafikinformation i realtid, uppdateras bränslepriserna också varannan minut.


Kan jag få information om alla bränsletyper?

Du kan få information om alla bränsletyper som finns på respektive station. Under inställningar kan du välja din bils bränsletyp så att bränslepriset som visas på kartan är det mest relevanta för dig.


Hur startar jag navigeringssystemet för att bli guidad till närmsta bensinstation?

Du kan enkelt välja bensinstation som destination i ditt navigeringssystem genom ett klick på navigeringssymbolen.


Vad är online-sökning av POI (intressepunkter)?

Online-sökning av intressepunkter hjälper dig att snabbt hitta den plats du vill åka till genom att ge dig senast uppdaterad information. Du kan söka per kategori eller namn och du kan enkelt välja intressepunkten som destination i ditt navigeringssystem.


Vilken information ger online-sökningen efter intressepunkter?

Tjänsten ger den senaste och den mest användbara informationen om vald intressepunkt som telefonnummer, adress, öppettider och en kort beskrivning när det finns. Du har också möjlighet att spara intressepunkten i din adresslista.

 

Vilka tjänster finns det mer?       

Ytterligare en tillgänglig tjänst heter Trafiksäkerhetsvarningar. Tjänsten kräver en separat prenumeration och ingår inte under de första tre åren som de andra tjänsterna (t.ex. trafikinfo i realtid, bränslepriser, parkeringsinformation, online intressepunkter, sök- och väderinformation).


Vad är fördelen med Trafiksäkerhetsvarningar?

Tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar garanterar att du har tillgång till varningar för riskzoner och fartkameror i enlighet med lagar och förordningar i länder där tjänsten erbjuds.


Är tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar tillgänglig i alla europeiska länder?

Tjänsten finns i de flesta europeiska länder. Av juridiska skäl ingår inte Tyskland och Schweiz. Följaktligen, om tjänsten av juridiska skäl inte är tillgänglig i ett specifikt land, är vi inte ansvariga för brist på tillgänglighet av tjänsten i ett sådant land.


Hur kan jag köpa tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?

Du kan starta en prenumeration på tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar på Opel Connect Store. Prenumerationen kan tecknas för ett eller tre år.


Vilken information ger tjänsten Trafiksäkerhetsvarningar?

Du kommer att informeras genom visuella varningar och ljudalarm om riskzoner där anpassning av hastighet rekommenderas, såväl som om hastighetskontroller. Tjänsten är beroende av en specifik prenumeration och registreringslandet. Av juridiska skäl är tjänsten inte tillgänglig i alla europeiska länder.


Jag har upptäckt en ny riskzon/hastighetskamera på min rutt som inte visades i mitt navigationssystem. Hur kan jag rapportera denna nya riskzon/fartkamera till forumet?

Du kan enkelt rapportera den nya riskzonen genom att trycka på knappen för röststyrning.