
Genom att äga en bil med BlueInjection-teknik bidrar du till att minska skadliga utsläpp och minskar därmed din miljöpåverkan.
Bilar med BlueInjection-system behöver regelbundet fyllas på med AdBlue® även mellan rekommenderade serviceintervall. Men var inte orolig, en lampa på instrumentbrädan visar när nivån börjar bli låg.
Varje AdBlue®-tank är försedd med sensorer som utlöser en rad meddelanden när vätskenivån börjar bli låg.
Se ägarhandboken för mer information.
Se upp! Om AdBlue®-tanken är tom måste systemet fyllas på med minst 10 liter innan transportbilen går att starta igen.
Fyll på vid någon av de många AdBlue®-pumpar som finns på bensinstationerna. Eller så kan du välja mellan det stora urvalet flaskor för påfyllning som finns tillgängligt.
AdBlue® (som även kallas Diesel Exhaust Fluid) är en luktlös, färglös vätska som består av 32,5 % urea och 67,5 % vatten.
Eftersom den huvudsakligen består av vatten fryser den vid -11 °C (en koncentration på 32,5% ger lägsta fryspunkt för en urea/vattenlösning), så för att bilen ska kunna köras under alla förhållanden är AdBlue ® -tankarna försedda med en värmare som tinar tillräckligt mycket vätska för utsläppsminskningen.
Om AdBlue ® -tanken är tom startar inte bilen igen när du stängt av tändningen! Detta är inget fel, utan en lagstadgad funktion i systemet. Om du kommer till det här stadiet måste systemet fyllas på med minst 10 liter innan bilen går att starta igen.
Om en liten mängd AdBlue® kommer i kontakt med till exempel fordonets lack torkar du bort den och sköljer vid behov området med vatten. Om du skulle spilla AdBlue ® på kläderna eller händerna är det bara att skölja ordentligt med rent vatten.
AdBlue® är ett registrerat varumärke som tillhör VDA. Det tillverkas av kemiföretag, och endast licensierade tillverkare och distributörer kan använda namnet "AdBlue®".